Projektanti se sve češće opredeljuju za primenu kružnih tokova jer se na taj način, između ostalog "smiruje saobraćaj". Nadležni u Gradskoj upravi za saobraćaj i puteve u Novom Sadu odlučili su da izradu studije o bezbednosti saobraćaja u kružnim raskrsnicama na tenderu povere novosadskim firmama Adomne i MHM-projekt. Ta stručna analiza koštaće gotovo 3,3 miliona dinara, bez PDV-a, a odgovorni projektanti će posao morati da završe za 240 dana, s tim da su im na raspolaganju, između ostalog, i Smart-plan Novog Sada i saobraćajni transportni model NOSTRAM.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
U većini zemalja čak 40 do 60 odsto od ukupnog broja saobraćajnih nezgoda dešava se na raskrsnicama pa je, da bi se na pravi način sagledali dosadašnji efekti, ali i budući potencijali primene kružnih tokova, neophodno analizirati njihovu bezbednost. Kako je u tenderskoj dokumentaciji navedeno, svrha studije i pratećih istraživanja je smanjenje nezgoda i njihovih posledica na području Novog Sada, te unapređenje svesti o značaju kružnih raskrsnica, kao i razvoj metodologije za unapređenje bezbednosti saobraćaja na takvim raskrsnicama.
Osim prikupljanja podataka o saobraćajnim nezgodama i njihovim posledicama, istraživanje bi trebalo da sadrži i analizu ponašanja učesnika u saobraćaju i okruženja, puta i kružnih raskrsnica. Eksperti će morati da identifikuju probleme i mapiraju kritične tačke u gradu, te da analiziraju ponašanje vozača, brzinu kretanja vozila, saobraćajne tokove na kružnim raskrsnicama, kako su oni projektovani, ali i zašto dolazi do nezgoda. Studija bi trebalo da sadrži i predlog mera, kao i način kontrole i praćenje efekata nakon njihove realizacije.
Po definiciji, kružne raskrsnice su kanalisane, s neprohodnim ili delimično prohodnim središnjim ostrvom i kružnim voznim tokom, na koji se vežu tri ili više priključnih puteva u nivou, a u kojem se saobraćaj odvija u smeru suprotnom kazaljci na satu. S aspekta bezbednosti, pogodnosti takvih raskrsnica su to što vozači moraju biti veoma oprezni da bi propustili one koji su već u kružnom toku. Osim toga, pošto ukupan saobraćaj dolazi iz jednog pravca i leva skretanja su eliminisana, dolazi do smirivanja saobraćaja jer vozači kruže oko ostrva u središtu raskrsnice.