Novca ima za "golo održavanje" magistralnih puteva

18.11.2011. | R. Dautović |

U prvih devet meseci ove godine, Sektor za naplatu putarine JP Putevi Srbije ostvario je prihod od 10,8 milijardi dinara, što je oko 2% više nego u istom periodu prošle godine, kada je naplaćeno 10,58 milijardi. 

Od Subotice do glavnog vojvođanskog grada naplaćeno je milijardu i pedeset miliona dinara (povećanje 2,38%), od Novog Sada do Beograda 1,38 milijarda (2,38%), a od Šida do Beograda 1,77 milijarda (2,63%). Od putarine na relaciji Beograd–Niš inkasirano je 5,92 milijardi dinara, a od Niša do Leskovca 665 miliona.

Zoran Drobnjak, generalni direktor u Puteva Srbije kaže da tom preduzeću država ne određuje budžet za održavanje, već se putevi popravljaju od putarine i akciza na benzin. Drobnjak objašnjava da bi, kada bi putarina bila povećana 11%, kao što su nekoliko puta tražili, budžet za održavanje saobraćajnica bio 15 do 16 miliona evra veći. 

Za održavanje 16.000km magistralnih puteva, sadašnji budžet raspolaže sa 10,1 milijardi dinara, što je, prema rečima Drobnjaka, dovoljno za golo održavanje, ali nedovoljno za investiciono ulaganje i rehabilitaciju, a čim se putevi ne popravljaju, povećavaju se troškovi održavanja. Kada bi se putevi redovno popravljali, ne bi bilo potrebno čak 110 miliona evra, već bi se tekuće održavanje podmirilo sa 70 miliona evra.

Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, kaže da je cena putarine od pet evrocenti po kilometru evropska, što bi značilo da nam trebaju i evropske plate, i to bar 2.000 evra prosečno. Vlada ne može da stvori ambijent u kojem bi se toliko zaradilo, te drži pod kontrolom brojne cene, među kojima je i cena putarine.

Uvođenjem video-nadzora i analize naplate godišnji prihod od putarine povećan je čak 860 miliona evra. Pojedinačni pokušaji krađe su iskorenjeni, a onemogućen je bilo kakav vid organizovanih krađa zaposlenih na naplati putarine. Samo u 2010. godini je, primera radi, registrovano više od 42.000 učesnika u saobraćaju na autoputevima koji su izbegli plaćanje putarine korišćenjem nelegalnih izlaza s autoputa i oko 50.000 vozača koji su odbili da plate naknadu za korišćenje autoputa. Milenko Caković, direktor naplate putarine u Putevima Srbije kaže da, ako se ovoj uštedi doda i procena štete u postupku drumska mafija od 6,5 miliona evra za dve godine, računica pokazuje da se godišnje sprečava odliv više od četiri miliona evra u tom javnom preduzeću.

Imajući u vidu postojeće stanje ugovara se kredit od oko 300 miliona evra sa Svetskom bankom, Evropskom bankom za obnovu i razvoj i Evropskom investicionom bankom. Novac bi se u naredne četiri godine investirao isključivo u rehabilitaciju puteva, a JP Putevi Srbija izdvojili bi dodatnih 100 miliona evra za obnovu saobraćajnica.

 

 
Share |

Komentari: 1

mile 20.08.2021 12.47.37

I evo nas... 10 god kasnije,,,2021. Na žalost sva predviđanja su se obistinila, regionalni i magistralni putevi nikad u gorem stanju. Ostaci od onog što je bilo loše pre decenije. U očekivanju da će se pokrenuti izgradnja regionalnih puteva, ,, lomimo vozila po razvaljenim kaldrmama ..za sad tuga !!!!

Vezane kategorije


VESTI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 20.09.2021.
Najlakše se legalizacija rešava tako što se...
Nenad 14.09.2021.
Lepo što država pomaže, jedino treba videti...
BISERKA 13.09.2021.
Drago mi je sto se radi u unapredjenju ener...
Milena-srecica 31.08.2021.
Oduševljena sam ovom ponudom za zamenu stol...
Bata 24.08.2021.
Na koji će način da se realizuje način prel...