Registar investitora, jedinstvena evidencija graditelja i izdatih građevinskih dozvola od 11. septembra 2009. godine, biće dostupan na sajtu grada za mesec dana. To je još jedan lek koji bi trebalo da spreči prevare u kupovini stanova. Dok spisak investitora ne bude objavljen, do podataka iz registra se može doći pismenim zahtevom Sekretarijatu za urbanizam i građevinske dozvole Beograd kome je poveren taj posao.
U registar je dosad upisano oko 340 investitora i zavedeno 326 izdatih dozvola, kaže Milan Vuković, gradski sekretar za urbanizam.
– Sve lokalne samouprave imaju obavezu prema Zakonu o planiranju i izgradnji i pravilniku o vođenju registra koji je prošlog avgusta stupio na snagu da u roku od dva meseca počnu da vode registar. Ali prema pravilniku nisu dužne da ga istaknu na sajtu. Grad se opredelio da registar bude javni dokument jer smatramo da je to u interesu građana, ali i svih ljudi koji se bave građevinskom delatnošću – ističe Vuković.
U registar se upisuje ime i prezime, adresa i JMBG ukoliko se u ulozi investitora pojavljuje građanin. Kad je reč o preduzeću kao investitoru, mora da stoji poslovno ime, sedište, PIB broj, ime i prezime ovlašćene osobe. Registar sadrži i podatke o broju i datumu izdavanja građevinske dozvole koje su izdali sekretarijati za urbanizam i legalizaciju i opštine, sa osnovnim informacijama o objektu koji će se zidati, pravosnažnosti dozvole, prijavi radova, datumu početka i završetka gradnje. Činjenice o inspekcijskom nadzoru – urbanističkom, građevinskom, ekološkom, komunalnom i inspekcije rada – u toku gradnje objekta, podaci o prethodnim sazidanim građevinama investitora na teritoriji grada, informacije o sudskim sporovima, vođenju krivičnog postupka protiv graditelja biće deo registra.
– Dostupnost podataka iz registra biće regulisana i usklađena sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti i drugom regulativom koja uređuje tu oblast – naglašava Vuković.
Prvi put, investitori će morati da dostave Sekretarijatu za urbanizam ugovore kada prodaju objekat u izgradnji ili stanove. Svi podaci iz registra biće ažurirani mesečno. Vuković kaže da će Sekretarijat za urbanizam opominjati sve relevantne organe od opština, inspekcija, republičkih službi koje ne budu poštovale zakonsku obavezu i na vreme dostavljale informacije u registar.
Za godinu i po 31 građevinska dozvola
Od 11. septembra 2009. godine kada je stupio na snagu Zakon o planiranju i izgradnji do početka meseca Sekretarijat za urbanizam izdao je 709 potvrda o prijemu tehničke dokumentacije (to je prema starom zakonu bilo zeleno svetlo za početak gradnje) i 595 upotrebnih dozvola.
U istom periodu iz sekretarijata koji daje lokacijske dozvole za sve objekte bez obzira na to da li prelaze 800 kvadrata izašle su 874 lokacijske dozvole i 31 građevinska, tvrdi Vuković.