Šta ukoliko postoji mogućnost da gradska infrastruktura pored svoje namene može i da popravi štetu nanetu prirodi? „Manta Ray“ je eksperimentalni projekat Vincent Callebauta koji ima za cilj da na održiv način vrati prirodno okruženje Seulu. Projekat je osmišljen i kreiran za jedno međunarodno takmičenje. „Manta Ray“ je plutajući terminal za trajekte koji koristi močvarne biljke za prirodno čišćenje reke Han i proizvodi energiju iz obnovljivih izvora kojom zadovoljava 100% svojih energetskih potreba.
Slika 1. „Manta Ray“ (foto: Vincent Callebaut Architectures, preuzeto sa www.inhabitat.com)
„Manta Ray“ je najnoviji projekat firme Vincent Callebaut Architectures koji pripada njenoj širokoj paleti „zelenih utopijskih projekata“. Ovaj upečatljiv predlog za Seul predstavlja višestruki pristup pejzažu i započinje transformacijom postojećeg „Yeouido“ parka na obali reke Han u „istinski kulturni centar". Predloženo je da u parku budu zasađenje vrbe, ali i da tu bude deo nalik močvari kako bi se vršila filtracija i tako zaštitila obala od poplave. Pešačke staze, velike terase, biciklističke staze i amfiteatar će se nalaziti uz reku.
Slika 2. „Manta Ray“ (foto: Vincent Callebaut Architectures, preuzeto sa www.inhabitat.com)
„Yeoui-Naru“ plutajući terminal za trajekte na tri nivoa će viriti iz parka i nalaziće se iznad marine i vrtova. Na nižim dokovima će biti marina koja se sastoji od povezanog čeličnog nasipa integrisanog s opremom za punjenje plovila sa vodom, strujom i biogorivom. Iznad marine će se prostirati konstrukcija u obliku raže u okviru koje će biti smeštena recepcija, a tu će se takođe nalaziti i prostor za slobodne aktivnosti, prehrambeni deo, izložbeni prostor i obrazovne prostorije. Konstrukcija ima formu stabla i izrađena je od unakrsno-lameliranog drveta koji potiče iz „eko-odgovornih korejskih šuma". Na najvišem vrhu nalazi se vidikovac s pogledom na Ban ostrvo, a tu je takođe i voćnjak.
Slika 3. „Manta Ray“ (foto: Vincent Callebaut Architectures, preuzeto sa www.inhabitat.com)
„Manta Ray“ proizvodi energiju iz različitih obnovljivih izvora i time zadovoljava sve svoje energetske potrebe. Na prvom mestu uključuje solarnu energiju koju dobija od 49.000 kvadratnih metara krovnih solarnih ćelija instaliranih na lameliranu staklenu fasadu, kao i od 37.300 kvadratnih metara neprozirnih fototermalnih panela. CLT stabla (ukupno 52) su prekrivena vetroturbinama. Organski i biorazgradivi otpad iz „Yeouido“ parka bi se prikupljao za korišćenje u postrojenje prerade biometana kako bi se dobila energija za „Manta Ray“, dok bi oscilirajuće-folije hidrokinetičke turbine (HAO) bile integrisane duž trupa velike plutajuće barijere koja okružuje marinu.
Slika 4. „Manta Ray“ (foto: Vincent Callebaut Architectures, preuzeto sa www.inhabitat.com)
„Seul pronalazi nove načine za ulaganje u ovu vrstu meke infrastrukture, pružajući pomoć da se na taj način podstakne socijalna kohezija uz veći osećaj zajedništva među različitim socio-ekonomskim grupama", pišu iz firme Vincent Callebaut Architectures. „Ovo plutajuće plovilo je primer biofilične i otporne arhitekture i pokazuje da je moguće graditi u skladu sa prirodom, a ne protiv nje, poštujući život reke i omogućavajući lokalnoj flori i fauni da se razvija i raste. Projekat „Manta Ray" promoviše propusnost i renaturalizaciju rečnih obala u gradovima kroz koje protiču reke. Obale postaju nova igrališta za socijalne inovacije, kao i za urbane „potrošače" koji traže da se promoviše urbana poljoprivreda, agrošumarstvo i permakultura. Cilj je da budu manje ranjive na klimatske promene, kao i na moguće nenadane poplave i urbane toplotne talase koji se dešavaju poslednjih dogodina i čega smo svedoci".
Slika 5. „Manta Ray“ (foto: Vincent Callebaut Architectures, preuzeto sa www.inhabitat.com)