Forma – opeka – detalj (MARIO BOTTA)

08.09.2008. | Mladen Bogićević | Gradjevinarstvo.rs

Iako opeka nikada nije u potpunosti zaboravljena od strane arhitekata sredine i kraja XX veka, ona je u njihovom opusu uglavnom predstavljala vrstu eksperimenta, možda se može reći i kao oruđe ironije prema savremenom arhitektonskom/konkurentskom okruženju, pre nego standardni element izražaja. Međutim, dela koja je Mario Bota postavio na glavnu pozornicu savremene arhitekture su listom potpisana opekom.

Mario Bota (Botta) je rođen 1943. u Mendrisu, Švajcarska. Studirao je arhitekturu u Milanu i Veneciji, a uticaj na njega izvršila je arhitektura Korbizijea, Skarpe i Kana (Le Corbusier, Carlo Scarpa, Louis Kahn). Već 1970. otvara samostalni biro u Luganu.

Muzej savremene umetnosti San Francisko 1995.

Zgrada kompanije Harding u Mindenu Nemačka 1995.

Kuća Rotonda Stabio, Ticino Švajcarska 1980-82.

Ono što već od prvih radova karakteriše Botin stil jesu jednostavne i stroge geometrijske anvelope objekata, ali kao što rekosmo, ne može se reći da spada u tipičnog predstavnika savremene arhitekture. Iako se oblik i dubine otvora mogu posmatrati kao sledeća karakteristika njegovog stila, arhitektonski detalj je zapravo ono što izdvaja Botinu arhitekturu. Natprozornici i nadvratnici, okviri, portali, balustrade, venci i kaskade, na njegovim objektima dovode u potpuni sklad strogoću savremene estetike i urođenu nam potrebu za klasičnim detaljem. Odličan arhitekta nije isključiv, i Bota koristi pun spektar materijala, ali upravo je opeka ta glavna tačka preseka u kojoj se ove suprotnosti sastaju i stvaraju autentični stil.

Vinarija Sureveto Italija  1999/2000.

Crkva Santo Volto Turin Italija

Kjobo toranj Seul, Južna Koreja 1989. 1997/2003.

Zahvaljujući malim dimenzijama opeka pruža velike mogućnosti kombinovanja nijansi, pravaca spojnica, dubina površi, akcenata... Međutim, upravo ovde leži klopka zbog koje se savremeni arhitekti retko odlučuju na njenu širu primenu – velike mogućnosti i koncentracija detalja zahtevaju veliku pažnju, od samog projektovanja, pa preko nadzora tokom ugradnje, sve do završne obrade spojnica i uklanjanja skela. Loš projekat može stvoriti konfuziju u estetici, nevešta ugradnja može učiniti da čitav objekat deluje anahrono, a loše izvedena obrada i najsitnijih detalja, kao i mestimična oštećenja usled nemara, učiniće da objekat deluje aljkavo.

Prihvatanje odgovornosti pred svim ovim problemima svedoči o ljubavi prema umetnosti i njenom zanatu, a konačan rezultat – savršeno skladno delo u bilo kojoj razmeri (sve do 1:1) potvrđuje Botino mesto među najoriginalnijim arhitektima današnjice. Obrazovanje mladih arhitekata često ne podrazumeva razradu detalja na ovom nivou, a dinamika posla je takva da samo najbolji i najposvećeniji nalaze snage i želje da pretoče ideje u svršen autorski izraz. Samo razvojem svesti kod projektanata da opeka pruža nezamenljiv senzibilitet objektima svih namena može se očekivati njena šira primena u savremenoj arhitekturi.

Delo Maria Bote će svakako činiti veliki podsticaj današnjim generacijama i pokazivati put od cigle kojim dobar zanat sigurno korača ka dobroj umetnosti.

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nemanja Rodić 05.11.2019.
Bravo,molim vas da pošaljete ekipu da okrpi...
Milan 09.10.2019.
Da, sve je to lepo u teoriji. Međutim kao i...
Maxs 24.09.2019.
Pa neka plate 50€ i neka prijave radnike na...
Darko 23.09.2019.
Teško da će neko južno od Save da se vraća ...
Шумадинац 16.09.2019.
1. Смедерево - Зрењанин - Кикинда - Хоргош....