Nepunu godinu i po od početka izgradnje, osnove novog beogradskog mosta preko Ade Ciganlije postaju sve vidljivije. U toku jučerašnjeg popodneva u novobeogradsko brodogradilište uplovila je barža sa prvim od devet segmenata čelične konstrukcije, koji je preko holandskog Roterdama nedeljama putovao iz Kine.
Prvi komad konstrukcije stigao je iz kineske provincije Hebei, gde su pod krovovima hale „China Railway Shanhaiguan Bridge Group”, do sada fabrikovana četiri segmenta masivne grede. Još tri dela u Beograd će brodovima stići polovinom januara 2010. godine.
Građevinci nemačkog BVB-a pre desetak dana započeli su takozvano prednaprezanje, a njihove kolege na gradilištu na vrhu Ade, sa kog se pruža najbolji pogled na reku i stariju, već „umornu” sestru „Gazelu”, nedavno su krenuli sa nalivanjem četvrtog i petog segmenta glavnog nosača – pilona. U direkciji kažu da će do 175. metra pilona biti montirano 39 ovakvih segmenata, dok će poslednjih 25 metara biti izgrađeno od čelika.
– Pilon nastavlja da „raste” iz zemlje oslanjajući se na dve nožice – istočnu i zapadnu, a u njegovu osnovu pobijeno je 113 betonskih šipova. Prošlog meseca završena je naglavna ploča, a za ovaj, najveći monolitni temelj u mostogradnji Srbije utrošeno je oko 1.300 tona armature i 16.370 kubika betona – ističu u direkciji.
Monumentalni most preko Save zida se po sistemu istovremenog projektovanja i izgradnje. O tome svedoči i činjenica da su bušenje tla i pobijanje probnih šipova na dubinama od 30 metara urađeni za potrebe dobijanja podataka za izradu glavnog projekta dok su na sva četiri gradilišta markirane geodetske tačke koje će biti očitavane do kraja radova.
Ugovor za projektovanje i izgradnju mosta svojevremeno je, prema pravilima Evropske banke za obnovu i razvoj, dobio konzorcijum u „PORR Technobau und Umwelt AG” iz Austrije, „SCT dd” iz Slovenije i „DSD Bruckenbau GmbH” iz Nemačke. Rok za izvršenje je 40 meseci, a vrednost radova je 118,6 miliona evra.Most glavnog raspona od 376 metara biće izgrađen sa kosim kablovima. Ukupne dužine 929, a širine 45 metara, sadržaće šest saobraćajnih traka, dva šinska koloseka i dve pešačko-biciklističke staze preko kojih će moći da pređe 12.000 vozila na sat. Ćuprija na Savi deo je unutrašnjeg magistralnog prstena koji će, kada bude završen, imati za cilj da poveže opštine Palilula, Zvezdara, Čukarica i Novi Beograd, odnosno da rastereti odavno preopterećen saobraćaj u centru prestonice.
Ceo tekst čitajte u današnjoj Politici.