Završen je i pušten u rad prvi deo nove železničke stanice za brze vozove u blizini Napulja. Projekat je delo Zahe Hadid. Ovaj projekat je deo šireg plana za poboljšanje putne povezanosti u celoj južnoj Italiji. Železnička stanica „Napoli Afragola“ ima zanimljiv dizajn i uključuje održivu tehnologiju.
Slika 1. Železnička stanica „Napoli Afragola“ (foto: Jacopo Splimbergo, preuzeto sa www.newatlas.com)
Inicijalno predložena još 2003. godine, železničku stanicu „Napoli Afragola“ je nedavno otvorio italijanski premijer Paolo Đentiloni i puštena je u upotrebu 11. juna. Trenutno opslužuje 18 vozova velike brzine i do 10.000 putnika dnevno. Međutim, kada sve bude bilo kompletirano, planira se da će to povećati promet i da će osluživati 28 vozova, a procenjuje se i 32.700 putnika svakog dana.
Slika 2. Železnička stanica „Napoli Afragola“ (foto: Jacopo Splimbergo, preuzeto sa www.newatlas.com)
Posmatrajući konstrukciju, projekat je prilično zanimljiv i sastoji se od baze od armiranog betona koja podržava uzvišeni veliki hol koji se sastoji od 200 velikih čeličnih rebara. Čelična rebara su obložena „corian“ materijalom a na vrhu se nalazi zastakljeni krov. Zgrada se oslanja na napredne tehnike korišćene kod izgradnje najznačajnijeg italijanskog projekta firme Zaha Hadid Architects do danas a to je „MAXXI“ muzej u Rimu.
Slika 3. Železnička stanica „Napoli Afragola“ (foto: Jacopo Splimbergo, preuzeto sa www.newatlas.com)
„Beton koji je korišćen unutar stanice je posebnog sastava i obezbeđuje optimalne performanse, sa zakrivljenim strukturnim betonskim elemenatima izgrađenim korišćenjem tehnologije inicijalno razvijene u toku izgradnje „MAXXI“ muzeja u Rimu. U pitanju je drvena oplata koja je zamenjena montažnim čeličnim jedinicama i dvostrukim krivama izvedenim iz oplate napravljene od modela stiropora obrađenog na CNC-u", objašnjava firma u saopštenju.
Slika 4. Železnička stanica „Napoli Afragola“ (foto: Jacopo Splimbergo, preuzeto sa www.newatlas.com)
Osim što služi za putnike i vozove, sam veliki hol stanice deluje kao javni most koji se proteže preko pruge i koji je veoma korstan za lokalno stanovništvo. Hol takođe obezbeđuje putnicima da jednostavno mogu da pristupe platformi, trgovinama, kafićima i centralnom atrijumu.
„Napoli Afragola“ stanica je projekat održivog dizajna. Glavni hol je orijentisan tako da je osigurano prirodno osvetljenje dok je sa druge strane ventilacija maksimalna. Solarni paneli su integrisani na krov, čime se smanjuje upotreba električne energije sa mreže. Sistem grejanja koji crpi energiju iz zemlje i sistem klimatizacije efikasno zadržavaju prijatnu temperaturu u unutrašnjosti, izvlačenjem toplote iz zemlje i odlaganjem viška toplote u zemlju.