Obnova barske pruge od Resnika do Valjeva, u dužini od 77 kilometara, biće završena krajem 2017, izjavio je danas (7.8.2016. god.) prvi zamenik direktora "RŽD internešnal" u Srbiji Mansurbek Sultanov dodajući da bi ta ruska kompanija mogla da obnovi celu barsku prugu kroz našu zemlju, pošto je u katastrofalnom stanju.
Sultanov je rekao Tanjugu da bi ruski kredit od 800 miliona dolara namenjen srpskoj železnici trebalo da bude produžen do kraja 2021. godine, kao i da su Ruske železnice zainteresovane da i nakon tog aranžmana nastave da rade u Srbiji.
To bi mogla da bude obnova barske pruge do granice sa Crnom Gorom, održavanje pruga koje Rusi sada grade i rekonstruišu,ali i magistralnih pruga, zatim gradnja novog dispečerskog centra i drugo, kao i obuka srpskih studenata u Rusiji zbog "kadrovske rupe" u železnicama, kazao je Sultanov.
"Skinuta je pruga Valjevo - Loznica za koju je već bila urađena projektna dokumentacija pošto je prioritet bilo da se radi pruga Stara Pazova - Novi Sad na Koridoru 10. Sada smo dobili projektnu dokumntaciju od srpske strane za tunel i vijadukt, ali nismo još dobili trasu, a to zahteva i produžetak. Jer, ne može da se projektuje tri godine, a mi da izgradimo za pola godine. Zato je potrebno da međudržavni sporazum bude produžen do kraja 2021", naveo je Sultanov.
"RŽD internešnal" je kompanija Ruskih železnica koja realizuje projekte u Srbiji koji se finansiraju ruskim kreditom.
To su modernizacija i gradnja Pančevačke pruge, šest deonica na Koridoru 10, obnova barske pruge od Resnika do Valjeva, prugu Stara Pazova - Novi Sad i nabavka 27 novih dizel-motornih vozova iz Rusije.
Kada je reč o Pančevačkoj pruzi, Sultanov je rekao da su radovi, koji su počeli u proleće 2014, završeni i da ruska komisija za prijem radova privodi kraju posao tako da će sve biti završeno krajem 2016.
On je naveo da je na toj pruzi, pored modernizacije postojećeg koloseka, napravljen i drugi kolosek koji je elektrificiran, novi most most preko Tamiša i sve što je potrebno na toj pruzi kako bi vozovi mogli da idu brzinom od 120 kilometara na sat.
Sultanov je naglasio da su na tom projektu kao podizvođači bile angažovane domaće firme koje su izvele skoro sve radove.
"Baš smo zadovoljni saradnjom sa srpskom stranom i resornim ministarstvom. Na građevini uvek postoje neki problemi na početku, ali na sredini projekta smo već našli zajednički jezik i dobre kanale za saradnju, kao i jedinstveno razumevanje da kvalitet mora da bude beskompromisan na ovakvim projektima", kazao je Sultanov, koji je završio tri fakulteta i govori sedam jezika.
Šest deonica na Koridoru 10 koje su obuhvaćene ruskim kreditom su: na severu Ruma - Golubinci, Sopot Kosmajski - Kovacevac, Mala Krsna - Velika Plana i na jugu Vinarci - Đorđevo, Vranjaska Banja - Ristovac i Bujanovac - Bukarevac.
"Mi smo devet meseci pre ugovorenog roka završili radove na tri severne deonice na Koridoru 10", naglasio je Sultanov dodajući da sada vozovi mogu da saobraćaju na tim prugama od 100 do 120 kilometara na sat, dok je ranije prosečna brzina vozova bila od 30 do 40 kilometara na sat.
Na tri južne deonice zbog turističke sezone trenutno se radi samo u stanicama i početkom septembra će biti nastavljeni radovi na trasi.
"Do danas je na južnim deonicama već završeno oko 50 odsto radova. Tako da idemo za 10 odsto brže u odnosu na ugovrorenu dinamiku. Očekujem svi radovi budu gotovi u proleće 2017", dodao je on.
RŽD ima 105 specijalnih ruskih mašina napravljenih za širinu koloseka u Evropi, koje uspešno rade u Srbiji.
"Izvodimo radove sa takvim tempom koji nikad nije bio na Balkanu. Imamo dve kompozicije za polaganje koloseka i u idealnim uslovima svaka kompozicija radi 800 do 900 metara koloseka dnevno", istakao je Sultanov.
Pruga Resnik-Valjevo biće završena, kako kaže, krajem 2017, a radovi na pruzi Stara Pazova-Novi Sad moraju da krenu ove godine.
"Mi smo zbog molbe srpske strane potpisali aneks za jednu fazu radova odnosno gradnju tunela i vijadukta Čortanovci i sada očekujemo da srpska strana završi procedure za produžetak sporazuma o kreditu. RŽD je spreman za početak radova i očekujemo zeleno svetlo na srpskoj strani", rekao je Sultanov Tanjugu.
Tunel Čortanovci će biti dug ukupno 1,1 km, a gradiće se dve cevi - za dvokolosečnu prugu, a vijadukt Čortanovci biće dug oko četiri kilometra.
U okviru tog aneksa je predviđena i zajednička izrada, sa Saobarćajnim institutom CIP, projekta za novi Dispečerski centar u Makišu, koji bi upravljao svim prugama u Srbiji.
Sultanov je kazao da je rok za isporuku svih 27 novih ruskih vozova kraj 2017, ali da će pošto je već isporučeno 18 vozova, sve dizel -motorne garniture biti u Srbiji već do kraja ove ili početkom 2017.
RŽD obnavlja i osnovne škole u Srbiji i već su gotovre i opremljene škole "Vasa Živković" u Pančevu i "23. oktobar" u Golubincima, a započeti su radovi i u školi "Jovan Jovanović Zmaj" u Vranju.
Ruske železnice su jedan od najvećih saobraćajnih sistema u svetu, sa prugama dugim 85.200 kilometara od cega je 43.300 kilometara elektificirano.