Sekretarijatu za urbanizam i građevinske poslove grada Beograda žitelji dela grada oko Autokomande poslednjih nekoliko nedelja upućuju mnogobrojne primedbe na nacrt plana Unutrašnjeg magistralnog prstena (UMP), koji je trenutno na javnom uvidu. Primedbe se odnose na poziciju tunela od Hipodroma do Stadiona Partizana, njegovog izlaza u Ulici dr Milutina Ivkovića i nastavka duž te ulice u vidu auto-puta na betonskim stubovima na nivou trećeg sprata solitera.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
Kako navodi prof. dr Slobodanka Mitrović, stanovnik naselja Stadion, trasiranje UMP-a na tom delu seče zelenu odbrambenu površinu i drvored platana starih više od 85 godina i ozbiljno ugrožava stabilnost višespratnica kojima se približava na svega nekoliko metara.
- U postavljenom materijalu na uvid za UMP nije navedeno naselje Stadion, koje se graniči Ulicom dr Milutina Ivkovića, a upravo proširenjem te ulice UMP zadiralo bi se i nadzemno i podzemno u parcele tog naselja. Još 2005. gradska uprava je donela odluku da se do 2021. pristupi izgradnji tunela ispod Senjačke padine sa izlazom pored Stadiona Partizana. Svi stanovnici naselja Stadion (blok omeđen ulicama Ljutice Bogdana, Dr Milutina Ivkovića i Bulevara kneza Aleksandra Karađorđevića) pre 15 godina su bili izričito protiv tog rešenja. Izgradnja poteza od izlaza tunela do Autokomande, drastično bi narušila, degradirala i devastirala postojeći ambijent čime bi se pogoršali uslovi stanovanja, kvalitet života i mirno uživanje imovine - navodi prof. dr Mitrović.
Kako navodi, mnogo toga se promenilo, a Beograd je postao jedan od najzagađenijih svetskih gradova, u kome je saobraćaj jedan od glavnih uzročnika toga. Zato je, kako kaže, potreban novi, moderniji koncept razvoja grada, a ne presecanje gradskog tkiva sa još jednim auto-putom.
- Kako je Generalni urbanistički plan za period 2021. do 2041. u izradi, to je nova prilika da se rešenje za UMP stavi na reviziju i predloži bolje. Plan treba da se povuče na kompletnu reviziju iz mnogih razloga. Ekonomskih, jer enormno košta, kao i ekoloških, jer seče veliki odbrambeni zeleni pojas i povećava uticaj štetnih gasova, buke i vibracija. Tu su i saobraćajni razlozi jer se zapostavljaju efikasniji mogući pravci i konačno ambijentalni, jer se devastira sportsko-reaktivni i rezidencijalni deo gde su skupo plaćeni kvadrati sa porezom ekstrakategorije - dodaje.
Kako tvrdi, mišljenje ekologa, urbanista, arhitekata, ekonomista, saobraćajnih i geoloških inženjera je da je još jedno presecanje gradskog tkiva, sa do 47 metara magistrale UMPa i propratnih saobraćajnica, možda rešenje za vozila, ali da je za ljude koji tu žive definitivno pogubno. Glavna rasprava o tome je zakazana za mart ove godine. Hoće li nadležni urbanisti usvojiti neke od zamerki, ostaje da se vidi.