Reforma JP Putevi Srbije je neminovna, a ova firma mogla bi da se transformiše i u Agenciju za javne puteve. To je deo projekta reforme putnog sektora u Republici Srbiji, za koji su sredstva izdvojena iz zajma Svetske banke. Koridori Srbije su u ime Vlade Srbije u maju pozvali domaće i strane konsultantske kuće da se prijave za pružanje usluga savetovanja, a na spisku zadataka koje bi imali je i pretvaranje Puteva u još jednu agenciju.
U Koridorima Srbije, za Novosti, kažu da to nije konačno rešenje, već da će zadatak konsultanta biti da na osnovu analize zakona u Srbiji i horizontalne i vertikalne funkcionalne analize ovog preduzeća, predloži najbolje rešenje i plan transformacije.
- Konsultanti će predložiti redosled aktivnosti i plan reforme, a on mora biti prihvaćen i od strane komisije imenovane ispred resornog ministarstva i Vlade - navode u Koridorima. - Predviđeno je da usluge traju osam meseci. Projektnim zadatkom je planirano i da usluge obuhvataju podršku VS, pre svega resornom ministarstvu, u pripremi i sprovođenju reforme celokupnog putnog sektora, a posebno pružanje neophodne pomoći za sprovođenje akcionog plana za institucionalno jačanje i transformaciju JP Putevi Srbije u Agenciju za javne puteve.
Ilustracija (preuzeto sa www.pixabay.com)
Od „savetnika" očekuju i da poradi na jačanju kapaciteta resornog ministarstva, da proceni trenutno stanje celokupnog upravljanja putevima u Srbiji i da razvije rešenja i predloge za njegovo unapređenje. Konsultanti bi trebalo i da upute preporuke za eventualne izmene pravne regulative.
O reformi Puteva Srbije se priča već godinama, a sugestija Međunarodnog monetarnog fonda je bila da se ovo preduzeće pripoji Koridorima Srbije. Od toga se, zasada, odustalo. Jedna od ideja je bila i da se sektor naplate putarine izmesti iz Puteva i da postane samostalno preduzeće. Stručnjaci tvrde da bi razlog za pretvaranje Puteva u agenciju mogao biti u načinu finansiranja.
Ekonomista Aleksandar Stevanović kaže da su agencije manje samostalne od javnih preduzeća i da bi to mogao biti razlog za ovu promenu.
- Možda je to pokušaj da se uspostavi bolja kontrola - smatra Stevanović. - Agencije obično imaju monopolske poslove i dobre prihode, a održavanje mreže puteva je među najvažnijim pitanjima. Pokušaj reforme javnog preduzeća u agenciju bi mogao biti i nagoveštaj da je ono toliko loše organizovano, da bi trebalo napraviti sve iz početka.
Komisija koja sprovodi ovaj tender sastavljena je od predstavnika Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Koridora Srbije i Puteva Srbije. Ovaj tender sprovodi se u više faza. U prvoj fazi interes je iskazalo 11 kompanija, dok su ponude dostavile četiri kompanije. Komisija je okončala ocenu tehničkih ponuda, napravila Izveštaj o stručnoj oceni tehničkog dela ponude i poslala ga Svetskoj banci na saglasnost. Finansijski deo ponude ostaje zatvoren sve dok se ne okonča tehnička ocena i dok banka ne da saglasnost.