Broj dostupnih zelenih materijala je naglo povećan poslednjih par godina. Proizvodi koji su pre nuđeni u samo određenim bojama ili dizajnima sada su rasprostranjeni kao i tradicionalni proizvodi. Zbog veće potražnje, održive boje, podne obloge i kuhinjske radne površine, koje su pre bile manje izdržljive i skupe, sada su jače, dugotrajnije i, često, jeftinije.
Lepkovi
Rizik kod većine završnih materijala, prema Tajleru Stilu (Tyler Steele) iz kompanije Greenovate, jeste što hemijski lepkovi koji se koriste tokom ugradnje mogu neutralisati zdrave karakteristike materijala koji su proizvedeni da budu zeleni.
Stil dodaje: „Samo zato što su završni, zeleni materijali napravljeni od recikliranog materijala to ne znači da su oni dobri za kvalitet unutrašnjeg vazduha... Boje, podne obloge, iverica, drveni materijali, šuplja vrata - lepkovi koji se koriste kod ovih proizvoda mogu biti toksični.“
Postoje zeleniji lepkovi dostupni na tržištu, kao i proizvodi koji su napravljeni tako da zahtevaju malu ili nikakvu upotrebu lepkova. Lepkovi sa manjom ili nikakvom koncentracijom isparljivih organskih jedinjenja, tzv. VOC (Volatile Organic Compound) materija, smatraju se zelenim za razliku od onih sa toksičnim sadržajima. Dosta proizvođača proizvodi lepkove sa umanjenom ili nikakvom koncentracijom VOC materija. Ovaj aspekt održivosti kod završnih materijala može delovati neznačajan, ali svaki doprinos zdravijem i bezbednijem prostoru ne sme se zanemariti.
VOC Volatile Organic Compounds (VOCs) su organske hemijske materije koje odlikuje visok pritisak u normalnim uslovima okruženja (temperatura, vlažnost, itd), zbog čega se njihova isparenja šire u atmosferu. Ovo isparavanje može ugroziti zdravlje ljudi pa njihova eliminacija predstavlja važnu temu u savremenom građevinarstvu, tj. u oblasti kvaliteta unutrašnjeg vazduha - IAQ (indoor air quality). |
Boje i lakovi
„Boje i lakovi su veliki, zaista veliki, deo slagalice“, kaže Stil. „Često su oni prva stvar koja se menja kada ljudi odluče da žele da učine svoj dom zelenijim zato što ne zahteva veliku investiciju i posvećenost.“
Skoro svaka velika kompanija koja proizvodi boje i lakove napravila je svoju liniju zelenih proizvoda, ali ne prave se sve zelene boje i lakovi na isti način. „Većina tradicionalnih proizvođača ne poklanja dovoljno pažnje koja bi trebala za razvoj zelenih materijala“, kaže Stil. „Oni stvaraju specifične, male delove svog proizvodnog procesa koji se bavi ovim pitanjem. Tih nekih pet procenata ili slično je sjajno - svaki napredak je dobar, ali tu postoji tzv. „zeleno pranje“. Oni razvijaju svoj marketing na takav način da tih pet procenata deluje kao da je sto procenata onoga što oni proizvode zeleno.“
On više ceni kompanije koje su „investirale veliki deo procenata u ovu praksu“, kao što je nezavisna linija proizvoda nazvana Mythic, za koju on kaže da „nema toksičnosti, nema kancerogena i da prikazuje odlične performanse“. Ta linija prozvoda ima oko 1.200 boja.
Činjenica da su velike kompanije počele da nude kupcima zelene alternative jeste dobra stvar za nas i životno okruženje, kažu Stil i drugi koji podržavaju zelene materijale. Samo je vrlo važno da kupci pročitaju mala slova na proizvodima kako bi se osigurali da je proizvod koji kupuju sertifikovan.
Kuhinjske radne površine
Godinama već, proizvođači prazne svetske kamenolome i uzimaju što je više granita i mermera moguće za izradu kuhinjskih radnih površina. Iskopavanje kamena, kao i njegov transport i obrada, ostavlja veliki ekološki uticaj na sredinu. Mali broj kompanija, kao što je Cold Spring Granite, ima za prioritet održivost. U međuvremenu, zeleni proizvođači smišljaju veliki broj atraktivnih i veoma funkcionalnih alternativa.
Radne površine Silestone Quartz kompanije Cosentino obećavaju odgovorno iskopavanje sirovog materijala, ekološku proizvodnju i nisku ili nikakvu emisiju gasova koje štete kvalitetu vazduha. Njih je, takođe, teško oštetiti, a dolaze u širokom rasponu boja, čak i u jarkim pink i zelenim bojama. Radne površine od recikliranog stakla proizvođača Vetrazzo imaju gladak, mozaički stil. Proizvode se od delova flaša, prozora i drugih recikliranih stakala, od kojih neke možete identifikovati po brendu, kao SKYY vodku. Svaki njihov proizvod sadrži 85 posto stakla.
Podne obloge
„Podne obloge trpe mnogo u svakom objektu“, kaže Stil, i dodaje da sada vidi da se mnogo ljudi opredeljuje za bambus. „To je popularan izbor zelenog materijala zato što drvo bambusa izraste za tri do pet godina i zato jeste održivo. Podne obloge proizvedene od bambusa su prema dugovečnosti u rangu sa proizvodima od javora i oraha.
Podne obloge od plute su često pravljene od odbačenih materijala iz proizvodnje vinskih čepova, tako da njihova proizvodnja ima zelene atribute. Podne obloge od plute se nude u obliku panela, dasaka i pločica, dolaze u širokom spektru obrada prirodnog drveta, kao i u svetlijim bojama. Zato što su sastavljene od 50% vazduha, podne obloge od plute su odlične za prostorije gde ljudi dosta stoje.
„Veća cena podnih obloga od bambusa i plute može se činiti kao manje praktično rešenje za velike komercijalne objekte“, kaže Elejn Lipmen Barns (Elaine Lipman Barnes), koja je LEED AP (Accredited Professional), ali oni mogu biti atraktivan izbor za projekte domaćinstava uz dodatak malo veće investicije.
Još jedna podna obloga koja je u poslednje vreme postala zelena jeste linoleum, i to po cenama koje nisu previsoke za velike projekte. „Postoji dosta dobrih zelenih linoleuma sa dosta dobrim bojama i prilično dugim životnim vekom“, kaže Barns.
Mnogobrojni proizvodi za oblaganje podova koji su ekološki, delom su dostupni na tržištu, često i sa nekim delom recikliranog sadržaja, za komercijalnu i stambenu upotrebu. Tepisi i tapisoni od vune su zadržali svoju luksuznost a samim tim i cene ali oni, takođe, mogu biti zeleni proizvodi.
Postoji još dosta novih i trendi opcija za oblaganje podova za one koje se osećaju avanturistički kao što su: reciklirane gume, veoma izdržljiv pod koji je 95% napravljen od reciklirane gume, ili oni manje izdrživi podovi od recklirane kože koji zahtevaju veće održavanje ali su sigurno udobni.
Zeleno pranje (Greenwashing) - kada kompanije, sa ili bez namere, iznose lažne, dvosmislene ili preterane tvrdnje u vezi sa ekološkim prednostima njihovih proizvoda. |