Informacija da je novac međunarodnih banaka za izgradnju deonica na koridoru 10 doveden u pitanje ozbiljno je zabrinula javnost. U vazduhu, naime, visi 235 miliona evra zbog neažurnosti naših nadležnih institucija. Nedovršena eksproprijacija i nepostojanje glavnog projekta za koridor glavni su problemi koji su još jednom ukazali na neozbiljnost i neorganizovanost države.
Ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić i pored toga tvrdi da će Srbija do kraja godine završiti kompletno projektovanje i eksproprijaciju za koju bi iz budžeta moralo da se izdvoji 100 miliona evra, a za projektovanje 2,5 milijarde dinara.
Neophodne investicije
*U milionima evra |
On objašnjava da odgovornost za ovakav nemar treba tražiti u svim strukturama države. „Naš zadatak je da se sad organizujemo mnogo bolje nego do sada za realizaciju velikih projekata. Kada se govori o tome da nismo organizovani, mislim na sve strukture. Za velike projekte je potrebno potpuno jedinstvo u političkim strukturama. Mi ministri moramo bolje da se organizujemo. I sebe sam najviše kritikovao”, kaže Mrkonjić.
Šta znači to da morate bolje da se organizujete?
Moramo organizovati, pre svega, one ljude koji se bave projektovanjem. To su instituti za puteve, a ima ih više u našoj zemlji. Moramo prilagoditi neke zakonske norme koje nisu prilagođene takvim značajnim projektima, pre svega u oblasti eksproprijacije, promeniti neke od članova zakona i to smo već uradili i moramo naša građevinska preduzeća organizovati i ojačati kadrovski i osposobiti ih da takve poslove rade. Oni to ne mogu danas ovakvi kakvi jesu zato što do sada nisu imali takve poslove.
Ali kako ćemo sada stići da uradimo eksproprijaciju i povučemo sredstva koja su nam svetske finansijske institucije odobrile?
Uslov da završimo Koridor 10 je obezbeđenje finansijskih sredstava. I da ima para više nego što ih ima, nije potrebno da država daje novac iz budžeta jer su međunarodne banke za taj projekat spremne da daju potrebnih milijardu i 200 do 600 evra, koliko nam treba. Ali banke imaju i svoje uslove, što smo mi znali i ranije, i one zahtevaju našu bolju organizovanost kao države.
Uslov je eksproprijacija. Zašto ona nije urađena do sada?
Zato što do sada to nije bilo prioritet, a sada jeste. Mi smo potrošili deset meseci do danas, a od danas više nećemo moći da se vadimo.
I kada očekujete da ćemo moći da povučemo međunarodna sredstva?
Mi očekujemo da će ona doći u drugoj polovini godine, a do tada mi moramo sopstvenim sredstvima da uradimo bar deo tog posla. Ove godine ćemo tako uraditi 40 kilometara koje smo započeli domaćim parama. Međunarodna banka ne ulazi tamo gde smo mi ušli. Deonicu koju smo mi započeli moramo mi i da završimo.
Imamo li sredstva za to?
Zasad nemamo obezbeđena sredstva ni za sever zbog koncesije. Međutim, taj sever je najlakša deonica.
I kako ćete ih obezbediti?
To ćemo još da vidimo. Zasad ima indicija da ćemo ići sopstvenim sredstvima za ceo taj deo, a to je negde oko 80 miliona evra. To nije loša ideja, da ne ulazimo i sa tim u međunarodne kredite kada možemo to sami da završimo. Velika je glad naših preduzeća, bez obzira kakva su, da rade taj posao.
Dakle, do kraja godine ćemo sopstvenim sredstvima završiti pripremne radnje, a to su kompletno projektovanje i kompletna eksproprijacija. Projektovanje nije velika stavka, to je oko 2,5 milijarde dinara, ali je za eksproprijaciju potrebno oko 100 miliona evra. Taj novac moramo da obezbedimo iz budžeta.
Ko su vlasnici zemljišta i duž kojih trasa?
Nije bitno ko je vlasnik. Vlasnik zemljišta nije bitan. Ali situacija je bila takva da niko od ovih mlađih nema hrabrosti da uđe u razgovor sa tim ljudima. Ja sam razgovarao. Šta je problem? Sada to ide svojim tokom.
Zašto niko nije smeo da uđe u razgovor s „tim ljudima”. Kojim ljudima?
