U Milanu, na površini od preko 220.000m² u periodu od 16. do 21. aprila održan je Sajam nameštaja, jedna od najvažnijih i najprestižnijih smotri takvog tipa u svetu. Poseta je bila veća nego prošle godine, oko 290.000 posetilaca je videlo izložbu, od čega su tek trećinu činili domaći posetioci. Kada se ovde napomene da je I Saloni događaj zatvorenog tipa, rezervisan za novinare i profesionalce vezane za industriju nameštaja, onda je sasvim jasno kakav značaj Milano ima za savremena svetska kretanja u uređenju enterijera.
Kao i uvek, nepregledna ponuda predstavljene robe bila je za nijansu bolja nego prethodne godine. Pored izuzetno dobro organizovanih Međunarodnih izložbi koje su bile upotpunjene premijerama i štandovima podjednako vrhunskog dizajna kao i izloženi eksponati, Milanski sajam (I Saloni) se pobrinuo i za pregršt usputnih dešavanja širom grada, i tako ostvario događaj vredan pažnje, kako turista tako i stanovnika koji su mogli da uživaju u izložbama otvorenim za javnost. Na taj način je još jednom stavljen pečat na veoma uspešnu saradnju između Sajma i Opštine Milano.
Preko 1.500 izlagača je prikazalo svoje najbolje izdanje, od kojih je oko 80% domaćih proizvođača i dizajnera. Posle italijanskih, najprisutniji su bili španski, zatim nemački, i proizvođači iz Egipta i Francuske. Sajam je posetilo i oko 1.500 novinara iz celoga sveta.
Pod okriljem Sajma su bile organizovane izložbe Salone Internazionale del Mobile i Salone del Complemento d'Arredo – Međunarodna izložba nameštaja i prateće opreme, Eurocucina – Međunarodna izložba kuhinja, Salone Ufficio – od ove godine Međunarodno bijenale radnog prostora i kancelarijskog nameštaja, zatim Salone Internazionale del Bagno – Međunarodna izložba kupatila, i Salone Satellite – nove ideje dolazećih generacija.
Izložba nameštaja i prateće opreme bila je predstavljena u 7 od 12 hala, i podeljena u tri kategorije: dizajn, klasika i moderno. Tri hale su bile posvećene dizajnu, a po dve klasici i modernom nameštaju, što samo po sebi govori o obimu ponude koja je bila prisutna u najdominantnijoj kategoriji. U kategoriji dizajn našle su se sve vodeće firme na području tržišta koje čine komadi nameštaja namenjeni najeksluzivnijim enterijerima i domovima ljudi sofisticiranog ukusa koji prate trendove. Spisak brendova činila su zvučna imena, kao npr: Giorgetti, Baxter, Poliform, Flexform, Minotti, Molteni & C, Flou, Fendi...
Svaki od prisutnih proizvođača je u ponudi imao više od samog nameštaja – u pitanju je filozofija života, veoma uspešno prezentovana dizajnom štandova koji su u potpunosti oslikavali karakter i stil koji bi trebalo da imaju budući vlasnici prestižnih eksponata. Dominantni su svakako bili italijanski proizvođači, kao svojevrsni majstori dizajna i izrade, što ih opravdano čini trendseterima. Vrhunski dizajn, visokokvalitetni materijali i izuzetna završna obrada su obeležja većine proizvođača iz ove kategorije. Od materijala su prisutni drvo, koža, metal, plastika, kamen, i to u najraznovrsnijim kombinacijama boja, dezena i oblika. Ali generalno, može se reći da preovlađuju crni i beli tonovi i njihove nijanse, što jeste trenutni trend u svetu.
Kategorija moderno je zapravo isti pravac kao i dizajn ali su u pitanju firme koje tek teže da dostignu nivo na kome su proizvođači iz prethodne kategorije. Daleko od toga da je u pitanju nameštaj lošeg kvaliteta, ali je konkurencija oštra, a tradicija se stvara dugim nizom godina uspešnog prisustva na tržištu, gde kvalitet i dizajn moraju da idu ukorak sa imenom firme.
