Gradonačelnik Siniša Mali u julu je najavio da će do kraja septembra biti završena studija opravdanosti za izgradnju beogradske gondole, odnosno da će se tada znati da li je taj ambiciozan projekat isplativ. Skoro mesec dana je prošlo od najavljenog termina, a žičara koja bi povezala Novi Beograd i Košutnjak i dalje je „u magli“.
Ilustracija (www.pixabay.com)
Odgovor na pitanje šta se dešava sa „vazdušnim tramvajem“, „Novosti“ su potražile u gradu Beogradu i „Skijalištima Srbije“, koji su u maju ove godine potpisali Protokol o saradnji na pripremi realizacije navedenog projekta.
Iz „Skijališta“ kažu da je do sada sproveden postupak javne nabavke za usluge izrade prethodne studije opravdanosti. S druge strane, Milutin Folić, glavni gradski urbanista, tvrdi da je urađen generalni projekat.
- „Institut za urbanizam i arhitekturu Srbije“ je analizirao nekoliko mogućih trasa gondole – rekao je Folić. - Uzeti su u obzir važni faktori kao što je uključivanje žičare u sistem javnog prevoza, kao i vlasništvo zemljišta na kome će se graditi infrastruktura.
Folić očekuje da izrada ekonomske studije bude gotova do kraja oktobra, koja će pokazati isplativost izgradnje gondole na ovim trasama. Nakon izbora lokacije, pristupiće se izradi planske i tehničke dokumentacije.
- Očekujemo da izgradnja počne krajem sledeće godine, ako sve bude teklo po planu. Radovi bi mogli biti završeni u roku od šest meseci – kaže Folić.
Iz „Skijališta Srbije“ kažu da je predviđena ukupna dužina gondole oko 3.800 metara.
- Planirana je izgradnja u dve faze, a dužina trase u prvoj je oko 1.900 metara – objašnjava Ana Jovanović iz „Skijališta Srbije“. - Izlazna stanica je predviđena na Novom Beogradu, sa tri međustanice na Adi, Makišu i na Banovom brdu, te okretnicom na Košutnjaku.
Prema njenim rečima, predviđa se maksimalni kapacitet gondole od 2.500 do 3.000 osoba na sat u oba smera. Kapsula bi se kretala brzinom od pet do šest metara u sekundi, a putovanje od Novog Beograda do Makiša trajalo bi 5-6 minuta.
Otpada varijanta do Zemuna
Iz „Skijališta Srbije“ kažu da bi izgradnja gondole od Kalemegdana do Ušća, odnosno Zemuna, bila tema buduće saradnje. Međutim, Milutin Folić odbacuje tu mogućnost.
- Bilo je takvih predloga, ali je zaključak da Zemun i Kalemegdan ovime ne treba opterećivati – kaže Folić.
Dve faze
Trasa gondole gradiće se u dve faze. Prva je od Novog Beograda do Ade, a druga od Ade do Košutnjaka. Prema prvim analizama, gondola bi kretala od Jurija Gagarina, u blizini „Delta sitija“. Prva stanica bi bila na Adi uz Savu, a druga u blizini parkinga kod Obrenovačkog puta.
Ideja stara skoro čitav vek
Ideja o izgradnji „vazdušnog tramvaja“ stara je gotovo čitav vek. Prvi projekat o kabinskom sistemu javnog prevoza izradila je 1922. zagrebačka firma „Čavlina i Sladoljev“. Preduzeće „Šumadija“ predložilo je 1928. da se Kalemegdan i Zemun povežu posebnom vrstom žičare preko Ratnog ostrva.