INFONET-468X60-BANNER

Kako se "naguravanjem" gradi most

27.05.2013. | B-92

Neimari "Puteva Užice" na Koridoru 11 napravili nadvožnjak, dugačak 400 metara, primenivši prvi put u Srbiji sistem naguravanja. Most je, inače, jedan od najtežih objekata budućeg auto-puta Beograd-južni Jadran, jer prelazi preko magistralnog puta M-4 i pruge Beograd-Bar. Betonska grdosija ima pun profil auto-puta, sa četiri kolovozne trake i sastavni je deo najveće petlje, koja će sa Koridorom 11 povezivati Valjevo, Lajkovac, Lazarevac i Ibarsku magistralu.

"Ovo je prvi most u Srbiji napravljen sistemom naguravanja betonskih elemenata i uz korišćenje kompletno domaće tehnologije i pameti, uz podršku našeg bravarskog pogona u Kosjeriću" – kaže Radomir Jovanović, diplomirani građevinski inženjer "Puteva Užice". "Na licu mesta bila je fabrika betona, koja je izlivala delove mosta, koji su potom spajani u celinu i uz pomoć specijalnih hidrauličnih presa gurani preko ranije napravljenih nosača."

Gradnja mosta trajala je 250 dana. Izliveno je 18 segmenata dugačkih po 22,3 metra, sedam dana trajalo je takozvano sazrevanje betona, a za samo četiri sata presa deo mosta gurne napred.

"Segmenti su gurani naizmenično levo, pa desno, po 60 centimetara, pod budnim okom geometara, da konstrukcija ne bi slučajno omašila noseći stub" – kaže Jovanović. " Sve je tako precizno i pedantno urađeno da je most, na kraju, na poslednji, noseći stub, legao u milimetar!"

Da bi se izbeglo trenje betona između nadvožnjaka i stubova, radnici su menjali specijalne teflonske podloške, koje su podmazivali posebnim silikonskim mastima. Sa strane stubova bile su postavljene metalne vođice, kojima je usmeravano kretanje mosta, da ne bi otišao levo ili desno.

"Bilo je veoma lako upravljati kretanjem mosta, tokom njegove izgradnje nismo imali nikakvih problema" – kaže naš sagovornik. "Prednost ovakvog načina gradnje je što se izbeglo korišćenje bilo kakve mehanizacije, ili posebnih mera zaštite kada je most prelazio samo pola metra od kontaktne mreže na pruzi Beograd-Bar, koja je pod naponom od 25.000 volti, niti je, dok smo radili, to uticalo na nesmetano kretanje vozova."

Sistemom potiskivanja "Putevi Užice" na Koridoru 11, na deonici od Uba do Lajkovca, izgradiće pet mostova. Ponosno ističu da će ovim, u nas do sada nesvakidašnjim načinom gradnje, biti ostvarena ušteda od čitavih milion evra!

"Na gradnji ovog nadvožnjaka, koji sačinjavaju zapravo dva odvojena mosta, paralelno jedan uz drugi, bilo je angažovano samo četrdesetak radnika" – kaže Jovanović. "Da se radilo klasičnim sistemom, trebalo bi nekoliko puta više radnika, a gradnja bi trajala znatno duže i bila bi komplikovanija, zbog prelaza preko puta i pruge. Imali smo 12 armirača, osam tesara, dva stolara, te specijalizovanu grupu radnika koji su hidrauličnim presama utezali kablove velike čvrstoće, provlačene kroz specijalne parabolične otvore unutar betonske konstrukcije. Upravo ti kablovi nose most i prihvataju sva opterećenja."

Gradnja mostova potiskivanjem, u svetu se uveliko primenjuje. “Putevi Užice” ovu metodu osvojili su pre nekoliko godina, nabavili svu potrebnu opremu i, vele, imaju izvanredne građevinske inženjere koji su imali uspešno vatreno krštenje na nadvožnjaku u Nepričavi.

"Ovo je bio veliki profesionalni izazov za sve nas" – kaže Jovanović. "Sve je išlo, što kažu, kao po loju, ponosni smo i na to što je ovo najveći most koji su “Putevi Užice” do sada napravili."

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;