Ni manje trase ni složenijeg posla. Na trasi dugoj oko 26 kilometara, okružen brdima, južni krak Koridora 10 se poslednje dve godine bukvalno provlači kroz Grdeličku klisuru. Vijuga tokom Južne Morave, provlači se ispod dalekovoda, preskače železničku južnu prugu, „šuruje" sa lokalnim putevima i postojećom magistralom, kojom se paralelno nesmetano odvija saobraćaj.
Kad auto-put, krajem godine, bude završen, vozači će prolaziti mnogo brže i bezbednije, ali sve što je urađeno u Grdeličkoj klisuri pamtiće najviše vredni neimari iz Srbije, Republike Srpske, Bugarske i Španije. Primenjeno je sve što može da se zamisli u putnoj privredi.
Oko 5,7 kilometara ove deonice čine 33 mosta. Toliki put morali su da pređu i radnici na izgradnji dva tunela, sa po dve tunelske cevi. Doline Džemen do i Vrla premostiće konstrukcije duge oko pola kilometra na stubovima visokim čak 62 metra, dok se stabilnost kosina okolnih brda obezbeđuje na više od 130.000 metara kvadratnih. Biće upotrebljeno 1.336 nosača za mostove, od kojih je svaki težak između 95 i 110 tona, i ukopano oko 3.600 šipova ukupne dužine 42 kilometra.
- Nikada nisam bio na zahtevnijem gradilištu i ne verujem da ću ikada biti! Ovo je kruna moje profesionalne karijere i na to sam veoma ponosan. Činimo sve da ubrzamo posao. Radi se u dve smene, ali je u klisuri svaka faza izgradnje specifična i neponovljiva. Zaista neverovatno iskustvo - kaže Osman Kasić (55) iz Bele Palanke, koji je prethodnih 30 godina proveo na gradilištima širom bivše Jugoslavije, Iraka i Maroka.
Višedecenijsko iskustvo ima i Siniša Pejčić, ali se sa pojedinim projektnim rešenjima prvi put sreo u karijeri. Dok nam pokazuje brdo obezbeđeno betonskim sanducima, objašnjava da se oni ukopavaju do dubine od 25 metara i pune armaturom i betonom, a onda se kaskadno stiže do visine od čak 60 metara i tako u širinu blizu pola kilometra.
- Ovde sam došao sa deonice od Pirota do Dimitrovgrada, ali zahtevi koje smo imali tamo nisu ni deseti deo ovih u klisuri. Specifična su i rešenja za prikupljanje atmosferskih voda, sa kojima sam se prvi put ovde sreo - priča Siniša.
Mnogo je mesta u klisuri na kojima dolazi do preklapanja elektro, telekomunikacionih, vodovodnih i kanalizacionih instalacija. Novi auto-put se na dva mesta, od po jednog kilometra, poklapa sa prugom, odnosno magistralom.
- Pruga je izmeštena u avgustu prošle godine, dok će postojeći magistralni put, koji postaje alternativni za potrebe lokalnog stanovništva, biti pomeren u brdo, na visinu od 25 metara, što takođe zahteva teške i veoma obimne radove. Nova trasa auto-puta Južnu Moravu mostovima prelazi 11 puta, a grade se i dve petlje za Predejane i Vladičin Han - objašnjava Darko Šubarević, zamenik šefa projekta „Jug" u Koridorima Srbije.
Marjan Krstić (27) iz Surdulice, pomoćnik poslovođe, kraj mosta Džemen do, dugog 495 metara, objašnjava da nosače, koji se betoniraju na licu mesta, preko izgrađenih delova mosta prevoze lansirnom rešetkom i tako ispunjavaju prostor između stubova.
- Isti sistem se primenjuje i na mostu Vrla. Da bismo izgradili stubove, od kojih su neki visoki i 60 metara, morali smo da postavimo šipove na dubini od 20 metara, a u temelj svakog stuba da ugradimo 200 kubika betona - kaže Krstić.
U ovaj most je ugrađeno 8.275 tona gvožđa i oko 50.000 kubika betona. Nešto južnije je 150 metara duži most. Radnici rade na visini od 70 metara, pa su od pada osigurani zaštitnim užadima. Svi nas uveravaju da ovakvog građevinskog poduhvata dugo u Srbiji nije bilo.
- Dugo nismo imali ovako velike projekte, tako da je ovaj u klisuri prilika za sve, od projektanata do inženjera i radnika. I na našoj deonici je bilo mnogo izazova zbog kojih smo primenjivali neke stvari koje se rade veoma retko, kao što su specifična sidra i mikrošipovi - priča Raša Radenković, (29), građevinski inženjer iz Valjeva.
Na istoj deonici o izgradnji osam mostova brine građevinski inženjer za konstrukcije Jelena Manić (35), iz Niša. Kaže da je posao težak, ali to ne znači da nije za žene.
- Iza mene će biti iskustvo koje nikada neću zaboraviti. Pamtiću konstantnu borbu sa rekom i podzemnim vodama koje smo uz pomoć velikih pumpi morali da ispumpavamo. Uz podršku porodice se sve može, pa bih poručila koleginicama da nemaju razloga da ovakve poslove izbegavaju - smeje se Jelena dok nas vodi preko „svog" najdužeg mosta od 420 metara.
Njen kolega Miloš Zlatković (30), iz Bora, na svojoj deonici ima 11 mostova, od toga dva dužine 520 i 495 metara. Tu se primenjuju najduži napregnuti nosači u Srbiji, od 49 metara.
- Ovo mi je drugi projekat u karijeri, ali ga nikada neću zaboraviti i verujem da neću ni naići na ozbiljniji. Samo na našoj deonici imamo više od 1.000 fundiranih šipova čiji presek dostiže i do metar i po - ističe Miloš.
Grdelička klisura imaće i najduži tunel u Srbiji, „Manajle", od 1,8 kilometara. Leva tunelska cev je probijena u septembru prošle godine, dok je u desnoj ostalo još oko 110 metara. Ista kompanija je probila i obe cevi u tunelu „Predejane", čija je prosečna dužina tačno kilometar.
- Oba tunela smo radili po novom austrijskom modelu i on se primenjuje kada geologija na celoj trasi nije ista. Sve što možete da zateknete u geologiji, od zemlje do čvrstih stena, mi smo našli u ova dva tunela. Mnogo problema smo imali sa podzemnim vodama, pa smo zbog toga morali da radimo cevni štit. Ubrizgavali smo beton koji privremeno drži tavanicu, pa tek onda kopali i sve vreme radimo sa obe strane. Svuda smo se sreli. Nigde se nismo mimoišli, pa se nadam da nećemo ni ovde - šali se Jorad Petkovski (38) kome je ovo, za 15 godina rada, deveti tunel.