Istraživači iz fondacije FOM i sa Univerziteta u Amsterdamu su shvatili kako su drevni Egipćani transportovali masivne kamene blokove preko pustinjskog peska potrebne za izgradnju čuvenih piramida. Kroz eksperimentisanje i simuliranje uslova u pustinji, naučnici su utvrdili da se tajna pomeranja teških kamenih blokova preko porozne površine pustinje nalazi u vlažnosti peska.
Egiptolozi su bili u stanju da objasne kako su drevni Egipćani trasportovali težak teret od kamenoloma do gradilišta koristeći barže, ali pitanje pomeranja kamenih blokova od 2,5 tona preko pustinjskog tla, sve do nedavno, je mučilo naučnike i inženjere podjednako.
Istraživači sa Univerziteta u Amsterdamu su sproveli nekoliko eksperimenata i zaključili da su drevni Egipaćni kvasili pesak kako bi ploče nalik sankama (na kojima je bio transportovan kamen) sa podvijenim ivicama klizile preko njega, bez imalo ukopavanja u pesak ispred njih.
Istraživači su otkrili da pesak sa pravim iznosom vlage može da udvostruči njegovu čvrstinu. Zahvaljujući mikro-kapljicama vode koje vezuju zrna peska zajedno kroz kapilarni efekat, trenje i sila potrebna za prevlačenje sanki su prepolovljene.
Drevna slika pronađena u grobnici monarha Djeuhitohepa iz Srednjeg kraljevstva potvrđuje nova naučna otkrića. Slika obuhvata i predstavljanje roba koji prosipa tečnost u pesak ispred saonica sa teškim teretom.