INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Odsustvo svetlosti - Muzej Holokausta u Los Anđelesu

10.11.2011. | AL

Projekat arhitektonskog biroa Belzberg Architects Muzeja Holokausta u Los Anđelesu vodi posetioce na putovanje u tamu.

Muzej Holokausta u Los Anđelesu (LAMH - Los Angeles Museum of the Holocaust) je najstarija Holokaust institucija u Sjedinjenim Američkim Državama. Osnovan je 1961. godine od strane grupe preživelih uz izričitu misiju širenja svesti o nezamislivim užasima koji su počinjeni nad njima i milionima drugih Jevreja, Roma i drugih odabrano "nepoželjnih" od strane Trećeg rajha. Sve do nedavno, muzej - koji ne naplaćuje ulaznice - izlagao je svoje artefakte i prikazana tumačenja u iznajmljenim prostorijama, dok je skupljao finansije za izgradnju stalnog doma.

Muzeju se posrećilo pre sedam godina kada im je grad Los Anđeles odobrio zakup zemljišta na Hollywood Pan Pacific Park-u, zemljištu koje je susedno postojećem spomen obeležju Holokausta. Uz novac i nekretninu, muzejska uprava je unajmila arhitektu Hagija Belzberga (Hagy Belzberg) iz biroa Belzberg Architects da projektuje prikladan objekat. (Muzej je zvanično otvoren oktobra 2010. godine.)

Belzberg je preuzeo matforički, kao i urbanistički, pristup pronalaženju odgovarajućeg arhitektonskog jezika kojim bi ispričao ovu najcrnju priču moderne istorije. "Klijent je želeo monumentalnu zgradu", Belzberg objašnjava, "ali naš koncept je bio da idemo ispod zemlje, da projektujemo polu-potonulu nezgradu. To nam je omogućilo ne samo da održimo lep, otvoreni, prostor parka tako što imamo zeleni krov na muzeju, već i da kontrolišemo prirodno osvetljenje i da stvorimo slojevito iskustvo u kome se posetioci, bukvalno, udube u mrak kretanjem kroz prostor."

Koncept projekta i njegova realizacija daje moćni utisak posetiocima koji prilaze u nivou ulice kod glavnog ulaza. Tu su oni u mogućnosti da vide preko objekta LAMH-a na Pan Pacifik park - idiličnu scenu gde se porodice odmaraju i deca igraju. Od ulaza, posetioci se spuštaju rampom koja je u blagom nagibu, praćena nizom nadvišenih prozora kroz koju curi mala količina dnevne svetlosti u izložbene prostorije ispod.

Kako se gosti muzeja spuštaju, zvuci rekreacije iz parka se polako gube i sve dok ne stignu u umrtvljen i potopljen lobi zvuci nestaju i tamo uče o strašnim delima koje su počinili ljudi jedni protov drugih. Ova dihotomija između mirne potrage za opuštanjem u parku i grozne pojave nacističke brutalnosti je prva lekcija u istoriji Holokausta. "Cela ideja formalnih suprotnosti je bio naš metaforični kompas", kaže Belzberg.

Arhitektonska veza sa parkom nije izgubljena onda kada posetioci uđu u muzej. Betonski luci i stubovi koji pridržavaju prostor podzemne građevine odslikavaju plan popločanja parka. Ovde opet, Belzberg prožima strukturu sa istim dualizmom utvrđenim suprostavljenosti parkovskog prostora i muzeja. Dok betonski materijal izražava robusnost i strukturalnu bezbednost, sami stubovi su isprepletani u formi uvodeći element nelagodnosti. Ovo oslobađanje očekivanog nastavlja se osvetljenim izložbenim kutijama, koje su obojene u crnu boju. Oplemenjene, geometrijske, kutije napravljene od iverica srednje gustine, predstavljaju kontrast organskoj, izvijajućoj formi objekta.

Možda najmoćnija arhitektonska metafora je dostavljana kombinacijom sekvencionisanja izložbenog prostora zajedno sa nagibom plafona i gradacijom osvetljenja. Osnova muzeja je otprilike u obliku slova U. Posetioci putuju kroz ovaj oblik na hronološkom putovanju kroz istoriju. Ona počinje sa pričom jevrejskog života u Evropi pre Drugog svetskog rata, nastavlja se sa rastom nacizma, a onda ide u getoizaciju i deportaciju jevreja pre dolaska u koncentracione i radne logore i logore smrti. Tokom ovog putovanja plafon opada postepeno sa visine od 6 metara na visinu od 2,4 metara. Osećaj pritiska i klaustrofobije je ojačan osvetljenjem, koja slabi kako se nadvišeni prozori i svetlarnici smanjuju sve do krivine slova U, gde ne postoji više dnevnog osvetljenja.

Šema električnog osvetljenja prati efekat dnevne svetlosti. Arhitekta Belzberg, čije je kompanija nadgledala dizajn osvetljenja u saradnji sa predstavnicima kompanije Light Group L.A., pozicionirao je obično LED osvetljenje opremljeno sa 3W LED koje dostavlja doslednu količinu svetlosti tokom dana. "Fotometrijski mi nismo hteli dva izvora", kaže on. "Želeli smo da se osvetljenje ponaša isto bez obzira da li je veštačko ili prirodno, tako da oni rade zajedno i kako se dan pretvara u noć, suptilnosti prelaza ne budu lako uočljive."

Pored ovih izvora, dodatni 8W LED izvori svetlosti nalaze na plafonu iznad svake postavke. Raštrkanost zraka svetlosti na ovim izvorima varira tokom obilaska, i ide od širokog i difuznog do usko usmerenog tako da kada stignete do krivine slova U osvetljenje je fokusirano samo na eksponate. Same kutije sa eksponatima doprinose osvetljenju celog muzeja. Sve grafike su pozadinski osvetljene sa običnim LED sijalicama koje koriste plastične usmerivače svetlosti postavljene pod uglom koji obezbeđuju jednaku količinu svetlosti. Mehanički ventilirane kutije su osvetljene samo sa malim LED sijalicama od 1W.

 

Ovo putovanje u tamu se, naravno, završava prolaskom ponovo u svetlost. Posle zaokruživanja krivine slova U, posetioci putuju kroz izložbeni prostor koji je postvećen međunarodnom odgovoru na holokaust, otpor, spasavanje i život preživelih žrtava holokausta nakon oslobođenja. Na ovom putu plafon raste ponovo i nivo osvetljenja se povećava. Završnica muzeja jeste prezentaciona soba, gde posetioci imaju priliku da upoznaju preživele i čuju njihove priče - žive dokaze ljudske upornosti - pre povratka u znamenitosti parka i njegove zvuke i svakodnevnici života.

Detalji projekta:

Projekat: Los Angeles Museum of the Holocaust, Los Anđeles
Klijent: Los Angeles Museum of the Holocaust, Los Anđeles
Arhitektonski biro: Belzberg Architects, Los Anđeles
Građevinsko preduzeće: William Koh & Associates, Tarzana
Mašinsko preduzeće: John Dorius & Associates, Calabasas
Vodovod i kanalizacija: Tom Nasrollahi & Associates, West Hills
Geološko preduzeće: Irvine Geotechnical, Pasadena
Glavni izvođač: Winters-Schram, Los Anđeles
Cena projekta: 12.150.000 dolara (uključujući izložbene elemente)
Cena osvetljenja: nije dostupna
Veličina projekta: 2.500 metara kvadratnih

Linkovi:

Povezani tekstovi sa portala Gradjevinarstvo.rs:

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;