Obnova srpskih železnica jedan je od prioriteta aktuelne vlade, a cilj joj je da poveća kvalitet i kvantitet saobraćaja i usluga u teretnom i putničkom saobraćaju, zajedno sa povećanjem efikasnosti na svim nivoima, izjavila je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović.
- Kada smo preuzeli Ministarstvo, zatekli smo situaciju da najveći broj projekata kasni i da se već odobreni krediti za železnicu ne koriste. Zato je prvi zadatak bio da otkočimo kredite, kao što su ruski ili kuvajtski, i da omogućimo da se ubrza realizacija projekata – rekla je Mihajlović u intervjuu za magazin „SEE Perspektiv“ (Perspective).
Drugi zadatak, kako je navela, bilo je pokretanje reformi u „Železnicama Srbije“, kako bi to preduzeće počelo posluje efikasnije i bilo sposobnije da sprovede velike infrastrukturne projekte za koje je zaduženo.
Mihajlović je ukazala da se trenutno realizuje ili je u fazi pripreme za realizaciju u železnici osam projekata.
- Posle 40 godina, konačno će biti završen „Prokop“, koji se finansira iz kuvajtskog kredita, a završetak radova planiran je za januar 2016. – istakla je ona.
Podsetila je na to da su ponovo pokrenuti radovi na Žeželjevom mostu, koji je važan ne samo za Novi Sad, već za celu Srbiju, i biće važan deo projekta izgradnje pruge Beograd-Budimpešta, za koji je u toku izrada studije izvodljivosti, koja će biti završena u aprilu, a početak radova planiran je do kraja ove godine.
- Pomoću ruskog kredita se gradi drugi kolosek pruge Beograd Centar-Pančevo Glavna, vrednosti oko 90 miliona dolara i taj projekat odlično napreduje. Ruski kredit namenjen je i za rekonstrukciju šest deonica na Koridoru 10, ukupne vrednosti oko 89 miliona dolara, kao i za rekonstrukciju i modernizaciju deonice Stara Pazova-Novi Sad, procenjene vrednosti oko 450 miliona dolara – rekla je ministarka.
Taj zajam takođe obuhvata rekonstrukciju i modernizaciju pruge Beograd-Vrbnica (Bar), ukupne procenjene vrednosti oko 200 miliona dolara i nabavku dizel motornih vozova, vrednosti oko 100 miliona dolara, dodala je Mihajlović.
„Evropska banka za obnovu i razvoj“ (EBRD) sa 100 miliona evra finansira projekat Koridor 10 koji, između ostalog, obuvhata isporuku novog materijala za rehabilitaciju šest deonica pruge i nove mehanizacije za održavanje, kao i nabavku 15 novih višesistemskih lokomotiva. EBRD je takođe odobrila dodatnih 95 miliona dolara za rehabilitaciju pruga.
Kreditom „Evropske investicione banke“ (EIB) od 80 miliona evra finansiraju se rekonstrukcija i modernizacija deonice Batajnica-Golubinci i rekonstrukcija deonice Gilje-Ćuprija-Paraćin, koja ukljucuje izgradnju mosta preko Velike Morave.
U završnoj fazi su pregovori oko potpisivanja ugovora za rekonstrukciju i modernizaciju pruge Niš-Dimitrovgrad, vrednosti oko 55 miliona evra.
Ministarka je navela i da je spreman tripartitni memorandum o razumevanju sa Slovenijom i Hrvatskom, koji će unaprediti razvoj projekata i železničkog saobraćaja u regionu.
- Jedna od aktivnosti ove vlade je da, u saradnji sa partnerima iz regiona, stvori preduslov za povećanje obima prevoza robe železnicom. To ćemo uraditi pomoću pojednostavljenja procedura, koje će omogućiti kraće zadržavanje na graničnim prelazima – poručila je Mihajlović u intervjuu magazinu „SEE Perspektiv“.