Izbor majstora, izvođača radova, nikada nije lak posao za one koji žele da renoviraju ili grade kuću ili poslovni prostor. Nizak nivo standarda i kontrole na tržištu omogućava da se svako bavi izgradnjom, i to nije samo problem u Srbiji već i u SAD. Zato vam prenosimo tekst koji pokušava da pomogne investitorima da odaberu prave preduzimače. Tekst je i skica onoga - kako kod nas jeste, i kako bi moglo da bude. Posebno zanimljivo jeste da su sve teme pomenute u tekstu koji su priredili urednici sajta Green Building Advisor, ma koliko čudno i neobično zvučale, već bile obrađene i na portalu Gradjevinarstvo.rs tokom proteklih godina (vidi linkove u tekstu i tagove i linkove na kraju teksta). Reakcija tržišta još se čeka... |
fotografija iz teksta 10 saveta za renovacije - link
Uvod
Građevinski izvođači i preduzimači često se doživljavaju kao advokati ili auto-mehaničari – neophodni, ali ne preterano prihvaćeni od društva. Ovo može biti zato što su zahtevi da neko postane izvođač često veoma niski. Tako nekvalifikovani dolaze na tržište. Mnogi su tu zato što nisu znali šta drugo da rade a gradilo se na sve strane pre krize. Naravno, postoje i neki zaista kvalitetni. Ali, kako znati izabrati nekog od njih? Ovaj članak govori o tome.
Dobra vest je da sa tako niskim standardima možete veoma lako da odbacite jedan deo kandidata. Oni građevinci koji se fokusiraju na zelenu gradnju izdvajaju se jer zelena gradnja podrazumeva viši stepen kvaliteta:
- prednosti zelenih objekata – bolji komfor i manji računi
- garancija kvaliteta – zeleni sertifikat.
Kako biste izabrali najbolje od najboljih, upoznajte se sa standardnom operativnom procedurom firme, specifikacijama, referencama i načinu na koji komuniciraju sa vama. Ukoliko građevinska firma ili preduzimač ne umeju dobro da komuniciraju sa vama (čak i kada sa drugima nemaju problema), raste mogućnost za nesporazume na projektu, a to znači višu cenu i manje zadovoljstvo.
Na kraju krajeva, gradnja ili radovi u kući jeste nešto što većina ljudi doživi više puta u životu, i predstavlja veliku investiciju. Ovu investiciju možete da nadokadite!
Kako izabrati najboljeg majstora ili izvođača za vaš projekat
Ono što današnja industrija zelene gradnje nudi jesu prednosti o kojima su vaši roditelji mogli samo da sanjaju. Danas su kuće jeftinije za grejanje i hlađenje, udobnije, i odgovornije prema okruženju nego pre par decenija.
Ukoliko želite da povratite novac koji ste uložili u renoviranje ili gradnju kuće neophodno je da se povežete sa zelenom firmom koja razume vaše potrebe i ima znanje da ih ispuni.
Nije dovoljno dodati neke zelene proizvode na kuću i očekivati da se ponašaju dobro – najvažnije je kako se ti delovi uklapaju međusobno. Dakle, kako da odlučite koji je najkvalifikovaniji zeleni graditelj za vas?
Pored toga što dobro poznaju prakse zelene gradnje, odlični izvođači i preduzimači unapređuju i komunikaciju i organizaciju posla. Gradnja ili rekonstrukcija kuće, zelena ili ne, veliki je posao. Najbolji graditelji su izuzetni projektni menadžeri – organizatori gradnje.
Ipak, sve ovo može da se nauči, pa je najbolje da izaberete nekog ko vam pored svega toga i odgovara, po stilu, ukusu, i ko je dostupan za komunikaciju.
Obrazovanje je ključni deo vašeg zelenog projekta
Građevinski znalci, kao i svaki drugi profesionalci, obrazuju svoje mušterije. Kamen temeljac zelene gradnje je koncept whole-house (cela kuća). To znači da će dobar izvođač obratiti pažnju na sve sastavne delove projekta: sam projekat, lokaciju gde se kuća nalazi, materijale koji se u kuću ugrađuju, itd.
