Cyril M. Harris, inženjer akustike koji je dizajnirao zvuk u najvećem delu koncertnih dvorana, amfiteatara i sala u SAD poslednjih decenija, umro je 4. januara 2011. godine u svojoj 93 godini.
Harris je bio poznat kao tradicionalista koji je, u eri čelika, stakla i betona, imao afinitet prema drvetu i gipsu kako bi dobio puni zvuk velikih koncertnih dvorana kakve su građene u 19 veku.
levo: osnova dvorane i šema sedenja, Metropolitan opera, Njujork
Atmosferu ovih dvorana, između ostalog, on je oživeo i u Metropolitan operi i Avery Fisher Hall-u u NJujorku.
Njegov pristup se pokazao kao veoma uspešan, počevši sa dizajnom zvuka za Metropolitan 1966. godine, i to u saradnji sa danskim inženjerom Vilhelm Jordan-om.
Prema pisanju njujorškog Times-a, Harris je do kraja karijere uradio projekat akustike za preko 100 dvorana u SAD.
Njegova karijera bila je zapečaćena uspehom kada je radio rekonstrukciju Avery Fisher Hall-a u Lincoln Centru u Njujorku. Ova koncertna dvorana imala je velike probleme sa akustikom od kada je podignuta 1962. godine (vidi više na linku ispod teksta).
Nakon što je Harris radio zvuk u ovoj dvorani 1970-ih, i uspeo u mnogome da "popravi stvar", stekao je status najboljeg akustičara u SAD.
Harris eventually would design the acoustics for more than 100 halls across the nation, the Times said.
Harold C. Schonberg, kritičar klasične muzike u dnevniku New York Times, piše da je Harris-ova akustična rehabilitacija promenila ovu dvoranu od "horora do jedne od najznačajnijih akustičnih instalacija na svetu".
Harris je dobitnik nagrada Udruženja audio inženjera i Udruženja akustičara SAD (linkovi ispod).
Linkovi:
- Audio Engineering Society - www.aes.org
- Acoustical Society of America - www.acousticalsociety.org
- Projektovanje, arhitektura i akustika koncertnih dvorana - link
- 10 arhitektonskih promašaja (šesti deo) - koncertna dvorana Lincoln Center, Abramovitz - link
- Nova koncertna dvorana u Australiji - link