INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Autoputevi budućnosti: Putevi koji svetle u mraku

11.01.2013. | Gradjevinarstvo.rs

Putevi se grade na sličan način već preko sto godina. Sa zastrelim dizajnom i tehnologijom, dolazi do velikog broja nesreća. Predviđa se da će autoputevi budućnosti biti u korelaciji sa automobilima budućnosti. Pa, budućnost je možda već i stigla. Projekat pametnog autoputa koji će svetleti u mraku i koga karakterišu iluminirani vremenski pokazatelji će biti postavljen u Holandiji sredinom 2013. godine.

„Jednog dana sam sedeo u svom automobilu u Holandiji i bio sam zapanjen sa ovim putevima na koje mi trošimo milione, a za koje niko nije briga kako izgledaju i kako se ponašaju“, rekao je dizajner ovog novog koncepta autoputeva, Dan Rosegarde (Daan Roosegaarde). „Počeo sam da zamišljam taj autoput budućnosti gde tehnologija iskače iz kompjuterskog ekrana i postaje deo nas.“

Projekat pametnog autoputa (Smart Highway) Studia Rosegarde (Studio Roosegaarde) i infrastrukturne kompanije Heijimans je osvojio nagradu „Najbolji budući koncept“ na takmičenju Dutch Design Awards, i već je otišao van okvira koncepta. Studio je razvio foto-svetleći prah koji će zameniti oznake na putu – on se puni na sunčevoj svetlosti, što mu omogućava da svetli do deset sati tokom noći. „On je sličan boji koja svetli u mraku koju smo imali kada smo bili deca“, objašnjava dizajner Rosegarde, „ali mi smo se udružili sa proizvođačem farbi i pogurali njen razvoj. Ona je sada gotovo radioaktivna.“

Posebne boje će se takođe koristiti za bojenje markera poput snežnih pahulja širom površine puta - kada temperatura padane do određene tačke, ove slike će postati vidljive, što ukazuje da će površina biti verovatno klizava. Rosegarde kaže da ova tehnologija postoji već godinama, na proizvodima tipa hrane za bebe, i da ju je studio samo unapredio.

Prvih nekoliko stotina metara ovog pametnog puta koji svetli u mraku i ima indikatore vremena će biti postavljeno u provinciji Brabant, Holandija, sredinom 2013. godine. Pored navedenog, put će karakterisati prioriotetna indukciona traka za električna vozila, interaktivno osvetljenje koje se pali kada automobili prolaze i osvetljenje koje se napaja na snagu vetra koji će biti postavljeni u narednih pet godina.

Ideja nije samo da se koriste više održive metode osvetljavanja glavnih saobraćajnica, što ih čini sigurnijim i efikasnijim, već ponovo razmatranje načina na koji projektujemo autoputeve u isto vreme dok se smišljaju novi dizajni automobila. Kako to Studio Rosengarde posmatra, automobili i interni navigacioni sistemi povezani sa globalnim sistemom (koji sadrži podatke o uslovima saobraćaja) predstavljaju samo jednu polovinu naših budućih sistema za upravljanje putevima – putevi moraju da postignu svoj deo pogodbe i takođe postanu inteligentni, korisni upravljači sa informacijama.

„Istraživanja o pametnim transportnim sistemima i pametnim putevima postoje već više od 30 godina – pozovite bilo kog saobraćajnog stručnjaka ili stručnjaka za infrastrukturu i videćete i sami“, kaže Emina Sendijarević iz Studia Rosegarde. „Ono što nedostaje jeste implementacija tih novih inovacija i stvaranje tih inovacija intuitivnih i vrednih samim korisnicima, tj. vozačima. Da bismo ovo postigli, promena mentaliteta mora da se dogodi u okviru jedne zemlje i njenog naroda, ali i unutar kompanija, kao što je Heijmans.“

„Ovo je priča koja prevazilazi koncept ‘pametnog autoputa’ kao takvog – radi se o činjenici da kompanija Heijmans i Studio Rosegarde neće više da čekaju da inovacije pronađu svoj put kroz politički sistem, već će početi sa izgradnjom ovog pametnog autoputa odmah.“

 

Sve ukupno, studio ima oko dvadeset ideja koje će na kraju biti prezentovane, i bilo je dosta interesovanja od strane zemalja širom sveta za njihove projekte. „Indija je zaista zainteresovana za ovaj koncept; oni imaju dosta restrikcija i nestašica struje, tako da bi ovo bilo odlično rešenje za njih“, kaže Sendijarevićeva.

Rosegarde se takođe nada da će svoj dizajn uspeti da plasira na tržište Sjedinjenih Američkih Država, posebno na zapadnu obalu, gde kompanije kao što je Google već imaju autonomna vozila koja saobraćaju po njihovom kampusu: „Zapanjuje me da je većina tehnoloških inovacija na zapadnoj obali bazirana na ekranima. Uvek sam zamišljao da će tehnologija izaći van okvira ekrana i postati deo našeg okruženja. Vrlo je važno da nastavimo da zamišljamo kako će naša stvarnost izgledati. Mnogi ljudi su mi usput rekli da ono što sam želeo nije moglo da se ostvari, a moj je posao bio da dokažem da oni nisu u pravu.“

Novi koncept autoputeva izgleda dolazi u pravo vreme pošto su vlasti u Velikoj Britaniji najavili da će osvetljenje na autoputevima, stambenim ulicama i pešačkim stazama biti isključeno ili zatamnjeno već od devet časova uveče kako bi se uštedeo novac (što je u nekim slučajevima i po stotine hiljade funti) i da bi se ispunili zeleni ciljevi. I to se ne dešava samo u Velikoj Britaniji. Zemlje čitavog sveta u jeku ekonomske krize pristupaju ovakvim merama.

Neke opštine u Velikoj Britaniji preuzimaju na sebe troškove postavljanja novog osvetljenja sa dimerima, što je trošak za koji mora da se čeka od četiri do pet godina za povraćaj novca, a za to vreme su mogli da sačuvaju taj novac za više efikasne i sigurnije načine uštede na troškovima osvetljenja. Prema izveštajima zvaničnika, u Engleskoj skoro 5.000 kilometara puteva nije osvetljeno, na deonici od 75 kilometara osvetljenje se gasi između ponoći i pet ujutru, dok se mnogo opština prebacilo na kontrolisano osvetljenje. Potpuno gašenje osvetljenja na velikim putnim pravcima je uštedelo Agenciji za autoputeve oko 400.000 funti u 2011. godini.

Ali, ni nije ovo dobro rešenje. Većina nesreća u saobraćaju se dešavaju u mraku. Takođe, nedostatak osvetljenja, prema nekim izveštajima, podstiče porast kriminala. Iako ove tehnike smanjenja ili potpunog gašenja svetla mogu uštedeti novac u smislu energije, one donose mnogo veće troškove u pogledu bezbednosti, sigurnosti i nesreća.

Kako se budućnost uz pomoć tehnologije sve više približava, nedovoljno je razvijati se u samo jednom planu i pravcu. Sa sve bržim rastom stanovništva i ekonomija, infrastruktura takođe napreduje. Ona ne može ostati na nivou na kome se nalazi poslednjih sto godina. Napredak je neizbežan, a promena neumoljiva. Održivi, autonomni i zeleni putevi definitivno jesu naša budućnost.

 

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


LEDVANCE2020-300X120-BANNER

ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;