On će znati da pogleda projekat vaše kuće (naročito ako ste ga preuzeli iz nekog časopisa) i da vam kaže da li je pogodan za klimu gde se nalazi vaša kuća. Svaki deo projekta sa sobom nosi određene rizike, pozitivne i negativne strane, i on bi trebalo da vam ih saopšti: garažu u kući može značiti i štetna isparenja koja ulaze u stambeni deo, tavan kosog krova koji se ne koristi i nema termoizolaciju pretvara se u veliku rernu nad krovom, itd.
Napomena prevodioca: sa druge strane ne treba da dozvolite da izvođač menja projekat prostim objašnjenjem da „ne valja“ već je najbolje da se tu nađe i projektant koji bi mogao da odgovori na sve zamerke izvođača.
Druga važna karakteristika kuće jeste orijentacija. Važno je da izvođač zna tačno gde će se nalaziti kuća. Orijentacija se ne odnosi samo na onu prema Suncu i stranama sveta, već i na orijentaciju spavaćih soba u odnosu na susede i ulicu, orijentaciju kuhinje u odnosu na osvetljenje, ventilaciju, itd. Takođe, on vam može preporučiti prozore različitog kvaliteta na različitim stranama kuće ili zaptićenim i izloženim prozorima, i drugo.
Dobro građena kuća nema curenja vazduha (svedeno na minimum). Takva kuća nema neželjenih strujanja i čuva energiju. Sa druge strane, zelena kuća u sebi ima materijale koji neće negativno uticati na kvalitet unutrašnjeg vazduha (IAQ) jer imaju mali nivo organskih isparavajućih materija (VOC).
Napomena prevodioca: nijedan materijal danas nije po svojoj prirodi ekološki i tražite da vam svoje tvrdnje dokažu pomoću sertifikata koji pokazuju zašto je neki proizvod „zelen“.
- VOC materije - pretnja kvalitetu unutrašnjeg vazduha u zgradama - link
- U potrazi za istinom - koji proizvodi su zaista zeleni i kako prepoznati "zeleno pranje"? - link
- Ecolabelling.org - online baza oznaka za ekološke proizvode i usluge - link
- LEED testovi VOC materija i kvaliteta unutrašnjeg vazduha - IAQ - link
Zeleni sertifikati – U SAD postoji nekoliko sistema sertifikacije od kojih su neki lokalnog, a neki državnog nivoa. Takođe, tu su i neki međunarodni setrtifikati (koji se mogu dobiti i za projekte u Srbiji – preim. Prev). Jedan takav sertifikat je LEED – više na tagu ispod teksta. |
Jasna komunikacija čini poduhvat prijatnijim
Dobri graditelji brinu za vaše potrebe, pitanja i zabrinutosti. Oni slušaju šta kažete. Oni čuju i ono što možda ne izgovorite i razjasne stvar. Najbolji način da vidite da li je preduzimaču stalo do vaše kuće jeste da kontaktirate njegove ranije klijente.
Dobri majstor nikada se neće stideti da vas upozna sa svojim ranijim radovima i klijentima. Naprotiv – često će fotografije i svedočenja klijenata postaviti na svoj sajt.
Pored svedočenja, pratite i svoj instikt. Sasvim je u redu da dođe do korekcija mišljenja u odnosu na prvi utisak. Ljudski je da se drugačije vežemo za različite ljude, i sasvim je u redu da i ovaj element poduhvata bude važan kada birate svog izvođača.
Iskreno, ako je u pitanju najbolji izvođač kog možete dobiti na tržištu, a ne možete da pronađete zajednički jezik sa njim, koliko prijatan može biti posao u koji ulazite, naročito kada uzmete u obzir da vam je potrebna dugoročna saradnja jer zelena gradnja ne završava se samo osnovnim radovima već i upravljanjem troškova i daljim poboljšanjima?
Izvođač mora da pita i da daje odgovore
Kada posmatrate specifikacije potencijalnih izvođača, napravite listu pitanja na koje želite da vam odgovore. Oni koji vam odgovore na e-mail ili poziv treba da imaju prednost u odnosu na one druge, ali ipak razmotrite da li vam je na pitanja jasno odgovoreno. Ovo naročito važi za sve pojmove koji vam nisu jasni ili vam nije jasno šta oni pod tim podrazumevaju (održivo, zeleno, izmenjivač toplote, itd).
