INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Loši projekti su gori od klizišta

13.10.2016. | Z. Radović | Novosti

Otvaranje 41 klizišta na istočnom kraku Koridora 10, od Proseka do Crvene Reke nije ni prvo ni jedino „iznenađenje" na koje su graditelji naišli prilikom izgradnje ove važne saobraćajnice. Projektanti su i ranije pravili propuste, pa su zaboravljali pristupne puteve za naselja, zanemarivali su geologiju u tunelima, projektovali nestabilne useke i kosine... Loši projekti su najveća zamerka, ali i „opravdanje" za probijanje rokova u gradnji najvažnijeg putnog pravca.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i inftrastrukture je pre dve godine napravilo procenu po kojoj je loša projektna dokumentacija za istočni i južni deo Koridora 10, zbog dorade projekata, penala i dodatnih radova državu koštala oko 70 miliona evra. Ta suma je, u međuvremenu, „porasla", a nezvanične procene su da će do kraja izgradnje visina odštetnih zahteva dostići oko 300 miliona evra.

Ilustracija (www.pixabay.com)

Stručnjaci tvrde da problem leži u dampingovanim cenama po kojima su se sa izvođačima sklapali ugovori. Struka je procenila i dokazala da je za izgradnju istočnog i južnog kraka potrebno nešto više od milijardu evra, a nadležni su ugovorili radove sa izvođačima za oko 700 miliona evra. Sa tako ugovorenim cenama najavljen je problem na svakom gradilištu. Pošto su u Srbiju došli da zarade, investitori su počeli od starta da otvaraju probleme u vidu obrušavanja kosina na budućoj trasi i da potražuju dodatna odštetna sredstva.

- Neki izvođači žive od toga da jeftino ugovore posao, a da ga kroz dodatne radove dobro naplate - kaže Goran Rodić, iz Građevinske komore Srbije. - Dešava se i da projektant svesno „ispusti" nešto, a da potencijalnom izvođaču ukaže na propust kako bi se javio na tender sa najnižom ponudom, a posle kroz dodatne radove uzeo više novca. Inače, u svetu su kriterijumi za izbor izvođača kvalitet, rok, reference i garancija, a kod nas je glavni prioritet cena. Mi ne shvatamo da nije dovoljno da sve bude samo jeftino. I zbog toga se i dešavaju ovakve situacije.

- Dobar projekat i dobra organizacija su pola posla prilikom izgradnje važnih saobraćajnica - napominje Goran Rodić. - Ali, mora da se izađe na trasu, a ne da se radi kabinetski, iz fotelje. Ne sme da se desi da se auto-put gradi kroz teren koji ima toliko klizišta. I resorno ministarstvo treba da bude prisutno i da prati tog izvođenja radova, a ne da se obaveštava preko šefova gradilišta i majstora koji pričaju ono što vlasnicima preduzeća odgovara.

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


REHAU-300X120-BANNER

Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;