Istorija električnih vozila seže još do 1832. godine kada je Robert Anderson predstavio prvi model koji je bio veoma popularan sve do pojave Modela T 1908. godine. Ipak, tek devedesetih godina prošlog veka električna vozila su doživela preporod kao simbol ekološke svesti. Sada, nakon dugogodišnjih istraživanja, ova vozila i putevi koji ih pune tokom vožnje mogli bi da donesu značajne promene u transportu zavisnom od automobila.
Punjenje električnog kamiona tokom vožnje (Foto: Electreon)
Današnja električna vozilla se pune preko priključka, bilo kod kuće ili na javnim stanicama, a punjenje traje od 4 do 10 sati, omogućavajući prelazak do 500km sa punim baterijama. Međutim, putevi opremljeni tehnologijom za punjenje vozila u pokretu koriste tehnologiju sličnu Bluetoothu, gde su kablovi suvišni, a struja se prenosi preko posebnih prijemnika montiranih na vozilima. Ova tehnologija štedi vreme i već se primenjuje u Izraelu, Švedskoj i Nemačkoj, zahvaljujući kompaniji Electreon.
U novembru je Electreon predstavio prvi takav put u SAD, u Detroitu. Projekat, najavljen još 2021. godine, obuhvata deonicu dužine 1,6km i služiće hiljadama aktivnih električnih vozila u Mičigenu. Tehnologija uključuje ugradnju bakarnih kalemova ispod kolovoza i montiranje prijemnika na vozila.
U saradnji sa Ministarstvom transporta Mičigena, Electreon ima petogodišnji plan za razvoj više takvih puteva. Za sada, ovaj put u Detroitu najpogodniji je za električne autobuse, shuttle servise i dostavna vozila. U Evropi, gde su električna i hibridna vozila značajno prisutnija, Electreon već ima slične projekte.
Kompanija ENRX iz Norveške takođe planira da transformiše američke puteve pomoću indukovanog električnog punjenja. Očekuje se da će njihov projekat startovati krajem 2027. godine na državnom putu 516 u centralnoj Floridi, pokrivajući manje od 8km na auto-putu dugom 200km. Projekat vredan 550 miliona dolara uključuje upotrebu solarnih panela za punjenje i biće prilagođen kako malim, tako i velikim vozilima.
Sa Univerzitetom Purdue i Odeljenjem za transport Indijane, razvija se domaća verzija ovakvih puteva. Na deonici dugoj 400m testira se kako ovo punjenje funkcioniše za teške kamione koji se kreću auto-putem. Univerzitet se nada da će u narednih pet godina moći da elektrificira deo međudržavnog puta u Indijani, a deonica za testiranje bi trebalo da bude završena do leta 2025. godine.
Poređenje sa bežičnim punjačima za mobilne telefone možda najbolje opisuje ovu inovativnu i jednostavnu tehnologiju. Sa porastom cena nafte, ovi putevi mogu biti odlična investicija omogućavajući vozačima da prelaze veće distance bez brige o lokaciji najbližih benzinskih stanica.