Kina je 30. juna svečano otvorila Shenzhen-Zhongshan vezu, novu kombinaciju podvodnog tunela i mostova koja povezuje dva grada u provinciji Guangdong. Ovaj impozantni građevinski projekat postavio je čak deset svetskih rekorda, iako su oni vrlo specifične prirode.
Tunel povezuje dva veštačka ostrva (Foto: Xinhua)
Arhitektonsko čudo na ušću Biserne reke
Ušće Biserne reke u Južno kinesko more, jedna je od najgušće naseljenih oblasti na svetu, obuhvata Hong Kong, Makao i devet gradova u Guangdongu. Do sada su široki vodeni prolazi činili putovanje između ovih gradova izuzetno složenim i dugotrajnim, ali veza Shenzhen-Zhongshan će rešiti ovaj problem.
Duga je 24 kilometra i spaja Shenzhen i Zhongshan putem podvodnog tunela između dva veštačka ostrva, dok mostovi povezuju ostrva sa obalama.
Zahvaljujući osam traka i maksimalnoj brzini od 100km/h, putovanje koje je trajalo dva sata sada je skraćeno na samo 30 minuta. Izgradnja ove veze trajala je 7 godina.
Deset svetskih rekorda
Kineska globalna televizijska mreža CGTN, navela je da je Shenzhen-Zhongshan veza postavila sledeće rekorde:
- Najveći raspon vićeg mosta sa čeličnim nosačima koji je u celosti na moru (1.666m);
- Najviša paluba mosta (91m);
- Najviši navigacioni prostor za pomorski most;
- Najveće sidro za viseći most na moru (344.000 m2 betona);
- Najveća brzina otpora na vetar za viseći most (83,7m/s);
- Najveća čelična paluba mosta sa asfaltom od vruće epoksidne smese (378.800m2);
- Najduži dvosmerni tunel sa osam traka (5.035m);
- Najširi podvodni čelični tunel (do 55,6m);
- Najveća pojedinačna količina livenog betona za čelični tunel (29.000m3);
- Najširi više puta sklopivi vodeni zatvarač u obliku slova M za podvodni tunel (3m).
Podvodni tunel (Foto: Xinhua)
Bezbednosne inovacije
Ovaj tunel se može pohvaliti i naprednim bezbednosnim funkcijama, uključujući novi sistem za gašenje požara i izduvavanje dima. Obezbeđena je i konstantna kontrola tunela u vidu 14 robota koji patroliraju nadgledajući cevi i kablove i mogu brzo reagovati u slučaju saobraćajne nesreće.
Oni po potrebi mogu da preusmere saobraćaj putem ugrađenih zvučnika, istovremeno snimajući situaciju i dostavljajući informacije centru iz koga se vrši daljinsko uravljanje.
Zidovi tunela opremljeni su svetlosnim signalima koji u normalnim uslovima svetle zeleno, dok se u hitnim situacijama prebacuju na crvenu boju, a mogu i postepeno prelaziti iz žute u zelenu kako bi vodili evakuaciju.
Shenzhen-Zhongshan veza pridružuje se Hong Kong-Zhuhai-Makao mostu, najdužem morskom mostu na svetu, u poboljšanju transportnih veza u ovoj gusto naseljenoj oblasti.