Prošle godine završena zgrada trgovačkog centra Galaxy Soho u Pekingu arhiteke Zahe Hadid jedan je od tri projekta u konkurenciji za Lubetkinovu nagradu za internacionalnu arhitekturu koju svake godine dodeljuje Kraljevski institut britanskih arhitekata - RIBA. Trgovački centar koji se sastoji od četiri kupolaste, međusobno povezane zgrade u prepoznatljivom tečnom stilu Zahe Hadid ovo mesto je izborio, kako pojašnjava ocenjivački žiri, zbog: „Stvaranja javnog prostora na nivou ulice, s lepo oblikovanim klupama i fontanama, koji pokazuje retku velikodušnost u zemlji koja je odlučila nadmašiti zapad u komercijalizaciji.“
U kreiranju tog javnog prostora sam arhitekta tvrdi da se pozvala na tradicionalne kineske tipologije gradnje, s unutrašnjim dvorištima i „tečnim kretanjem“ među prostorima. Ikonička arhitektura jednog od velikih imena današnjice, koja uz to još poštuje lokalnu tradiciju i stvara nove javne prostore zvuči kao kombinacija na koju se niko ne bi mogao požaliti.
Međutim, kako navodi londonski list Guardian, mnogi u Kini se ne slažu s tim. Iz Centra za zaštitu kulturnog nasljeđa u Pekingu upućeno je otvoreno pismo RIBA-i u kojem se projekt Galaxy Soho optužuje kao tipičan primer uništavanja starog grada. Nepoštovanjem zakona i zakonskih odredbi o zaštiti kulturnih dobara i nepoštovanju generalnog urbanističkog plana projekt uništava tradicionalnu strukturu gradskog tkiva, tipične vizure, stilske i kolorističke šeme vernakularne arhitekture Pekinga.
Nadalje, projekt optužuju i zbog nepoštovanja prava stanovnika hutonga na kojem je novi centar izgrađen u procesu otkupljivanja zemljišta. Na tim osnovama zahtevaju da se projekt ne nagradi jer smatraju da bi to bio samo poticaj bezobzirnim investitorima i korumpiranim službenicima da nastave s uništavanjem urbanog nasleđa grada. U odbranu projekta biro Zaha Hadid Architects dao je izjavu kojom se ograđuju od optužbi tvrdeći da kada je njima projekt dodeljen teren je već bio očišćen, i da su u projektovanju poštovali sve važeće zakonske odredbe.
Premda je projekt smešten uz veliku saobraćajnicu i okružen poslovnim zgradama sličnih gabarita, prilikom otvaranja centra internet portal Dezeen je doneo i zanimljive fotografije slikane iz obližnjeg tipičnog pekinškog hutonga koje jasno ukazuju na kontrast između tradicionalne vernakularne gradnje i novih investitorskih zahvata.
Na fotografijama je jasno da od javnog prostora zbog kojeg je ovaj projekat hvaljen lokalno stanovništvo nema nikakve koristi. Ova kontroverza s projektom Zahe Hadid otvara pitanje koliko su arhitekti, ali i udruženja koja ih promovišu velikim nagradama kao što su RIBA-ine, suodgovorni u investitorskim malverzacijama, kao i po kojim kriterijima bi se trebale dodeljivati takve velike nagrade. Pitanje je da li je imenovanje projekta jednim od tri finalista za ovu prestižnu nagradu propust RIBA-e ili samo jedna karika koja podržava celi sistem sa svojim pozitivnim ali i negativnim stranama.