Shigeru Ban, arhitekta nagrađen Prickerovom nagradom, završio je muzički kompleks u blizini Pariza. Ovaj kompleks se sastoji od dvorana u obliku jajeta i zidova od solarnih panela koji se kreću kako bi pratili Sunce.
Kancelarija japanskog arhitekte u Parizu osvojila je nagradu na međunarodnom takmičenju koje je bilo održano 2013. godine za projekat „La Seine Musicale“ - muzički kompleks koji se sastoji od velikog broja višenamenskih prostora i manjih dvorana.
Shigeru Ban Architects sarađivao je sa lokalnim arhitektom Jean de Gastinesom na ovom projektu koji se odnosi na kompleks na ostrvu Seguin. Ovo ostrvo smešteno je između naselja Boulogne-Billancourt i Sèvres u zapadnom predgrađu francuske prestonice.
Slika 1. „La Seine Musicale“ (foto: Didier Boy de la Tour)
Srce zgrade je višenamenska dvorana „Grand Seine“ koja uključuje 6.000 sedišta za događanja, kao što su koncerti, mjuzikli i baleti. U okviru kompleksa će se nalaziti i manja dvorana koja će primati 1.150 ljudi i koja je dom Insula orkestra, a namenjena je za koncerte klasične muzike.
Ova manja dvorana smeštena je u drvenu, mrežastu školjku, tipičnu za Bana i njegovo eksperimentisanje sa drvenim okvirima na zgradama. Primeri su poslovna zgrada u Cirihu sa konstrukcijom od drveta i muzej umetnosti u Aspenu s kompleksnom drvenom krovnom konstrukcijom.
Rešetkasta konstrukcija od lamelirane drvene građe u obliku jajeta je zastakljena i nju od direktnog sunčevog zračenja štiti površina koja liči na jedro koje je pokriveno fotonaponskim ćelijama.
Slika 2. „La Seine Musicale“ (foto: Didier Boy de la Tour)
Trouglasto jedro je postavljeno na šine koje mu omogućavaju da prati kretanje Sunca, pa samim tim povećava i njegovu efikasnost i osigurava da se predvorje nalazi u senci tokom celog dana.
„Oblik koji formiraju solarni paneli je inspirisan jedrom, tako da se „La Seine Musicale“ može uporediti sa jedrilicom", rekli su u saopštenju iz firme. „Ovaj brod koji je ekološki prihvatljiv će postati novi simbol zapadne kapije Pariza."
Unutrašnjost dvorane projektovana je kako bi se stvorila topla i intimna atmosfera, sa sedištima koja okružuju centralnu pozornicu. Akustični paneli napravljeni od drvenih i papirnih cevi vise sa plafona kako bi se poboljšao doživljaj na koncertima.
Slika 3. „La Seine Musicale“ (foto: Didier Boy de la Tour)
Na mestu na kome se nalazi „La Seine Musicale“ je tokom dvadesetog veka bila fabrika za proizvodnju automobila Renault. Kada je Renault prestao da radi u ovom objektu 1992. godine, on je ostao napušten sve dok ga nisu krajem 2005. godine srušili.
Francuski arhitekta Jean Nouvel je 2009. godine predstavio glavni projekat mešovite namene za 11,5 hektara ostrva i njegovu okolinu. Plan je uključivao i njegov projekat za poslovni blok koji podseća na tri odvojene zgrade složene jedna na drugu.
Glavni plan je od tada prošao nekoliko revizija, jer se tokom godina menjao i vlasnik. Otvaranje „La Seine Musicale“ će označiti prvo izgrađeno kulturno mesto na ostrvu.
Slika 4. „La Seine Musicale“ (foto: Didier Boy de la Tour)
U sadašnjem predlogu će se naći i novi centar za umetnost koji je projektovao katalonski arhitektonski studio RCR Arquitectes koji će biti podignut kako bi se tu smestile kolekcije Laurent Dumasa, a nalaziće se uz hotel Baumschlager Eberle.
„La Seine Musicale“ zauzima oko trećinu ostrva u zapadnom delu. U skladu sa Nouvelovim originalnim planom za ostrvo Seguin, betonski zid je oko celog obima zgrade da bi podsećao na industrijski izgled bivše fabrike.
Ogromna sklopiva vrata omogućavaju posetiocima da uđu u predvorje i unutrašnjost gde se nalaze prodavnice, džez klub, pet studija i soba za vežbanje, koji se mogu videti kroz prozore.
Slika 5. „La Seine Musicale“ (foto: Didier Boy de la Tour)
Velika dvorana je prekrivena zelenim krovom. On se spušta na nivo nižeg perimetralnog zida, koji se proteže prema kraju ostrva i formira klasičnu kružnu dvoranu.
Ban je rangiran na broju 50 na Dezeen Hot Listi. Arhitekta je 2014. godine primio prestižnu nagradu Pritzker u znak priznanja za svoj inovativni rad u kojem je projektovao modularna skloništa za žrtve zemljotresa i osmislio drvene i zemljane kuće za korišćenje u područjima pogođenim cunamijem.
Takođe je poznat po svom kreativnom pristupu korišćenju materijala kao što su kartonske cevi koje je koristio u izgradnji privremene katedrale u Krajstčerču na Novom Zelandu, nakon što je prethodna uništena zemljotresom.
Slika 6. „La Seine Musicale“ (foto: Didier Boy de la Tour)