Podjednako je važno da vam oni postavljaju pitanja dok iznosite svoje želje. Ukoliko ne razumeju o čemu govorite, na kraju će se sve završiti sa rešenjem koje je najjednostavnije za izvođenje. Dobri graditelji su oni koji umeju da reše problem koji je pred njima, a to znači i da ispune vaše želje i na način za koji niste znali da postoji.
To se postiže postavljanjem pravih pitanja. Oni koji i sami insistiraju na pitanjima i razjašnjavanju svih sitnica obično su dobro organizovani i u samom poslu.
Pitanja za vašeg investitora:
|
Pronađite nekog ko je organizovan
Možda imate viđenje da svaki posao treba da bude dobro organizovan. Istina je da mnogi nisu. Ovo čini razliku između posla koji ćete pamtiti po dobrom ili veoma lošem iskustvu za vas i vašu porodicu. Dobar izvođač trebalo bi da vam obezbedi neki vodič, na primer džepni priručnik ili pamflet, u kom su na jednostavan način ukratko objašnjeni elementi celog procesa gradnje ili rekonstrukcije po principima zelene gradnje.
Naravno, tu bi trebalo da su date i okvirne cene pojedinih dodataka projektu. Ovo ne mora biti dokument, uostalom najveći broj građevinaca odlaže papirologiju za što kasnije kad se već upozna dobro sa onim što želite. Zato ove informacije često postave i na svoj sajt odakle ih možete besplatno preuzeti.
Dobri organizovani graditelji sve opisano često integrišu u svoj izvođački proces. Ovo je veoma značajno jer ste tokom celog procesa radova stalno informisani šta se i zašto dešava. Takođe, unapred ćete znati kada je potrebno da odaberete između nekoliko opcija a da pri tome ne remetite plan radova. Neki postave na svoj sajt kompletan plan za vaše gradilište kome možete pristupiti uz pomoć šifre koju vam daju.
Vrednost i početna cena
Marljivo istraživanje je važno kako biste našli šta je najvrednije za vašu investiciju. To ne mora da znači najnižu cenu (zapravo, retko će biti tako), već znači najvrednije za vaše ideje, stil i potrebe, kao i efekat koji će postići tokom veka korišćenja.
Imajte na umu širu sliku kada određujete vrednost projekta ili njegovih delova. Obratite pažnju na garantovana unapređenja koja se tiču zdravlja i okruženja. Razmišljajte o ceni korišćenja objekta koju ćete plaćati svakog meseca, jer novac koji pozajmite za gradnju moći će da isplati sam sebe čak i ako uzmete više od minimuma (uglavnom i pre od onog novca koji pokriva samo minimalnu investiciju).
Ulaganje u energetsku efikasnost, naročito kada je vezano za hipoteku i sl, na duge staze se svakako isplati. Niži mesečni računi znače više novca za otplatnu rata.
Ova poboljšanja možete pratiti kroz račune za komunalije i energiju. Unapređenja koja se tiču zdravlja i okruženja garantovana su sertifikatima koje ima izvođač ili sertifikatima koje će obezbediti za vaš projekat.
Ovi zeleni sertifikati zapravo su provera stvarnog kvaliteta za zelene kuće. Potrebno je da se upoznate sa programom sertifikacije po kom radi vaš izvođač da biste znali šta su dobrobiti takvog pristupa.
Takođe, potražite graditelje kojima je unapređenje edukacije važna stavka u poslovanju. Oni koji imaju neki sertifikat za firmu ili za svoje zaposlene, uložili su trud na obuci. Čak i ako su ovo učinili samo zato da bi imali papir koji će vam pokazati, pre će biti da su bar nešto pokupili na časovima obuke za razliku od onih koji ih nisu ni pohađali.
Kako biste se dodatno osigurali, zaista ispitajte reference izvođača. Nemojte se zaustavljati na svedočenjima sa sajta. Zahtevajte najmanje dve reference o kojima želite da saznate sve detalje. Raspitajte se i kod nekih od skorijih klijenata.
