Ornamentalna vrata i prozori se nalaze u udubljenima koja deluju kao da su uklesana u grubim granitnim zidovima ovog mauzoleja u Mineapolisu, delo američkog arhitektonskog biroa HGA.
Biro HGA je projektovao Baštenski mauzolej za Lejkvud groblje, kompleks osnovan 1871. godine, nakon što je od njega traženo da stvori prostor za sahranu 10.000 ljudi, novu pogrebnu kapelu i prijemni deo za skupove.
Veći deo strukture je smešteno u stranu brda, omogućavajući da se uredni okolni travnjaci prošire i preko krova. Svi izloženi zidovi su obloženi tamnim blokovima granita koji su u kontrastu sa svetlo belim mozaičkim pločicama koji oblažu udubljenja u njima.
Staklena vrata, obložena dekorativnim bronzanim rešetkama, vode unutar objekta, gde su arhitekte Džoan Sorano i Džon Kuk koristili različite materijale koji uključuju mahagoni, hrast, beli mermer i svetlucavi oniks kako bi dali boju i teksturu zidovima i podovima.
„Izbor materijala je zasnovan na tradiciji memorijalne arhitekture, kao i sopstvene istorije groblja Lejkvud“, rekle su arhitekte. „Uobičajeni nadgrobni materijali poput granita, mermera i bronze su reintrepretirani unutar arhitektonskog izraza dvadeset i prvog veka.“
Kvadratni ulaz buši zid od granita unutar zgrade, i vodi od glavnog ulaznog dela do niza podzemnih kripti i soba sa kolumbarijumima koji smeštaju kako kovčege, tako i urne. Pravougaoni svetlarnici donose jedan potez dnevne svetlosti u svaku od kripti, dok su sobe sa urnama opremljene sa kružnim krovnim otvorom koji izranja u krovu u centru travnate humke.
„Baštenski mauzolej u Lejkvudu gradi svoje značenje od najčešćih i neizbrisivih aspekata ljudskog iskustva - neposrednost svetlosti i tame, nepromenljivosti kvadrata i krugova, kao i eho kamenih površina“, dodaju arhitekte.
Mala dvorišta su smeštena između kripti i uokvirena su sa prozorima od poda do plafona koji pružaju poglede na vrtove groblja. Fotografije: Paul Crosby.