Da su svi bombastični projekti koje su nam servirale srpske vlasti poslednjih decenija realizovani, danas bismo od Beograda do Budimpešte vozom stizali za dva sata. Autoputem bismo krstarili od mađarske do makedonske granice, u Beogradu bismo se vozili metroom i s nestrpljenjem čekali dan kad ćemo krenuti na krstarenje do Soluna.
Prokop: rok od 18 meseci produžen na 36 godina
Železnička stanica Prokop počela je da se gradi 1977. sa namerom da se Glavna železnička stanica u Beogradu izmesti na bolju lokaciju, a oslobodi 80 hektara najskuplje zemlje na Savskoj padini. Gradnja je trebalo je da bude završena za 18 meseci. Od tada je prošlo 36 godina. Nikad završen, Prokop danas radi kao usputna stanica na ulasku u grad. Od početka ovog veka bilo je nekoliko zainteresovanih insvestitora, ali dogovor o završetku projekta nije postignut. Ministar Mrkonjić najavio je da će “već početkom januara” 2013. biti nastavljena izgradnja.
Ocena izvodljivosti - 3
Krstarenje do Soluna
Plovni put od Beograda do Soluna ideja je franačkog kralja Karla Velikog, stara 13 vekova. Zamisao je da se spoji Severno more s Egejskim i da se plovni put skrati 1.200 kilometara (plovni put vekovima ide preko Crnog mora). Da bi se izgradio, potrebno je 17 milijardi dolara, a ekonomisti ocenjuju da “je potrebno puno mašte da bi neko pomislio da Srbija to može da uradi u okolnostima u kojima se nalazi”.
Ocena izvodljivosti - 0
Vozom do Beča za tri sata
Krajem 90-ih godina prošlog veka Saobraćajni institut CIP, na čelu s tadašnjim direktorom a današnjim ministrom Milutinom Mrkonjićem, napravio je projekat modernizacije srpskih pruga, nazvan “Brze pruge Srbije”. Iz Beograda je trebalo da se stiže u Budimpeštu za manje od dva časa, a u Beč za tri časa. Od svega, ostvarena je samo izgradnja nadvožnjaka iznad pruge kod Inđije.
Ocena izvodljivosti - 1
Izgradnja metroa - kao Skadar na Bojani
Izgradnja metroa u Beogradu planirana je još 50-ih godina 20. veka. Prva studija je napravljena 1968. i predviđala je 35 stanica na 33 kilometra. Gradonačelnici Beograda posvećivali su pažnju projektima koji mogu da se završe za njihovog mandata, a to sa metroom nije bilo moguće. U urbanističkom planu usvojenom 2003, projekat metro napušten je u korist lakog šinskog sistema. Tokom svih ovih godina izgrađena je samo stanica Vukov spomenik.
Ocena izvodljivosti - 4
Metropola umesto oronule železničke stanice
U vezi sa (ne)završetkom Prokopa je i projekat Europolis, još jedna zamisao ministra Mrkonjića, koja je nosila radni naslov “Beograd na Savi 2000”. Te 1995. je izjavljivao: “Do 2000. mora biti završen Beogradski čvor, pruga Beograd-Subotica i oslobođeno zemljište za Europolis”. Projekat je bio politički, rađen za potrebu predizborne kampanje SPS. U njemu nije bilo nikakvog ozbiljnog urbanističkog istraživanja. I vlasti posle 2000. imale su ideju izgradnje Savskog amfiteatra, ali je sve ostalo utopija.
Ocena izvodljivosti - 2
Autoputem do Crne Gore tek u 22. veku
Posao na koridoru 10, započet još u vreme Slobodana Miloševića, nikako da bude priveden kraju. Kroz Srbiju treba da bude izgrađeno 800 kilometara sa šest traka. Severni krak je završen, obilaznica oko Beograda nije, a južni i jugoistočni nisu ni blizu završetku. U međuvremenu, počela je izgradnja na koridoru 11, ka Crnoj Gori i Jadranskom moru. Kojim tempom su išli radovi kroz ravnu Vojvodinu, realno je očekivati da ćemo do Crnogorskog primorja autoputem samo ako poživimo još stotinak godina.
Ocena izvodljivosti - 3