Predstavljeni su planovi anglomeracije Moskve nakon održanog međunarodnog takmičenja u kome je pobedu odneo tim Capital Cities Planning Group, koji čine londonski pejzažni arhitektonski biro Gilespis (Gillespies), londonski urbanistički biro Džon Tompson (John Thompson&Partners) i međunarodna inženjerska konsultantska firma Buro Hapold (Buro Happold). Kremlj i ostatak istorijskog centra glavnog grada Rusije stenje pod teretom automobilskog saobraćaja zahvaljujući bumu broja vlasnika automobila koji je usledio nakon kolapsa komunizma.
Saobraćaj u gradu, koji je na upečatljiv način opisao Kit Gesen za Njujorker 2010. godine kao „osećaj egzistencijalne pretnje“, često se zgrušava u gužve koje je prošle godine Pravda opisala kao najduže u trajanju na svetu: u proseku oko 2,5 sati. Plan je hrabar: stvoriti novi federalni distrikt koji bi pomerio sedište vlade iz starog centra u novi okrug, udvostručavajući veličinu grada na taj način. Nakon šest meseci međunarodnog arhitektonskog takmičenja, jedinstvena vizija je odabrana.
Pod anonimnim ali opisnim imenom tima Capital Cities Planning Group, međunarodni tim konsultanata i projektanata osmis-lio je pobednički projekat za novi federalni okrug, koji je, prema slikama projekta koje su oni izbacili, odlučno zelen i pun vodotokova.
„Predloženi fizički oblik gradi se na prirodnom sistemu puteva, jezera, šuma i livada, kao osnova za zelenu infrastrukturnu mrežu koja će podržati razvoj grada bez ugljenih emisija“, piše u izjavi koju je grupa objavila.
Urbanistički plan novog okruga izgleda da maksimalno koristi raspoloživi prostor, što se posebno vidi sa četiri nova urbana centra mešovite namene koji su raspoređeni tako da mogu da „dišu“, sa dosta prostora između njih. Ovo uključuje „Savezni grad“ i „Inovativni grad“, nešto što će biti najbliže staroj Moskvi, „Logistički grad“ i (relativno veliki) „Naučni grad“ koji su postavljeni malo dalje. Sva četiri centra su smeštena u postojećim šumama, uz prirodne vodene tokove koji su zamišljeni kao idilični rajski vrtovi.
Pobednički predlog, pod nazivom „Grad u šumi“, po ideji arhitekte Gilespija, bio bi smešten okolo niza jezera. U ovoj oblasti bi moglo da se nastani 1,7 milion ljudi i obezbedi oko 800.000 radnih mesta, uglavnom u oblasti obrazovanja, poslovnih sektora i politike.
Džon Tomson, direktor kompanije John Thompson&Partners, izjavio je da pobednički projekat nudi model za dalju ekspanziju Moskve kroz stvaranje pravilno servisirane i tranzitno-orijentisane urbane hijerarhije smeštene u šumi i okolo jezera.
Cela ideja se zasniva na tome da se oslobodi pritisak na transportni sistem u postojećem centru, i u tom cilju novi terminal brze železnice je planiran za novi Federalni grad, dok je proširenje metro, tramvajskog i drumskog sistema takođe planirano.
Ono što je ključno za uspeh urbanističkog plana jeste sudbina stare Moskve, koja je takođe razmatrana pod okriljem takmičenja. Objava projektantske grupe govori o „dvostrukoj strategiji za urbanistički pristup staroj Moskvi i novoj Moskvi koji povezuje regeneraciju nedovoljno korišćenog zemljišta u postojećem gradu“, što je donekle nejasno.
Međutim, plan postojećeg centra izgleda da uključuje obnovu starih uskih ulica i „unapređenje bivših sovjetskih stambenih blokova“ (ako stambeni blokovi mogu da budu bivši sovjetski). Da li će više konkretne akcije biti neophodne da bi se izbegao sindrom grada duhova, ostaje da se vidi.
Naravno, nije ni uspeh nove Moskve zagarantovan. Novi gradovi nekada ne ispadnu onako kako su zamišljeni, i biće interesantno videti kojom će šangarepom na štapu ruske i moskovske vlasti privući preseljenje poslovanja u nove centre iz starog grada i drugih delova Moskve.
Kao što će biti i interesantno kako će se tvrdnje o „gradu sa nula emisija ugljenika“ ostvariti. Pretpostavljamo da je tvrdnja ograničena na novu Moskvu, dok će stara Moskva nositi teret i trpeti posledice brojnih gradskih aerodroma.
Spisak članova projektantske i konsultantske grupe Capital Cities Planning Group:
- Urban Design Associates – SAD (vodeći projektanti, urbanizam);
- Beasley and Associates – Kanada (vodeći projektanti, planiranje);
- Gillespies – Škotska (planiranje životne sredine);
- John Thompson & Partners – Velika Britanija (urbanističko planiranje);
- Nelson/Nygaard Consulting Associates – SAD (saobraćajno planiranje);
- Buro Happold Ltd. – Velika Britanija (infrastrukturno planiranje);
- Group Ark – Moskva (projektovanje)
- Solving Efesco – Ujedinjeni Arapski Emirati (ekonomija);
- Profesor Stuart Guilliver FRSE – Velika Britanija (ekonomija).