U Srbiji se trenutno projektuje i gradi oko hiljadu kilometara brzih saobraćajnica. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nedavno je iznelo na uvid plan nove saobraćajnice Beograd - Zrenjanin - Novi Sad, a prema ranijim najavama, do 1. decembra bi trebalo da imamo u izgradnji osam auto-puteva. U planu je i ukupno 16 brzih saobraćajnica.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
U maju su počeli radovi na izgradnji Fruškogorskog koridora, a do kraja godine, ili najkasnije početkom 2022. trebalo bi da počne izgradnja auto-puta i brze saobraćajnice do Požarevca, zatim od tog grada do Velikog Gradišta, pa do Donjeg Milanovca.
Trenutno su putari aktivni na auto-putu Čačak - Požega, zatim na gradnji Moravskog koridora od Čačka preko Kruševca do Pojata i auto-putu Kuzmin - Sremska Rača, a radovi se izvode i na auto-putu Ruma - Šabac- Loznica.
Među radovima koji predstoje je i još jedan važan auto-put - šumadijski koridor "Karađorđe", a u planu je i gradnja deonice auto-puta od Požege do Boljara ka Crnoj Gori, dugačke 107km, koja će ubrzati putovanje do Jadranskog mora.
Novi auto-put Beograd - Zrenjanin - Novi Sad trenutno ima dve alternativne trase i obe se nalaze istočno od današnjeg Zrenjaninskog puta, a planom su predviđene po dve varijante za trasu otvorenog puta i dve varijante obilaznice oko Zrenjanina. Ukupna dužina auto-puta iznosiće oko 110 kilometara, a na prostoru koji direktno obuhvata živi više od 300.000 ljudi. Procenjena vrednost izgradnje je oko 600 miliona evra. Trasa od Borče do Zrenjanina biće duga 58 kilometara.
Kod Beograda se obe varijante trase do Zrenjanina uključuju na takozvanu Severnu tangentu, gde bi novi čvor predstavljao budući ulaz na auto-put. Odatle se razvijaju dva moguća pravca koji prelaze Tamiš, jedan istočno prema Jabuci, a drugi severno ka Opovu.
Ukupna dužina trase od Zrenjanina do Novog Sada iznosi skoro 47 kilometara. Novi auto-put se praktično poklapa sa trasom postojeće magistrale, a manje razlike u varijantama ovog dela trase nemaju saobraćajni značaj.
Za deonicu od Preljine do Požege u stručnim krugovima važi da je najzahtevnija na auto-putu "Miloš Veliki". Projektovana dužina deonice iznosi oko 30 kilometara, a u sklopu auto-puta predviđeno je 30 mostova, šest nadvožnjaka u sklopu devijacija (ukupne dužine 555 metara), četiri nadvožnjaka u sklopu petlji (ukupne dužine 1.600 m) i pet mostova van autoputa (ukupne dužine 300 metara).
Moravski koridor trebalo bi za četiri godine da poveže Čačak i Pojate, odnosno Koridore 10 i 11 u dužini od 112,3 kilometara, ali i sve telekomunikacione uređaje duž auto-puta. Tako će vozače snabdeti svim informacijama značajnim za bezbednost na putu, koje će stizati iz upravljačkog centra za kontrolu saobraćaja, a duž celog auto-puta imaće na raspolaganju i besplatan internet.
U decembru je započet i projekat auto-puta Ruma - Šabac i brza saobraćajnica Šabac - Loznica, ukupna dužine 77km.
Gradnja auto-puta Beograd - Sarajevo zvanično je počela krajem avgusta 2019. otvaranjem gradilišta na deonici Sremska Rača - Kuzmin dugačkoj oko 18 kilometara, čija je vrednost radova sa sve mostom preko Save 220 miliona evra. Rok za izgradnju je dve i po godine.
Auto-put "Vožd Karađorđe", takozvani Šumadijski koridor, biće ukupne dužine oko 220km. Ovaj projekat je u planu, a reč je o brzoj saobraćajnici sa po dve trake u oba smera, koja će povezati centralnu i istočnu Srbiju. Imaće direktnu vezu sa Koridorom 10, odnosno auto-putem Beograd - Niš, pošto će se sa njim ukrštati u zoni Markovca. Veza sa Koridorom 10 bi mogla biti ostvarena i u zoni Mladenovca, dok bi kod Lajkovca trebalo da se poveže i sa Koridorom 11, odnosno auto-putem "Miloš Veliki".
Pored auto-puteva, najavljeni su i projekti brzih saobraćajnica - Bački Breg - Sombor - Kikinda - granica sa Rumunijom (175km), Slepčević - Pavlovića most (15km), Kragujevac - Mrčajevci (33km), petlja Požarevac -Golubac (70km), Golubac - Donji Milanovac - Brza Palanka i Kladovo - Negotin (146km) i Paraćin - Zaječar - Negotin (140km).