U kategoriji moderno je, procentualno gledano u odnosu na sve druge kategorije, bilo prisutno najviše proizvođača van područja Italije.
Treća kategorija, klasično, možda po nazivu zvuči kao manje inovativna, ali proizvođači koji su u nju svrstani daleko od toga da su pokazali klasičan pristup stilskom nameštaju. U pitanju je kategorija nameštaja koja je veoma cenjena poslednjih godina, prilagođena ljubiteljima stilskog nameštaja koji žele moderan pristup enerijeru. Možda pomalo ekscentričan i kitnjast, ali svakako daje upečatljiv utisak prostorijama u kojima se nalazi.
I ovde su dominantne bela i crna boja, a kao materijali najčešće su korišćeni drvo i koža. Posebna pažnja posvećena je završnoj obradi koja podrazumeva primenu najsavremenijih tehnologija u procesu izrade. Veoma dekorativno ukrašen, sa završnom obradom visokog sjaja, uz aplikacije i štampu boje srebra i zlata, ovakav nameštaj je zanimljiv ljudima koji žele da stave do znanja da su uspešni i da imaju novca, pa ne čudi veliko prisustvo ljudi sa ruskog govornog područja, čiji jezik je mogao da se čuje na štandovima kao što su Ego, Visionario, Maison...
Međunarodna izložba kupatila i opreme za kupatila okupila je poznate svetske proizvođače keramike i pratećih programa. Vladalo je veoma veliko interesovanje i činilo se da je najviše posetilaca bilo u ovoj hali. Opšti utisak je da kupatila nove generacije poprimaju spa odlike, i postaju mesta koja omogućavaju relaksaciju kroz eleganciju i sklad dizajna i ergonomije. Vizuelni užitak je upotpunjen igrom vode i svetla u boji, posebno kada su u pitanju tuš kabine kod kojih je tuš ujedno i izvor svetla koje menja boju. Prateća oprema, armature i sušači polako iskaču iz tradicionalnih, već viđenih formi i postaju dekorativni detalji u prostoru.
Posetioci iz naših krajeva su takođe bili prisutni. Čuo se srpski jezik u svim halama, što govori da naši profesionalci prate svetske trendove i opšta kretanja tehnologija i dizajna. Njihov cilj je svakako bilo ostvarivanje direktne saradnje sa proizvođačima.
Pregovori oko zastupništva i sklapanja ekskluzivnih ugovora sa renomiranim firmama bila su najčešća tema poslovnih dogovora koji su se odvijali svuda oko nas. Uglavnom su to bili predstavnici salona namešaja i keramike, mada smo načuli i priče da predstavnici nekih drugih branši žele da se oprobaju u trgovini firmiranim nameštajem. Ovo ne treba da čudi jer naši prostori predstavljaju novo tržište sa velikim potencijalom. Uzimajući u obzir opšteprisutnu izgradnju stambenih i poslovnih objekata, i ulaganje u nekretnine, postaje jasno da za potrebe opremanja luksuznih objekata mora da postoji odgovarajući nameštaj.
Osim toga, opšti je utisak da i pored sveg uspeha koji je ostvarila italijanska industrija nameštaja, postoji blago zasićenje i stagniranje prodaje, kako zbog sve većeg broja proizvođača na tržištu, tako i zbog sve češćeg kopiranja originalnog dizajna od strane nepoznatih proizvođača. Iz tih razloga svako novo tržište je dobro došlo. Nažalost, srpskih izlagača nije bilo ni u jednoj kategoriji.Nadamo se da neće tako biti i u budućnosti i da će srpski brendovi biti podjednako zastupljeni kao što poslovi oko zastupanja stranih proizvođača.
Veoma velika i raznovrsna ponuda ne dozvoljava posetiocu da sve obiđe i vidi. Izložbe kuhinja i kancelarijskog nameštaja za sada ostaju otvorena tema, kao i Salone Satellite na kome je ove godine silne pohvale pobrala ekipa studenata sa Šumarskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, odsek za obradu drveta i dizajn nameštaja – još jedan dokaz da u svetu naši studenti ostvaruju zapažene rezultate uprkos uslovima koji više obeshrabruju nego što omogućavaju.