Nije bitno, niko nije smeo.
Šta je problem razgovarati s „tim ljudima”?
Pa, vi mladi ljudi nemate hrabrosti za teške situacije. Tu je stvar čista. Eksproprijacija mora da se obavi. Taj komad od deset kilometara obilaznice, to je jedan od kredita koji imamo, a koji ne možemo da koristimo. Eksproprijacija tu košta oko 30 miliona evra, 20 miliona za zemljište i deset miliona za objekte. Da vam kažem, država nikada više neće reći javno šta će i gde da gradi dok ne budemo izvršili posao.
To nije smela da učini ni u ovom slučaju. Ko je odgovoran za to? Velja Ilić?
Neću o tome da govorim. To je sada moja odgovornost, to je moj sektor.
Ko se bavi istragom o tome kako su neki tajkuni došli do informacija o trasama autoputa?
Niko se ne bavi time.
Ko je napravio dil s njima?
To je vaša teza da će tu da se bogate ovi ili oni. Odmah da vam kažem, Lazarević je poklonio tu zemlju.
Obećao ili već poklonio?
Obećao, mene ne interesuje. Hoću to da završim, baš me briga ko je vlasnik zemlje.
Koji deo zemljišta poseduje Ljubiša Buha?
Nije bitno, pitajte njega, što pitate mene. Vi hoćete da kažete da smo to namestili nekome?! Nema šanse. Pa oni su kupili zemlju davno.
Hoćete da kažete da oni nisu kupovali zemlju tu zato što su znali da će proći koridor?
Možda jesu. Pa, sad je neko kriv što je prodao zemlju?
Pitanje je ko je kriv što je do njih došla informacija gde će se prostirati Koridor 10?
Pa znate koliko taj projekat postoji?
To znamo. Ali ne i koliko košta informacija o tome gde će prolaziti trasa?
Ne košta ništa. Meni niko ništa nije dao. Pljuvali ste Velju, meni niko koverat do sada nije dao. Niko.
Kome je dat koverat?
Pa, što niste pitali to do sada? Moj zadatak je da napravim taj autoput i napraviću ga i vi ćete se voziti u Evropu tim putem, i to je pravi ulazak u Evropu.
Nećemo finansirati tajkune.
Jeste li vi išli lično kod Buhe, Lazarevića, Drakulića?
Ne. Ne znam ni da li je neko išao da razgovara. Ne znam da li je kod Lazarevića išao neko, ali čovek je rekao da je spreman zemljište da pokloni. Mene to ne zanima. Interesuje me da počnem posao.
Koliko novca država treba da da za eksproprijaciju tajkunima?
Daćemo koliko treba. Rekao sam da 22 evra košta metar zemljišta. Daćemo im. Da li ćemo im dati više? Nema govora. Zašto vi samo o tome? Ljuti smo kada plemenitu ideju…
Ljuti su i građani kada država od njihovog novca finansira tajkune?
Kako, kroz ovo? Ubeđeni budite da država kroz ovo neće finansirati tajkune.
„Putevi Srbije” čekaju više novca
U „Putevima Srbije” kažu da je eksproprijacija zemljišta duž Koridora 10 u toku i da se obavlja u okviru raspoloživih sredstava. Programom poslovanja za ovu godinu JP „Putevi Srbije” predviđeno je da se iz sredstava JP „Putevi Srbije” eksproprijacija finansira u ukupnom iznosu od dve milijarde dinara, i to na sledećim prioritetnim deonicama:
- Autoput E-75, deonica Levosoje - Donji Neredovci, u dužini od 16 km;
- Autoput E-75, deonica Levosoje - makedonska granica, u dužini od 21 km;
- Autoput E-80, obilaznica Dimitrovgrad, u dužini od 8,7 km;
- Autoput E-80, Prosek - Crvena Reka, u dužini od 4 km;
- Deo autoputa E-75 i obilaznica oko Beograda, sektori 5 i 6 u dužini od 12,8 km.
Za eksproprijaciju preostalih deonica na Koridoru 10 potrebno je obezbediti dodatna sredstva. U „Putevima” napominju da je Akcionim planom izgradnje Koridora 10 navedeno da je predlog za obezbeđenje sredstava za eksproprijaciju na Koridoru 10 da se troškovi eksproprijacije pokriju iz sredstava Ministarstva finansija.