|
Akademik Vukan Vučić, profesor Univerziteta u Pensilvaniji (SAD) i član stručne komisije koja će raditi na projektu beogradskog metroa, kaže za dnevni list Press da glavni grad kasni sa izgradnjom podzemne železnice, ali da će se metro graditi kako na iskustvima drugih tako i na njihovim greškama. Kako je rekao, najvažnije je, ipak, da metro najzad počne da se gradi.
Vukan Vučić je širom sveta radio na projektima metroa. Na osnovu njegovog bogatog iskustva radiće se i projekat beogradske podzemne železnice. Planirano je da za pet godina naš glavni grad dobije prvu liniju metroa od Ustaničke ulice do Zemuna.
Imamo znanja i ideja
Vučić kaže da će jedna od glavnih polemika biti broj stajališta i da se sa tim problemom suočavao i u drugim velikim svetskim gradovima. "Neki gradovi, poput San Franciska i Vašingtona, odlučili su da smanje broj stanica, kako bi dobili na brzini, ali su tim potezom izgubili veliki broj putnika. Zato su kasnije dodavali stanice, a to košta mnogo. Sa druge strane, ako metro zastaje suviše često, kao što je bio slučaj u Parizu, ovaj vid prevoza onda gubi na brzini, koja je jedna od glavnih karakteristika metroa. Oni su kasnije ukinuli neka stajališta, a mi ćemo se potruditi da Beograd dobije najbolje moguće rešenje kada je reč broju stanica i vremenu putovanja. Učimo od drugih, raspolažemo sa mnogo više znanja i potencijalnih ideja", objašnjava Vučić.
Prva linija povezivaće dva kraja grada, Ustaničku i Tvorničku ulicu, jer je prema Vučićevim rečima neophodna dobra veza starog sa Novim Beogradom. "Beograd skoro ne može da ima veliku metro mrežu, ali negde mora da se počne. Najvažnije je da metro počne da se gradi i da se postepeno širi. Bitno je da se metro radi na glavnim arterijama, kako bi nosio gradski prevoz i da se linije grade jedna za drugom, bez pauze", objašnjava Vučić.
Druga linija metroa trebalo bi da preko Slavije ide do Pravnog fakulteta, ali će prema Vučićevim rečima ipak ići do Trga republike. "Pravni fakultet nije strogi centar grada, tako da će druga linija verovatno ići do Trga republike, kako bi se kasnije produžila i do Karaburme. Prema trenutnim planovima, treća linija će koristiti novi most preko Ade i povezati Novi Beograd sa južnim delovima grada. Metro utiče na bolju organizaciju udaljenih delova grada, smanjuje zagađenje i omogućava više pešačkih zona. Privlačan je ljudima i zgodan za korišćenje", kaže Vučić.
Izgradnjom metroa Beograd će za pet godina dobiti efikasan i ekonomičan javni prevoz. Iako je prema Vučićevim rečima potrebno šest do 15 linija metroa da bi gradski prevoz potpuno potisnuo automobile, već izgradnjom prve trase drastično će se smanjiti saobraćajni kolapsi i poboljšati kvalitet života.