Srpske železnice će u narednih nekoliko godina modernizovati oko 500 kilometara pruga, a jedan od najvažnijih projekata je gradnja pruge Beograd-Budimpešta za brzine od 200 km na sat, koja će početi do kraja godine. "Železnice" planiraju i da železnički materijal koji tokom modernizacije budu skidali sa magistralnih pruga koriste za obnovu dotrajalih regionalnih pruga u Srbiji.
Realizacijom mnogih projekata na srpskim prugama, za šta su obezbeđena finansijska sredstva, biće izmenjeno sadašnje nezavidno stanje železničke infrastrukture zbog koje vozovi saobraćaju prosečnom brzinom od svega oko 40km na sat i pruge će biti uglavnom za brzine od 120 i 160km na sat.
U srpskim železnicama je rečeno Tanjugu da će, pored oko 500km modernizovanih pruga, za nekoliko godina imati i oko 50 novih vozova i da tako dobru situaciju nismo imali možda od početaka razvoja železnice u Srbiji.
"Železnice Srbije" imaju velika očekivanja od predviđene gradnje pruge Beograd - Budimpešta jer je to, kako ističu, važan regionalan železnički pravac za prevoz robe i putnika, s obzirom da se tim putem velike količine kineske robe transportuje od velike grčke luke Pirej u Atini do centralne Evrope.
Predstavnici "Železnice" pozdravljaju trilateralni plan saradnje za gradnju te pruge koji su ove nedelje potpisali u Beogradu predstavnici Srbije, Mađarske i Kine. Predviđeno je da Studija izvodljivosti o modernizaciji pruge Beograd-Budimpešta bude završena do kraja juna, a radovi da počnu do kraja 2015. i traju dve godine.
Tim dokumentom je predviđena izgradnja još jednog koloseka tako da se dobije dvokolosečna pruga za mešoviti saobraćaj - putnički i teretni, kao i da celokupno putovanje na toj relaciji traje manje od tri sata. Dužina pruga je 350km, od čega 184km na teritoriji Srbije i 166km u Mađarskoj.
- Zahvaljujući velikoj podršci Vlade koja je železnicu i njenu modernizaciju istakla kao jedan od prioritetnih ciljeva za 2015. i obezbeđenim izvorima finansiranja, prvenstveno iz međunarodnih kredita, srpske železnice će u narednih nekoliko godina u potpunosti dobiti nove, modernije, brže i savremenije pruge, a "Železnice Srbije" više neće izgledati kao što danas izgledaju - izjavio je Tanjugu direktor Medija centra srpskih železnica Nenad Stanisavljević.
"Železnice Srbije" decenijama unazad nisu remotovale niti popravile toliko kilometara pruga koliko je sada predviđeno za modernizaciju u narednih nekoliko godina.
Stanisavljević kaže da pruga Beograd-Budimpešta ima veliki značaj, jer se nalazi na Koridoru 10 zato što pokazuje da veliki infrastrukturni projekti mogu da se realizuju kao regionalni sa učešćem više zemalja, kao i da bi tako mogli da se modernizuju i drugi železnički pravci.
"Železnice Srbije" prugom Beograd - Subotica godišnje prevezu oko milion i po putnika i saobraćaja ukupno oko 150.000 vozova.
- Sada na tom evropskom pravcu, od Beograda do Novog Sada i nešto dalje u pravcu prema Subotici, na sedam mesta je brzina vozova između 10, 20 i 30km na sat - napomenuo je Stanisavljević.
On ističe će "Železnice" obnoviti i regionalne pruge dobrim materijalom koji će biti skinut sa magistralnih pravaca.
- Tako ćemo urediti nekoliko stotina kilometara regionalnih pruga širom Srbije, čime bismo te železničke "pritoke" obezbedili da i na njima brzina vozova bude odgovarajuća i kada sve ovo bude završeno, a procena je da će trajati četiri ili pet godina, prosečna brzina vozova neće biti više kao danas 42km na sat - rekao je on.
Stanisavljević ističe da je džaba što ćemo imati pruge za brzine od 120, 160 i 200 km na sat ako ne budemo imali vozove koji mogu toliko da razviju i da zato "Železnice" realizuju nabavke novih vozova.
Prvih 12 novih ruskih dizel vozova smo kupili pre nekoliko godina zahvaljujući kreditu železničke banke Evrofime i još 27 takvih garnitura ćemo kupiti ruskim kreditom, a već je počela i isporuka novih elektromotornih vozova švajcarske kompanije "Stadler", od koje smo kupili 21 voz kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj.
Modernizacije pruge Beograd - Pančevo se već realizuje sredstvima ruskog kredita za srpske železnice od ukupno 800 miliona dolara, a tim kreditom biće finansirana i modernizacija još šest deonica u dužini od 112km na železničkom Koridoru 10, zatim pruga Stara Pazova - Novi Sad, kao i obnova srpskog dela pruge Beograd - Bar.
Češkim kreditom biće modernizovana i elektrificirana pruga Niš - Dimitrovgrad, jer je to jedina nelektrificirana deonica evropskog železničkog Koridora 10.
"Železnice" su nastavile i gradnju buduće glavne železničke stanice Beograd "Centar" u Prokopu zahvaljujući kuvajtskom kreditu, što će omogućiti realizaciju projekta "Beograd na vodi", a biće i stvoreni uslovi za završetak Beogradskog železničkog čvora.