Godina 2015. trebalo bi da bude značajna za izgradnju i popravku puteva u Srbiji. Kako kaže resorna ministaraka Zorana Mihajlović, iznosi u budžetu planirani za nove investicije na Koridorima 10 i 11 nisu korigovani, pa će tako auto-put do Preševa i Gradine građani Srbije moći da koriste 2016. godine, a onaj do Čačka i Zlatibora godinu dana kasnije.
Prioritet radova na putevima je na koridorima, putni pravci Koridora 10 prema Preševu i prema Gradini, putevi koji vode od Niša ka makedonskoj i bugarskoj granici. Tamo su već započeti obimni radovi koji zbog konfiguracije terena traže veći broj tunela i nadvožnjaka.
Posle organizacionih problema i odustajanja pojedinih izvođača zbog bankrota u 2013. godini, radovi dobijaju na tempu i intezitetu, pa će većina velikih objekata biti završena već sledeće godine.
- Nastavljaju se radovi na Koridoru 10. On je apsolutni priorietet i mi ga moramo završiti do 2016. godine – kaže ministarka za saobraćaj i infrastrukturu Zorana Mihajlović.
Auto-put od Čačka do Beograda, Koridor 11, trenutno grade jedna kineska i jedna azarbejdžanska firma. Kinezi rade deonioce Obrenovac-Ub dužine 26,23 kilometra i deonicu Lajkovac-Ljig, dužine 24 kilometra. Rok za završetak je 2017. godina.
Vrednost kredita kineske „Eksim“ banke je oko 334 miliona dolara. Međutim, Kinezi su zainteresovani i za još dve deonice, a to su deonice Beogra-Obrenovac i Požega-Boljari koje obe zajedno mogu da vrede i preko 400 miliona dolara. Kina bi te delove radila putem koncesije.
- Što se tiče Koridora 11, početkom ferbruara dobijamo nove ponude za koncesiju za taj deo auto-puta, tako da možemo da pričamo o početku tog dela koridora već sredinom sledeće godine – kaže ministarka Zorana Mihajlović.
Stručnjaci kažu da su Kinezi postigli dogovor u vezi sa izgradnjom puta Bar-Boljari u Crnoj Gori putem koncesije, pa su zaintresovani da i ostatak puta od srpske granice do Beograda objedine u jednu koncesiju.
- Oni su izuzetno zainteresovani za koncesiju. To nije samo naplata putarine. Tu su benzinske pumpe i još mnogo toga – kaže Milutin Ignjatović iz CIP-a.
Pored izgradnje koridora, potrebno je popraviti još 350 kilometara magistralnih i lokalnih puteva. U Srbiji će se sledeće godine graditi i lokalni putevi. Prvo će dovršiti ono što je poplavama porušeno, a zatim će otpočeti popravka 360 kilometara regionalnih puteva, posao vredan skoro 400 miliona evra za koji je sredstva dala „Evropska banka za obnovu i razvoj“.
Radi će se i 100 kilometara nove putne mreže iz sopstvenih sredstava. Prvi put radiće se samo ono što je prioritet i što ima dobar projekat, a za to treba svaka lokalna samopuprava sama da se izbori.
- Mi smo se dogovorili da predsednici opština daju predloge sredstava i treba da se dogovorimo. Oni uvek traže nešto više. Na primer, Lučani su dobili 50 miliona, Čačak oko 100 miliona dinara, i sve tako u zavisnosti od veličine grada – kaže Zoran Drobnjak, direktor JP „Putevi Srbije“.
Od većih građevina, u 2015. moguće je završiti i Žeželjev most na kome se odnedavno radi punom parom. Mnoga naselja koja su ostala bez mostova za vreme poplava dobiće ih, a sada će oni imati i svu potrebnu tehničku dokumentaciju. Radiće se na više pravaca, rokovi su kratki, a samo oni građevinari koji zadovoljavaju sve kriterijume moći će da dobiju posao.