ESG predstavlja akronim za engleske reči Environmental, Social i Governance (životna sredina, društveno okruženje i rukovođenje kompanijom) i vrlo je aktuelan u kontekstu ESG-izveštavanja. ESG-izveštaji za cilj imaju izveštavanje o socijalnom i ekološkom otisku jedne kompanije, kao i načinu rukovođenja kompanijom.
Cilj je klimatska neutralnost do 2040. (Foto: Trox)
Objavljivanje ovih izveštaja će investitorima i ostalim zainteresovanim licima predstavljati dobru osnovu za donošenje svojih poslovnih odluka, jer ESG predstavlja skup nefinansijskih faktora koji su za društveno odgovorne investitore odlučujući za investiranje u kompanije. Ovi faktori procenjuju na koji način poslovna praksa jedne kompanije utiče na životnu sredinu i okruženje. Svaki od njih je važan deo investitorove analize rizika i mogućnosti prilikom odlučivanja u koju kompaniju treba investirati.
Donedavno su finansijski rezultati, odnosno profit bili isključivo merilo uspeha jedne kompanije. Nakon višedecenijskih poteza koji su štetili zajednicama i prirodnoj sredini, došlo je, međutim, do prespitivanja negaitvnog uticaja korporacija na životnu sredinu, prvenstveno pod uticajem aktivističkih grupa i javnosti, što je dovelo do razvoja svesti kompanija o tome da je poslovni uspeh višedimenzionalan, da uspeh zahteva sagledavanje nečeg šireg od finansijskih aspekata i da podrazumeva davanje jednake pažnje i društvenim i ekološkim aspekatima poslovanja. Kompanije su postale svesne svoje korporativne i društvene odgovornosti, kao i značaja društveno svesnih ulaganja. Često se kaže da ESG-investiranje predstavlja investicije za unuke.
U cilju obezbeđivanja uporedivosti, krajem 2002. su ustanovljeni standardi za izradu ESG-izveštaja. Oni će važiti širom Evropske unije i primenjivaće se za izveštaje počev od 2024. godine, tj. za izveštaje koji se odnose na 2023. godinu. Najpre će velike kompanije (preko 250 zaposlenih, preko 40 miliona evra prometa, sa bilansnom sumom od preko 20 miliona evra - potrebno je da bar 2 od ova tri navedena kriterijuma budu ispunjena), kao i kompanije čijim se akcijama trguje na berzi biti u obavezi da uz finansijske izveštaje dostave i ESG izveštaje koji uključuju informacije o poslovnim aktivnostima koje obuhvataju aspekte koji se odnose na zaštitu životne sredine, socijalna pitanja i način korporativnog upravljanja. Ovu obavezu će od 2026. imati i srednja i mala preduzeća čijim se akcijama trguje na berzi, sa najmanje 10 zaposlenih, 700.000 evra prometa i bilansnom sumom od najmanje 350.000 evra, pri čemu će i ovde biti potrebno da bar 2 od ova tri navedena kriterijuma budu ispunjena.
ESG-izveštavanje bi se moglo posmatrati kao nadogradnja već postojećih izveštaja o održivosti, koje kompanije uveliko objavljuju. Osnovne razlike između ESG izveštaja i izveštaja o održivosti se nalaze u činjenici da se ESG aspekt može eksplicitno meriti pomoću definisanih merila, koje se odnose na životnu sredinu, tj. u kojoj meri kompanija doprinosi borbi protiv klimatskih promena, zatim na socijalna pitanja koja govore o tome na koji način kompanija pristupa pitanjima ljudskih prava, standarda rada, zdravlja i zaštite na radu kao i interakciji kompanije sa lokalnom zajednicom, kao i na principe kojima se reguliše korporativno upravljanje. Od značaja su i zvanični kriterijumi kao što je rangiranje države u održivosti.
Ni kod kompanije TROX nije drugačije. Ekološka i društvena odgovornost, kao i profitabilni rast su za nju nerazdvojivi. Zajedno sa finansijskim izveštajem za 2023. godinu biće objavljen i ESG-izveštaj. TROX u svom sastavu ima odeljenje zaduženo za društvenu odgovornost kompanije, koje je zaduženo za strategiju i ciljeve (definisanje jednom godišnje), praćenje i procenu uticaja (izveštaj o progresu na mesečnom nivou), instrumente i mehanizme (kontinuirana digitalizacija), kao i za preduzimanje konkretnih akcija (razmena znanja dva puta godišnje, definisanje ciljeva aktivnosti na mesečnom nivou, izveštavanje jednom godišnje, sektorske razmene po potrebi).
Osim toga kompanija TROX redovno izrađuje i objavljuje svima dostupne izveštaje o održivosti. Za TROX su ekološka i društvena odgovornost, kao i profitabilni rast jednako važni, jer sve nas kontinuirana poboljšanja čine spremnijim za budućnost.
Kompanija je objavila svoj cilj da 2040. godine dostigne klimatsku neutralnost, te je usmerena ka održivosti i koristi sve mogućnosti koje joj stoje na raspolaganju.
U okviru strategije održivog razvoja TROX se intenzivno bavi ostvarivanjem 17 ciljeva održivog razvoja, koje su definisale Ujedinjene nacije. Strateške oblasti delovanja koje je kompanija TROX za sebe definisala su usmerene ka ostvarivanju ovih ciljeva i pomoću njih će moći da prati ostvarivanje aspekta održivosti u aktivnostima kompanije.
Uskoro će biti objavljen i izveštaj za 2022. godinu. Ukoliko Vas zanimaju detalji o tome šta sve kompanija TROX preduzima u ovom pravcu možete je kontaktirati.