Započeta je izgradnja Jedinstvenog dispečerskog centra koji predstavlja ključni korak ka modernizaciji i unapređenju efikasnosti železničkog saobraćaja. Ovaj projekat, vredan oko 115 miliona evra, trebalo bi da bude završen do 2026. godine, saopštila je Infrastruktura železnice Srbije.
Kanal za polaganje optičkih kablova (Foto: YouTube/Infrastruktura železnice Srbije/Screenshot)
Radovi su počeli 19. februara, a u prvih mesec i po dana izvršeno je oko 50 kilometara iskopa kanala za polaganje optičkih kablova duž pruga u beogradskom železničkom čvoru, od Železnika i Ostružnice do Makiša. Trenutno se radi na iskopavanju kanala za optičke kablove na pruzi između Male Krsne i Velike Plane.
Jedinstveni dispečerski centar biće smešten u železničkoj stanici Beograd Ranžirna u Makišu, u objektu gde se trenutno nalazi Telekomanda. Centar će obuhvatiti sve pruge pod upravom Infrastrukture železnice Srbije, uključujući i brzu prugu Beograd-Subotica.
Ovaj centar, prvi takve vrste ne samo u Srbiji već i u regionu, ima za cilj da objedini sistem upravljanja i kontrole železničkog saobraćaja, podižući bezbednost i efikasnost na najviši nivo. Planirana je centralizacija i automatizacija operativnih procesa, što će omogućiti preciznije planiranje i realizaciju železničkog saobraćaja, kao i bolju iskorišćenost infrastrukturnih kapaciteta.
Infrastruktura železnice Srbije navodi da će Jedinstveni dispečerski centar sačinjavati Operativno-upravljački i nadzorni centar Srbije u Makišu, kao i regionalni dispečerski centri u Novom Sadu, Nišu i Požegi.
Projekat obuhvata dispečersku centralizaciju, energetske uređaje, izgradnju prateće infrastrukture, automatizovane sisteme i računarski kompleks, kao i ugradnju tehničkih sredstava za bezbednost.
Očekuje se da će izgradnja ovog centra doprineti visokoj pouzdanosti između planiranja i realizacije železničkog saobraćaja, tačnosti, automatskoj regulaciji saobraćaja, kao i efikasnijem upravljanju u slučaju većih kvarova na infrastrukturi.
- Ovaj centar doprineće i obaveštavanju putnika, prevoznika i učesnika u saobraćaju o realnoj saobraćajnoj situaciji i slično. Omogućiće automatsku kontrolu železničkih vozila u saobraćaju, kao i trenutni prenos dodatnih informacija od značaja za bezbednost saobraćaja, kao što su deformacije šina, kretanje i pozicije vozova, odroni, krađe ili neovlašćena kretanja u zoni pruge, navodi se u saopštenju.
Trenutni sistem upravljanja železničkim saobraćajem u Srbiji, koji se sastoji od tri centra za daljinsko upravljanje i tri telekomandna centra, tehnološki je zastareo i ne zadovoljava potrebe modernizovane infrastrukture. Izgradnjom Jedinstvenog dispečerskog centra, Srbija stavlja temelje za budućnost svojih železnica, usmeravajući se ka većoj bezbednosti, efikasnosti i pouzdanosti.