Čemerno je savladano. Predsednik RS Milorad Dodik u ponedeljak posle podne je pustio u saobraćaj novoizgrađenu trasu puta preko tog planinskog prevoja, na magistralnoj saobraćajnici Foča-Gacko, što se ocenjuje kao istorijski i jedan od najznačajnijih infrastrukturnih projekata, koji predstavlja najkraću vezu između severa i juga Srpske, te Srbije sa crnogorskim primorjem. Graditeljskim poduhvatom ta putna komunikacija je skraćena za oko pet kilometara. Zbog teškog i nestabilnog terena, od izgradnje tog puta svojevremeno je odustala i nekadašnja Austro-Ugarska.
- Realizacijom tog posla pobedio je narod, ali i Republika Srpska, koja je u teškim vremenima, na zadovoljstvo Hercegovaca, ali i Srbije i regiona, uspela da uradi ono što do sada niko nije. Sanjao sam o ovom danu kada ću otvoriti jednu od najtežih deonica RS i šire, kako bi se osiguralo bezbedno putovanje. Ovo su vrata Hercegovine. Danas je važno pobeđivati, a Srpska to i čini. Trajnim rešenjem klizišta na Čemernu pokazala je sposobnost da može rešiti sve probleme – istakao je predsednik Dodik.
- Na Čemernu su postignuti najviši standardi i primenjena tehnička rešenja, a sve iz domaćih resursa – izjavio je ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović.
Za izgradnju deonice u dužini oko devet i po kilometara, koja je počela u septembru 2008, Vlada RS je izdvojila oko 72 miliona konvertibilnih maraka. Urađen je najduži tunel za drumski saobraćaj u BiH, dug 2.109 metara, jedan kraći tunel, nekoliko malih mostova, vijadukt dužine 409 metara i visine 40 metara.
Da bi se to uradilo premeštena su čitava brda, napravljeni novi potporni zidovi... Na pojedinim mestima pravljeni su zaseci i kosine do pet metara više nego što je predviđeno, da se ne bi obrušavao materijal i da bi se osigurala trasa. Tokom radova saobraćaj preko prevoja Čemerno odvijao se uskom obilaznicom, koja bi zimi i tokom kišnog perioda, zbog snežnih nanosa i klizanja tla, povremeno bila neprohodna za saobraćaj. Od sada je preko Čemerna sasvim druga slika.
- Reč je o važnom projektu za okolne opštine, kao i region u celini, a pre svega za Hercegovinu, koja je zbog nedostatka saobraćajne infrastrukture dugo bila u izolaciji. Nadam se da će realizacijom tog projekta trajno biti rešen i problem klizišta na Čemernu – kaže Momčilo Šiljegović, načelnik opštine Nevesinje.
Srebrenka Golić, ministar za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju zvanično je predala upotrebnu dozvolu direktoru preduzeća "Putevi Republike Srpske" Nedeljku Kneževiću. Putovanje novoizgrađenim putem ubuduće će biti stabilnije i bezbednije, biće izbegnuta klizišta i velike krivine, ali i nepredvidljiva ćud tog kraja koja može da "košta glave".
Finansijska konstrukcija
Radovi su trebali da budu završeni 2011, ali su prolongirani zbog složenog geološkog sastava zemljišta, pojave klizišta i uticaja podzemnih voda. Teren je bio veoma kompleksan, a geologija nepovoljna. Finansijska konstrukcija je uvećana za 15 miliona KM i ide na teret izvođača radova "Integral inženjering" iz Laktaša, koji je obavezan da u naredne dve godine da garancije za put.