INFONET-468X60-BANNER

Novi Sad: Pečurka dobija naslednicu

02.09.2014. | Dnevnik

„Velika pečurka“, popularna benzinska pumpa NIS-a u Ulici Maksima Gorkog, od juče je zatvorena i predstoji joj svakako rekonstrukcija, a mediji najavljuju i njeno rušenje. Iz urbanističkih vladajućih krugova moglo se juče čuti da u tom poslu nema ničeg spornog jer se po planovima tu nalazi benzinska pumpa, koja će i dalje tu biti, a konačni izgled zna investitor, uz spekulaciju da je to „Gasprom“.

Novi Sad - ilustracija (Foto: Pixabay.com)

Kako se, samo nezvanično za sadam može saznati nova benzinska stanica imaće i perionicu, restoran i kuhinju a trebala bi da proradi do 17. novembra. Ta vest pak izazvala je reakciju Novosađana, koja se na internetu pretvorila u evociranje uspomena na „Veliku pečurku“ koja je, iako industrijski objekat, ipak prirasla srcu sugrađanima. U tome svakako ima ulogu i arhitektonsko rešenje Mirka Stojnića, koji je projektovao kružnu betonsku nadstrešnicu, prečnika 25 metara, koja se oslanja samo na jedan stub.

U gradu koji je doživeo urbanističku metamorfozu u svega dvadesetak godina, ovoliki odijum i nije neočekivan. Prosecanje Bulevara oslobođenja, tada Bulevara 23. oktobra, izazavalo je nezadovoljstvo pa se postavljalo pitanje, koje nam se sada čini smešnim, šta će šest saobraćajnih traka u jednoj ulici.

Gradski toponimi u Novom Sadu su zaista retko imali sreće, još od bombardovanja 1849. godine, kada je najveći deo grada srušen. Dizanje nove zgrade Srpskog narodnog pozorišta takođe je bilo presedan u novosadskoj javnosti. Goreo je Radnički univerzitet, čiji kostur i dalje natkriljuje okolne zgrade i kuće. Rušeni su mostovi u NATO bombardovanju, od kojih se jedan, naslednik Žeželjevog mosta, još gradi i ne zna se kad će biti završen.

Ne možemo zaboraviti ni „intervencije“ u gradskom jezgru, poput tržnih centara „Pariski magazin“ i „Lupus“. Prethodno se i u Železničkoj ulici dizalo bez obzira, u socrealističkom ushićenju, a ni samo srce grada, Trg slobode, nije izbeglo bager. Pa ni Tvrđava. Doduše, samo manji deo njenih grudobrana urušio se pod kopačicom, sprečena je veća šteta i grudobran je rekonstruisan, ali je ostao utisak da u gradu ništa od urbanističkog nasleđa nije nedodirljivo pod naletom „preduzetništva“.

S takvom sudbinom graditeljskog nasleđa Novosađani su, izgleda, osetljivi na bilo kakve intrevencije na onim još preostalim objektima iz prohujalih vremena, pa makar to bila i benzinska stanica. Dok se „napolju“ trude da očuvaju sve što je nadživelo ratove i zub vremena, mi se ovde pokoravamo stvarnosti i novcu, a nije nam preostalo mnogo toga da čuvamo.

Sem crkava i javnih i privatnih zgrada u užem gradskom jezgru, malo je graditeljskih spomenika ostalo pod zaštitom u gradu. Novosadskoj javnosti ostaje samo da čeka i vidi kakva će biti sudbina Podgrađa Petrovaradinske tvrđave, Ranžirne stanice između Novog naselja i Detelinare, trščara i starih kuća na Podbari... Nekako bi se moglo svesti na to da dobre volje i dokumentacije ima, novca nema, a u međuprostoru su građani i zgrade – upravo ono što čini neki grad.

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


VESTI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nenad 13.11.2024.
Lepa je ta inicijattiva. Da vidim kakva e b...
Ilija Čvorović 29.10.2024.
Ništa bez garaže
Aleksandra Nikolic 20.10.2024.
Tekst je iz 21. godine, sada je oktobar 24....
Aca 14.09.2024.
Dovoljno je voziti se Bulevarom od Kaluđeri...
DARKO 09.09.2024.
Mogli bi i da napravite hotel, obzirom na k...

;