Sporazumom o namirivanju nagomilanih dugova putnoj privredi država se obavezala na regulisanje potraživanja Preduzeća za puteve “Vranje” od “Puteva Srbije” koja premašuju 2,2 milijarde dinara. Međutim, dugovi nisu u celosti podmireni. Sva ta potraživanja, po rečima direktora vranjskog Putnog preduzeća Srđana Filipovića, uglavnom su iz 2007. godine za radove na magistralnoj i regionalnoj putnoj mreži u Pčinjskom i Jablaničkom okrugu.
“Mi smo svoj posao obavili u roku i kvalitetno, ali naša potraživanja država nije izmirivala na vreme. Da bismo opstali i nastavili da radimo morali smo da uzimamo kratkoročne kredite. Stvorili smo ogromne obaveze na osnovu tih kredita. Posle toga napravljen je dogovor između banaka i “Puteva Srbije” o garancijama tog javnog preduzeća, pa su banke nama davale određene iznose, ali smo zato plaćali ogromne kamate”, navodi Filipović.
Od pomenutih celokupnih potraživanja oko milijardu i po “Putevi Srbije” daju direktno bankama na ime glavnice tih kredita. Od početka godine platili su 1,25 milijardi dinara. Ostaje četvrt miliona dinara što bi trebalo vratiti bankama za mesec dana. Bezmalo 600 miliona dinara duga vranjskoj firmi reprogramirano je i izmirivaće se do 2015. godine. Na njegov račun leglo je svega 33 miliona dinara. Na drugoj strani, Preduzeće je lane izgubilo 330 miliona dinara na bančinim kamatama za kredite koje je uzimalo zbog državnih dugova. To se naravno odrazilo na njegovo poslovanje. Obaveze, ubrajajući i one prema zaposlenima, ipak podmiruje blagovremeno, ali uz velike teškoće.
Pri svemu država nije jedini dužnik preduzeća za puteve “Vranje”, makar je najveći budući da “Putevi Srbije” u njegovim prihodima učestvuju sa 80 odsto. Slične probleme Preduzeće za puteve ima bezmalo sa svim lokalnim samouprava u regiji. Vranje, Leskovac, Vladičin Han, Surdulica, Medveđa i drugi duguju mu za poslove iz komunalnih programa za prošlu godinu oko 200 miliona dinara.
Filipović ističe da su lane zbog izbora svi znatno više radili, a nisu imali para u budžetu da to i plate: “Sad sa svima pregovaramo o tome da izmiruju obaveze koliko mogu. Opštinu Bojnik bili smo primorani da tužimo za 18 miliona dinara jer ne može da plati, a dug bi zastareo.” Bojniku će zato najverovatnije biti blokiran račun. Grad Vranje, recimo, dug od 16 miliona dinara vraća posredovanjem banke.
Filipović ističe, međutim, da su cene niske i ne isplati se raditi izvan vranjsko-leskovačkog regiona.
Preduzeće za puteve radilo je na Koridoru 10 od Preševa do Levosoja. Projekti za sledeću deonicu, između Levosoja i Neradovca, dugu 16 i po kilometara završavaju se. Prema nagoveštajima iz Vlade Srbije, tender će se raspisati tokom leta. Bez obzira na loša iskustva u plaćanju s državom, vranjsko preduzeće sigurno će se prijaviti. Nastojaće da obezbedi i učešće u gradnji dela autoputa od Neradovca do Vladičinog Hana i između Kopašnice i ulaza u Grdeličku klisuru.
- Deonicu od Levosoja do Neradovca plaćaće Grčka. Za drugu je odobrila kredit Svetska banka. Zato mislim da će finansiranje biti mnogo sigurnije nego do sada - kaže direktor preduzeća za puteve “Vranje”.
Vest je u celosti preuzeta sa sajta Privredni pregled.