Iako opeka nikada nije u potpunosti zaboravljena od strane arhitekata sredine i kraja XX veka, ona je u njihovom opusu uglavnom predstavljala vrstu eksperimenta, možda se može reći i kao oruđe ironije prema savremenom arhitektonskom/konkurentskom okruženju, pre nego standardni element izražaja. Međutim, dela koja je Mario Bota postavio na glavnu pozornicu savremene arhitekture su listom potpisana opekom.
Mario Bota (Botta) je rođen 1943. u Mendrisu, Švajcarska. Studirao je arhitekturu u Milanu i Veneciji, a uticaj na njega izvršila je arhitektura Korbizijea, Skarpe i Kana (Le Corbusier, Carlo Scarpa, Louis Kahn). Već 1970. otvara samostalni biro u Luganu.
Muzej savremene umetnosti San Francisko 1995. |
Zgrada kompanije Harding u Mindenu Nemačka 1995. |
Kuća Rotonda Stabio, Ticino Švajcarska 1980-82. |
Ono što već od prvih radova karakteriše Botin stil jesu jednostavne i stroge geometrijske anvelope objekata, ali kao što rekosmo, ne može se reći da spada u tipičnog predstavnika savremene arhitekture. Iako se oblik i dubine otvora mogu posmatrati kao sledeća karakteristika njegovog stila, arhitektonski detalj je zapravo ono što izdvaja Botinu arhitekturu. Natprozornici i nadvratnici, okviri, portali, balustrade, venci i kaskade, na njegovim objektima dovode u potpuni sklad strogoću savremene estetike i urođenu nam potrebu za klasičnim detaljem. Odličan arhitekta nije isključiv, i Bota koristi pun spektar materijala, ali upravo je opeka ta glavna tačka preseka u kojoj se ove suprotnosti sastaju i stvaraju autentični stil.
Vinarija Sureveto Italija 1999/2000. |
Crkva Santo Volto Turin Italija |
Kjobo toranj Seul, Južna Koreja 1989. 1997/2003. |
Zahvaljujući malim dimenzijama opeka pruža velike mogućnosti kombinovanja nijansi, pravaca spojnica, dubina površi, akcenata... Međutim, upravo ovde leži klopka zbog koje se savremeni arhitekti retko odlučuju na njenu širu primenu – velike mogućnosti i koncentracija detalja zahtevaju veliku pažnju, od samog projektovanja, pa preko nadzora tokom ugradnje, sve do završne obrade spojnica i uklanjanja skela. Loš projekat može stvoriti konfuziju u estetici, nevešta ugradnja može učiniti da čitav objekat deluje anahrono, a loše izvedena obrada i najsitnijih detalja, kao i mestimična oštećenja usled nemara, učiniće da objekat deluje aljkavo.
Prihvatanje odgovornosti pred svim ovim problemima svedoči o ljubavi prema umetnosti i njenom zanatu, a konačan rezultat – savršeno skladno delo u bilo kojoj razmeri (sve do 1:1) potvrđuje Botino mesto među najoriginalnijim arhitektima današnjice. Obrazovanje mladih arhitekata često ne podrazumeva razradu detalja na ovom nivou, a dinamika posla je takva da samo najbolji i najposvećeniji nalaze snage i želje da pretoče ideje u svršen autorski izraz. Samo razvojem svesti kod projektanata da opeka pruža nezamenljiv senzibilitet objektima svih namena može se očekivati njena šira primena u savremenoj arhitekturi.
Delo Maria Bote će svakako činiti veliki podsticaj današnjim generacijama i pokazivati put od cigle kojim dobar zanat sigurno korača ka dobroj umetnosti.