Scania AXL je prvi koncept vozila koje je u potpunosti prepošteno samo sebi pa samim tim nema ni kabinu. Scania je već razvila brojne samovozeće kamione koji su trenutno u ponudi, ali svi ovi modeli uključuju kabinu i to u slučaju da ljudski vozač treba da preuzme. Međutim, logičan sled događaja je bio taj da i kabina iščezne, pa je tako i nastao AXL. Njime upravlja isključivo spoljni logistički sistem koji mu govori gde treba da ide i kako treba da se “ponaša”.
Scania AXL (foto: Scania)
Odsustvo kabine je napravilo prilično veliku promenu i u samoj funkcionalnosti vozila jer je nastao dodatni prostor za teret. Ono što je takođe očigledno je i to što će ovo vozilo biti jeftinije u odnosu na njegovu alternativu sa kabinom za “svaki slučaj” jer celokupni sistem za podršku ljudi nije potreban kao ni testiranja da li je bezbedan za ljude koji se unutra nalaze.
Scania AXL (foto: Scania)
AXL je za sada samo konceptni kamion, iako iz kompanije Scania kažu da se oslanja samo na tehnologije koje su danas dostupne. Pokreće ga biogorivo i koristi kamere, radare, laserske zrake, GPS i LiDAR kako bi “osetio” svet oko sebe. Oko vozila je "omotana" bela svetlosna traka koja pokazuje gde je kamion otkrio ljude ili predmete koje treba da izbegava.
Scania AXL (foto: Scania)
Bez obzira što detektuje ljude i predmete u blizini, ipak još uvek nije spreman za uličnu vožnju gde je mnogo nepredviđenih situacija. Za sada su rudarske i zatvorene građevinske oblasti idealna mesta jer su mnogo predvidljivija i pod kontrolom. Već sada su u svetu u primeni slična vozila na mestima gde se kretanje vrši po tačno određenoj putanji a i sa upravljačima. Sve u svemu, samo je pitanje vremena kada će prvi teretni kamioni bez kabina početi da se koriste u komercijalne svrhe.
U videu ispod su su prikazane neke od faza projektovanja, izrade i testiranja.