Vrednost puteva smanjena osam milijardi evra

28.03.2014. | Dnevnik

Za održavanje puteva prvog i drugog reda godišnje je potrebno najmanje 224 miliona evra, a ako planiramo i rekonstrukciju putne mreže u Srbiji, onda bi optimalni budžet trebalo da bude oko 400 do 450 miliona evra godišnje.

Pošto se u održavanje danas ulaže upola manje – a tako je dugi niz godina – više od 70 odsto putne mreže je u lošem stanju pa je projektovana kapitalna vrednost puteva od oko 12 milijardi evra pala na oko četiri milijarde.

Spremnost naše zemlje da u narednih nekoliko godina gradi mrežu auto-puteva u skladu je s dugoročnim programom razvoja i od izuzetnog je značaja. Međutim, novi sekretar Udruženja građevinarstva i industrije građevinskog materijala Marko Cigić kaže da krhka ekonomija naše zemlje ne može istovremeno realizovati i ambiciozne projekte gradnje auto-puteva i očuvati vrednost mreže državnih puteva prvog i drugog reda odgovarajućim održavanjem i rehabilitacijom.

- Zanemarivanje redovnog i investicionog održavanja tri puta je smanjilo vrednost osnovne putne mreže, koju čini oko 12.000 kilometara državnih puteva prvog i drugog reda – kaže Marko Cigić. - Njena projektovana kapitalna vrednost kreće se oko 12 milijardi evra, a danas je između 3,5 i  četiri milijarde evra. Putna mreža je prepuštena ubrzanom propadanju, i, kako se ocenjuje, više od 70 odsto te mreže je u lošem i izrazito lošem stanju, što ugrožava bezbednost saobraćaja.

Cigić objašnjava da su problemi neodgovarajućeg ulaganja u održavanje puteva i loša privatizacija putarskih firmi doveli veliki broj preduzeća u tešku situaciju. Mnoga su pred stečajem, neka su u restrukturiranju, a najmanji broj su zdrave firme. U najboljoj poziciji u Republici su tri firme čiji je vlasnik austrijski "Štrabag": "Vojvodinaput" Pančevo, Preduzeće za puteve "Čačak" i PZP "Zaječar". Oni su dobar primer kako strana ulaganja mogu dati dobre rezultate u privatizaciji i razvoju firmi.

Sagovornik ocenjuje da će država morati da uspostavi stabilan sistem finansiranja puteva, koji objektivno nije uspostavljen od 1990. godine, dok norme koje regulišu oblast reprodukcije puteva, zapravo i ne postoje. Upravo zbog toga svi naši putevi ubrzano propadaju i degradira se njihova saobraćajna i ekonomska funkcija.

Ništa bez para

Savetnik u Ministarstvu saobraćaja Aleksandar Cvetanović kaže da je, s obzirom na sadašnja izdvajanja, nemoguće održavati putnu mrežu u Srbiji. Subvencije prošle godine za redovne delatnosti bile su oko 200 miliona evra, s tim što je 100 miliona evra otišlo na razne kredite pa je za održavanje ostalo manje od 100 miliona evra, što je krajnje nedovoljno. Za održavanje puteva prvog i drugog reda treba najmanje 224 miliona evra godišnje. Za održavanje i rekonstrukciju putne mreže u Srbiji optimalni budžet trebalo bi da bude oko 400 do 450 miliona evra godišnje. Zato savetuje ministrima u budućoj vladi da se bave kreiranjem privrednog miljea.

 
Share |

Komentari: 0

Vezane kategorije


VESTI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


NIMEL
NIMEL
NOVI BEOGRAD

ENERSET
ENERSET
NOVI BEOGRAD
www.enerset.rs

BAN-INOX
BAN-INOX
STARA PAZOVA-NOVI BANOVCI
www.ban-inox.rs

Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
Ujka Vasa 20.10.2020.
Bojler je odličnog kvaliteta. Vreme je da ...
mile 15.10.2020.
Lepsa je nasa na Slaviji.
Bojan 17.09.2020.
Rokovi su prosli...zjape rupe, tu i tamo na...
Andrea 13.09.2020.
Svidja mi se ova ideja ali ne znam koliko j...
Žilijen 09.09.2020.
Da li ima neka informacija o ovom tenderu? ...