Sun-Ways, švajcarski startap, napravio je solarne panele koji se postavljaju duž železničkih šina i mogu da se uklone po potrebi. Kompanija procenjuje da bi ovaj sistem mogao da se primeni na polovini pruga u svetu.
Solarni paneli su između šina i ne ometaju kretanje vozova (Foto: Sun-Ways)
Baptiste Danichert, suosnivač kompanije Sun-Ways, navodi da paneli mogu da se postave između šina, a da pritom ne utiču na kretanje vozova niti narušavaju pejzaž.
Paneli su široki 1m, a postavljaju se jednostavno, pričvršćivanjem za šine uz pomoć klipnog mehanizma. Panele montira voz kreiran od strane švajcarske kompanije koja održava pruge. Oni se zapravo postavljaju po principu tepiha koji se odmotava.
Postoje i druge firme koje testiraju postavljanje panela na železničkim prugama, ali je sistem kompanije Sun-Ways prvi koji može da se ukloni radi održavanja i brušenja šina.
Sun-Ways je patentirao svoj sistem u saradnji sa Švajcarskim federalnim tehnološkim institutom EPFL u Lozani.
Paneli se postavljaju kao tepih koji se odmotava (Foto: Sun-Ways)
Danichert navodi da bi korišćenje ovako proizvedene energije za železničke operacije bilo teže i zahtevalo drugačiju tehnologiju, pa će se zato energija slati u distributivnu mrežu i koristiti za potrebe stanovništva.
Potrebno je sprovesti još analiza što se tiče ovih panela. Postavlja se pitanje da li bi reflektovanje svetlosti moglo da ometa mašinovođe, kao i da li bi se vremenom na panelima stvorile pukotine, pa čak i povećao rizik od šumskih požara. Na ovakva pitanja Sun-Ways odgovara da su ovi paneli otporniji od standardnih.
Prema njihovim procenama solarni paneli bi mogli da se postave na svim švajcarskim prugama i zauzeli bi površinu kao 760 fudbalskih terena. Oni bi proizvodili 1 teravat-sat (TWh) solarne energije godišnje, što čini oko 2 procenta ukupne potrošnje u Švajcarskoj.
Kompanija namerava da i drugim evropskim zemljama ponudi svoje panele, a smatra da bi mogli da se montiraju na polovini svih železnica u svetu.