Prošlo je nešto više od godinu dana od postavljanja prvog podzemnog kontejnera. Do danas ih je na ukupno 94 lokacije postavljeno 157, od toga je 87 kontejnera od tri kubna metra i 70 od pet kubika.
Dosadašnji rezultati pokazali su punu opravdanost sistema podzemnih kontejnera, a prema rečima nadležnih iz Sekretarijata za komunalne i stambene poslove i JKP „Gradska čistoća”, broj zahteva za njihovo postavljanje stalno se uvećava.
– Podzemni kontejneri zapremine tri kvadratna metra imaju višestruku prednost u odnosu na uobičajene, pre svega u pogledu kapaciteta primljenog otpada. Zbog veće zapremine, samosabijanja smeća i gravitacije, podzemni kontejner od tri kubika može da zameni pet standardnih kontejnera od 1,1 kubna metra. Time je pre svega omogućeno njihovo ređe pražnjenje, jer ih radnici „Čistoće” prazne samo jednom dnevno, i to noću, čime se umnogome rasterećuje saobraćaj. Reakcije građana su veoma povoljne jer je ovakav način odlaganja smeća mnogo komforniji – kaže Aleksandar Stamenković, generalni direktor JKP „Gradska čistoća”.
Pored toga što ovakva vrsta odlaganja smeća zadovoljava sve uslove savremenog života, ovi kontejneri imaju i diskretan i funkcionalniji izgled. Podzemni kontejneri omogućuju i viši stepen higijene, budući da im se jezgra nalaze pod zemljom, čime se onemogućava rasipanje i curenje sadržaja, širenje neprijatnih mirisa i zaraza.
Građani sa kojima smo razgovarali u Bulevaru kralja Aleksandra, gde je, u okviru rekonstrukcije ulice, postavljeno 26 podzemnih kontejnera na 22 lokacije, kažu da se ovaj sistem pokazao veoma uspešnim.
– Mnogo je lakše nego ranije, nema „borbe” sa otvaranjem poklopaca na klasičnim kontejnerima, koji su ponekad bili i pokvareni – kaže jedan od stanovnika Bulevara. Starija sugrađanka zadovoljna je jer nema više neprijatnih mirisa zbog otvorenih poklopaca, a i, kako kaže, sada se smeće odnosi mnogo brže i uz manje buke. Dvadesetogodišnjak koji je smeće u kesi ubacivao u poklopac podzemnog kontejnera rekao nam je u šali da otkako postoje podzemni kontejneri više ne mora da ih „traži” po ulici, jer se ranije dešavalo da „zalutaju”.
Inače, prema rečima direktora „Čistoće”, najveći problem kod ove vrste kontejnera predstavljaju nesavesni vozači koji, u pokušaju da se parkiraju, oštete nadzemni deo kontejnera. On je upozorio da, pored oštećenja samog kontejnera, ovakvo ponašanje može dovesti i do ozbiljnih povreda, apelujući na sugrađane da vode računa o svojoj bezbednosti i čuvaju imovinu grada.
Podzemni kontejneri, čije je korišćenje postalo praksa u svetskim i evropskim metropolama, sastoje se od betonskog nepropusnog bunkera u kojem je smešten kontejner od plastike. Plastični kontejner se smešta u betonsku rupu duboku 2,5 metara, široku dva sa dva metra, dok je u nivou trotoara zatvoren poklopcem na kojem se nalazi uložak visok 90 centimetara, kroz koji se ubacuju kese sa smećem. Pražnjenje ovih kontejnera obavlja se uz pomoć dizalica koje se ugrađuju na već postojeće kamione „Gradske čistoće”.
Kontejneri se postavljaju prema proceni o mogućnostima za postavljanje, pre svega u odnosu na stanje podzemnih vodova. Izbor lokacija se vrši u saradnji sa Sekretarijatom za saobraćaj. Nadzemni deo kontejnera zauzima deo javne saobraćajne površine, deo trotoara ili kolovoza, tako da je pre postavljanja podzemnih kontejnera neophodna saglasnost nadležnog sekretarijata da su ispunjeni uslovi o neometanom kretanju pešaka i vozila. JKP „Gradska čistoća” postavlja podzemne kontejnere samo tamo gde su u potpunosti ispunjeni svi tehnički uslovi.
Kontejneri imaju nalepnice edukativnog karaktera, na kojima stoji uputstvo za korišćenje.