Njujorški arhitektonski biro Zerafa Architecture Studio prikazali su njihov predlog projekta novog Muzeja umetnosti u Taipeiju u Tajvanu.
Projekat ima za cilj da postavi novu paradigu slavlja umetnosti u Taipeiju - onu koja spaja životni stil, umetnost, rekreaciju i edukaciju zajedno u slavlju živopisnog kulturnog identiteta zajednice. Fuzija umetnosti sa svim aspektima dnevnih iskustva vođena je idejama o unutrašnjim odnosima između umetnosti i života u tajvanskoj popularnoj, savremenoj, kulturi.
Novi muzej pokušava da otelotvori ove ideje i da obezbedi iskonsko mesto za spontano odigravanje savremenog života. Muzej se nalazi na ušću reka Yingge i Dahan, gde lokacija stvara dinamičnu jukstapoziciju između izgrađene prirode (parkovsko okruženje) i gustine i urbane veličine okruženja. Donekle povoljana relacija između ova dva konteksta, oba organska ali i oba napravljena od strane ljudi, pruža savršeno mesto za ovaj muzej.
Projekat biroa Zerafa Architecture Studio za Muzej umetnosti predlaže dramatičnu intervenciju u Yingge parku u obliku linije. Ova linija definiše zakrivljenu ivicu ili putanju u veličini koja nije odmah primetna individui, ali ima ulogu uređujućeg elementa pejzaža. Linija koja se pomalja u parku nastavlja kontinualno da se izdiže i da definiše objekat svojim oblikom. Njena monumntalna veličina rođena je iz valovitih kontura parka i ušća dve reke. Predstavlja prirodan odgovor na uskovitlani impuls dve reke koje definišu konture lokacije.
Sadržani unutar ove spiralne linije, muzejski programski prostori su labavo organizovani u organsku, kaskadnu, kompoziciju koja rotira oko centralnog, praznog, prostora. Tipične galerije i programski elementi zamišljeni su kao posebni trodimenzionalni objekti. Ove programske kutije imaju svoju veličinu i identitet, a ipak su spojeni zajedno na način koji stvara urbanu formu.
Cirkulacija kroz svaki od šest terasastih nivoa muzeja postaje put otkrića i iznenađenja. Kao protivteg, spiralna linija određuje spoljnu ivicu primarne i dirketnije, vertikalne, cirkulacije kroz muzej. Postavljene iza staklenog zida, ovog uglačanog volumena, jesu stepenice koje spajaju svaki terasasti nivo i pomoćne nivoe.
Izložene spoljašnje površine galerija - strane, krov, čak i pod - predstavljaju višestruka platna za nekonvencijonalne izložbe. Teško je predvideti gde će se umetnost sve zadesiti na ovoj kaskadnoj konfiguraciji; prostori između, a i oni susedni, postaju prostor za iznenadno otkrivanje umetničkih instalacija. Umetnost će se prikazivati na nov i iznenađujuć način: obešena unutar praznog prostora, postavljena na ivicama i terasama, projektovana na mnogim površinama.
Efekti i pokreti klizanja i proklizavanja forme galerija stvaraju seriju manjih objekata koji se delikatno uklapaju u celokupnu formu muzeja. Ovaj pristup projektovanju održava relativnu zbijenost potrebnu u cilju održive gradnje a u skladu sa omogućavanjem bogate varijabilnosti i mešavina visina i masa koje čini neki prostor interesantnim.
Unutar ove kompozicije, zamišljen je Dečiji muzej umetnosti kao dvospratna struktura različita od glavnog muzeja, unutar koga su posebno projektovani elementi prostora kao i serije spoljašnjih praznih prostora. Dečiji muzej se nalazi na mestu gde spiralni zid izlazi iz tla - povezivanje odnosa između lobija muzeja i parka. Teren se kaskadno penje na krov, pružajući poglede ka okolini i direktni pristup muzeju iz parka. Zamišljena kao potonula "kutija za igračke" u parku, deca su ohrabrena da istraže i dožive zajedno park i muzej čije granice su, namerno, ostale nedefinisane.
Linkovi:
- Zerafa Architecture Studio - link
- Najveći muzej na svetu: Nacionalni muzej Kine u Pekingu - link
- Muzej Soumaya (video) - link
- Muzej Salvador Dali - nova zgrada na Floridi po projektu arhitektonskog biroa HOK - link
- Prvi muzej u Kini posvećen savremenoj arhitekturi - link
- Zaha Hadid - Riverside Muzej u Glazgovu - link