Autobuska stajališta nalaze se svuda po svetu. U poslednje vreme, njima se posvećuje više pažnje sa različitih aspekata. Od funkcionalnosti do estetike, o svemu se vodi računa. Većina novijih high-tech stajališta predstavlja kombinaciju održivih rešenja i tehnologije. Ona treba da budu jednostavna za upotrebu i da poboljšaju imidž grada. Tehnologija na tim stajalištima olakšava društveni život građana. Ona su mnogo više od običnih stajališta jer obezbeđuju mnogo informacija o prevozu i linijama tako da ljudi mogu da se prevoze bez problema.
Ovo je lista deset najboljih high-tech autobuskih stajališta koja olakšavaju korišćenje javnog prevoza po izboru redakcije sajta Design Buzz.
1. EyeStop
Ovo je high-tech stajalište sa mnogo tehnoloških pomagala. Stajalište ima različite funkcije kao što su praćenje kretanja autobusa, podaci o vremenu, autobuske rute, višejezične opcije, touch screen, internet usluge i mnogo drugih. Ima čak i senzore za proveru kvaliteta vazduha u okolini. Stajalište može i da se poveže sa mobilnim telofonom putnika i da pronađe odgovarajuću rutu. Ovo stajalište koristi solarnu energiju. Projektovao ga je Karlo Rati (Carlo Ratti), iz preduzeća Senseable City Lab. Stajališta su razvijena u saradnji sa MIT – Tehnološkim institutom Masačusetsa i grada Firence u Italiji.
2. Voyager (Putnik)
Ovo stajalište je rezultat timskog rada Klir Čenela - Adšela i Lakok Gulama (Clear Channel Adshel / Lacock Gullam). Nalazi se u Londonu. Obezbeđuje vrhunske uređaje za pomoć putnicima naročito po pitanju putovanja. Širok spektar alata kao što su bežični internet, CCTV i audio sredstva mogu se videti u stajalištu. Dizajnirano je tako da koristi solarnu energiju za osvetljenje. Pored toga što nudi zaklon i obaveštenja, stajalište je i ekonomski efikasno.
3. Inteligentno autobusko stajalište
Ovo specijalno inteligentno autobusko stajalište projektovao je biro Sekei (Sekkei) kombinujući dva aspekta, okruženje i obaveštenje. Izgrađeno je od održivog aluminijuma. Ima fotonaponske ćelije na vrhu za skupljanje sunčeve energije. Transparentni paneli omogućavaju neprekidni priliv sunčeve energije. Opremljeno je, takođe, Wi-Fi uređajima za pomoć putnicima. Postoji i telefon i, na nekim stajalištima, WC kabina. Putnicima su obezbeđena obaveštenja o rasporedu autobusa. Pažnju putnika privlači i ekološka kanta.
4. Multifunkcionalno stajalište napajano solarnom energijom
Stajalište napajano solarnom energijom posebno je projektovano kako bi putnicima bilo udobno. Stajalište koristi solarnu energiju kao podršku zelenom konceptu. Koncept ovog stajališta osmislio je Đae Piung Li (Jae Pyung Lee). Koncept obuhvata ulično osvetljenje, upotrebu LED osvetljenja, sterilizaciju vazduha, touch screen i razne druge pogodnosti. Poseduje i mašinu za vodu. Deo za sedenje je posebno dizajniran i dopunjen je stočićima.
5. Stajališta sa crvenim krovovima
Stajališta sa crvenim krovovima u San Francisku, SAD, koriste zeleni koncept. Najupečatljiviji element je crveni krov koji podseća na seizmički udarni talas. Ima fotonaponske ćelije kako bi apsorbovao sunčevu energiju i odgovorio na energetske potrebe. Stajalište takođe poseduje i displeje kojima obaveštava putnike o dolascima autobusa. Push-to-talk (pritisni za pričanje) sistem koji treba da se instalira biće veoma koristan za slabovide osobe.
6. Stajalište za suzbijnje vandalima
U Lankaširskom okrugu postoji više autobuskih stajališta koji služe za suzbijanje vandalizma. Putnici mogu da upotrebe stajalište kako bi prijavili štetu na stajalištu. Sve što treba da urade jeste da pošalju poruku na broj vruće linije. Vlasnici iPhone-a mogu da skinu posebnu aplikaciju za slanje slike oštećenja.
7. Seoska autobuska stajališta
Koncept seoskih autobuskih stajališta osmislio je Pritpal Sahota. Ona poseduju digitalne displeje za proveru rasporeda autobusa. Pored skloništa, ljudi mogu da dobiju obaveštenje o polascima, dolascima i o autobusima. Stajalište se napaja solarnom energijom.
9. Blue big bus (Plavi veliki autobus)
Stajališta Blue big bus nalaze se u Santa Moniki, SAD. Ovaj nagrađivani dizajn osmislili su biroi Brus Mau Dizajn i Lorkan Oherlihi Arhitekts (Bruce Mau Design, Lorcan O’ Herlihy Architects). Stajališta će imati mapu sličnih stajališta, mesta koja u blizini mogu da se posete, mapu puteva, procenjeno vreme putovanja, raspored, nadstrešnice, znake koji će ukazivati na dolazak autobusa, sedišta, kantu i kantu za recikliranje i LED sistem osvetljenja.
10. Zatvoreno stajalište Enclosed shelter
Gerik Inžiniring Šelters (Garrick Engineering Shelters) spremaju novi dizajn. Ova stajališta su pogodna za svaku vrstu okruženja. Posedovaće moderno osvetljenje i sedišta. Ovakva vrsta stajališta može da spreči da putnici udišu različite gasove iz okruženja i omogućiti smanjenje teškoća sa disanjem.
11. Ecoshel stajalište
Ekošel (Ecoshel) autobusko stajalište projektovao je Tifani Rodis (Tiffany Roddis), britanski dizajner, kako bi ohrabrio još više ljudi da koriste javni prvoz. Ekološko stajalište pomaže da se smanji uticaj emisija ugljenika iz vozila. Ima integrisane solarne panele i električne generatore kako bi proizveo energiju koja mu je potrebna. Stajalište je sagrađeno korišćenjem isključivo recikliranih materijala.
Linkovi:
- Senseable City Lab
- MIT - Massachusetts Institute of Technology
- Lacock Gullam
- Adshel
- GK Sekkei
- Jae Pyung Lee
- Sajt okruga Lankašir - Lancashire
- Lorcan O’ Herlihy Architects
- Bruce Mau Design
- Garrick Engineering Shelters
Povezani tekstovi sa portala Gradjevinarstvo.rs: