Koridor: Skuplja putarina za profit?

13.08.2010. | B92

Trenutni prihod na Koridoru 10 duplo manji od 290 miliona evra, koliko je predsednik Boris Tadić rekao da će iznositi u „godinama koje dolaze". Prognoza predsednika da bi Srbija od Koridora 10 mogla da ostvari prihod i do 290 miliona evra, ostvariva je jedino ako se današnji prihod od ove saobraćajnice udvostruči.

Srbija je, naime, od putarine na svim deonicama Koridora 10 u prvih šest meseci ove godine naplatila 61 milion evra, a cele prošle godine 143 miliona, što je duplo manje od iznosa koji pominje Tadić.

Predsednik nije precizirao na čije se procene pozvao kada je pre dva dana obilazeći gradilište na Koridoru 10 pomenuo prihod od 290 miliona evra. U njegovom kabinetu su kratko rekli novinaru Presa da se radi o domaćim stručnjacima.

Međutim, Pres je ovu sumu pronašao u projektu za Koridor 10, čiji je autor profesor Građevinskog fakulteta u Beogradu Aleksandar Cvetanović. U dokumentu su navedene grube procene troškova i dobiti od Koridora 10. Piše da je za završetak Koridora potrebno 1,72 milijarde evra, a da bi naša zemlja u periodu od 2011. do 2032. godine godišnje trebalo da prihoduje 289,3 miliona evra od putarina, kada se oduzme cena održavanja puteva.

U projektu Koridor 10 dalje se navodi da bi Srbija čist profit od ove saobraćajnice trebalo da počne da ostvaruje tek 2014, jer će se do tada vraćati sredstva koja su uložena u izgradnju i održavanje. Taj profit bi trebalo da u tom trenutku iznosi 152,8 miliona evra godišnje.

Do 2014. godine predviđen je godišnji gubitak od 134,5 miliona evra, jer je pored novca koji se ulaže u izgradnju manji i prihod od putarine, koji bi do 2013. trebalo da iznosi 150,8 miliona evra.

Međutim, u ovom dokumentu se ne objašnjava na koji način je izračunato da će prihod od putarine za svega godinu dana skočiti duplo. Tim više, kad se uzme u obzir da je u istom dokumentu navedeno da Srbija trenutno ima 502 kilometra izgrađenih autoputeva i poluautoputeva na kojima se naplaćuje putarina, dok su 204km u izgradnji. Budući da se kilometraža novih puteva ne povećava duplo, proizilazi da se računalo ili na drastično povećanje cene putarine ili broja vozila.

Prema podacima JP Putevi Srbije u prvih šest meseci ove godine od putarine je ostvaren prihod od 4,34 milijarde dinara i 10,1 milion evra, što je oko 61 milion evra. Evidentirano je oko 14,7 miliona vozila.

Tokom cele prošle godine prihod je bio oko 143 miliona evra, a evidentirano je 32,6 miliona vozila. Iz ovih podataka proizilazi da je za ovu i prošlu godinu prihod od putarina manji od onog koji je predviđen projektom Koridor 10.

U Ministarstvu za infrastrukturu, međutim, objašnjavaju da je prihod od putarine samo 60 odsto predviđene zarade od Koridora. Kao ostale izvore prihoda, oni navode zaradu od mesta za benzinske pumpe, servise i „propratne komercijalne sadržaje".

Vujanić: Zarada preko 300 miliona

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić smatra da je država podbacila u proceni potencijalnog prihoda od Koridora 10 i da bi on trebalo da bude još veći.

"Radi ilustracije, kad je projektovana Gazela, predviđen je dnevni protok od 10.000 vozila, a on je posle 10 godina iznosio 40.000! Očekujem najmanje još 50 miliona evra godišnje od Koridora 10, jer mislim da je Vlada bila oprezna u procenama", kaže Vujanić.

 

 
Share |

Komentari: 1

Goran 15.08.2010 00.16.14

Realnost ne ide na ruku tz.strucnjacima. Energedska kriza unistice privatnu mobilnost (ako uskoro ne izbace neko drugo pogonsko gorivo). Kombinovano sa nasom uslugom i cenama te usluge mozete slobodno da zaboravite. Povecani protok u najboljem slucaju ne znaci i veca zarada,a odrzavanje.Naravno sa sistemom naplatnih rampi neka se vozi Mrkonjic. Srbija ima autoput samo za tranzit a ne da stignete do necega u Srbiji (tragedija). Pozdrav iz rasejanja,koje zna sta su putevi.

VESTI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Milan 09.10.2019.
Da, sve je to lepo u teoriji. Međutim kao i...
Maxs 24.09.2019.
Pa neka plate 50€ i neka prijave radnike na...
Darko 23.09.2019.
Teško da će neko južno od Save da se vraća ...
Шумадинац 16.09.2019.
1. Смедерево - Зрењанин - Кикинда - Хоргош....
Darko 09.09.2019.
Po zakonu za sve nelegalno izgrađene objekt...