Pitanja za prošle klijente vašeg potencijalnog izvođača radova:
|
Dobri majstori se ne plaše da se reklamiraju na internetu
Zeleni graditelji su povezani međusobno. Društvo je danas povezano i putem društvenih sajtova kao što su Facebook, LinkedIn, Twitter, itd. Pronađite na tim sajtovima izvođače koji su vaši potencijalni saradnici. Pogledajte članke koje su tamo okačili o sebi, pogledajte fotografije, video priloge, itd.
Neki čak koriste ove sajtove i da najave završetak gradnje neke kuće, radionice koje posećuju, seminare za investitore koje organizuju, oglase za rad u njihovoj firmi, online webinare, itd.
Svi kvalitetni izvođači imaju sajtove i stranice na društvenim mrežama koje su prepune informacija i sadržaja. Oni zanju da kupci danas surfuju internetom u vezi sa svime što žele da kupe. Zato se oni trude da redovno ažuriraju svoje sajtove svežim informacijama ali i čestim odgovorima na pitanja kupaca.
Oni se ne plaše da rade transparentno. Zapravo, oni uživaju u tome da obučavaju potrošače na tržištu o prednostima svojih proizvoda i svog pristupa gradnji.
Neki zeleni graditelji imaju svoj blog. Zašto je ovo važno? Zato što više možete saznati čitajući njihove blogove, naročito o tome da li biste se sa njima lakše sporazumeli.
- Real Life LEED - blog sa savetima za upotpunjavanje dokumentacije za dobijanje LEED sertifikata - link
- DebunkTheBIM: blog Zolna-e Murray posvećen BIM tehnologiji - svakodnevna obuka o radu u BIM softverima - link
- Kuće od slame - link
Oni svoje video klipove često postavljaju i na YouTube.
- YouTube - najjednostavniji put do vašeg novog know-how - link
Takođe, na internetu možete videti i šta misle jedni o drugima, kakva im je saradnja sa druim graditeljima, jer, često su veoma bliski prijatelji i posao na promociji zelene gradnje shvataju kao ono primarno u svom poslovanju.
- Građevinski propisi - da li kvalitet gradnje opada uz opravdanje da ispunjava standard - link
- Šta je gore - Curenje vazduha ili toplotni gubici preko zidova, krova i stolarije - link
- Gradnja individualnih kuća 2020. godine – gradnja na licu mesta ili prefabrikacija? - link
Vaše ideje, stil i potrebe su važni
Građevinci često i sami biraju specifične grupe klijenata. Neki rade samo sa onima koji prvi put ulaze u investiciju većih razmera, neki rade samo rekonstrukcije, neki isključivo kompletnu izgradnju, itd. Neki insistiraju isključivo na projektima koji prate koncept zelene gradnje i ne žele da grade bilo kakve druge kuće.
Ne pokušavajte da radite sa izvođačima koji žele da se prilagode svima i rade „sve“. Dobri graditelji rade ono što žele i rade to dobro.
Pored osnovne ponude koju daje neki izvođač on bi trebalo da vam pruži i dodatne informacije o opcijama koje su dostupne. Sve što previše odstupa od onoga što sam nudi znak je da treba da potražite nekoga ko svoje poslovanje zasniva na stvarima koje vama odgovaraju.
Nekoliko saveta kako bi trebalo da potražite izvođača za vas Odredite svoje želje i potrebe – odredite da li želite zeleni projekat prema sledećim pitanjima:
Dok pokušavate da odgovorite na ova pitanja moguće je da će se pojaviti još mnoge druge ideje. Drugo, tražite projektno rešenje koje ispunjava vaše potrebe i želje ali i odgovara klimi u kojoj će se kuća nalaziti. Treće, saznajte što više o zelenoj gradnji kako biste potencijalnom izvođaču mogli da postavite što više pitanja. Naučite više o specifičnostima svog grada i svog kraja, orijentaciji, zdravstvenim pitanjima u zgradama, itd. Učinite ova tri i rešićete 80% pitanja vezanih za pronalaženje svog izvođača radova. Jednom kad odredite šta vam je važno i pronađete izvođače koji upravo to nude, biće mnogo lakše pronaći eko-graditelja koji će ostvariti vaše snove. |
Linkovi:
- Internet marketing - link
- Marketing u građevinarstvu - jezik tržišta - link
- Besplatan marketing u građevinarstvu - Internet stranica i građevinski katalog - link