INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Uštede pri izgradnji auto-puta opasnost u slučaju poplava?

03.07.2018. | B. Andrejić - Lj. Bukvić | Danas

Trasa Koridora 11 u izgradnji, posebno na deonici broj pet, od Ljiga prema Lajkovcu, projektovana je tako da se dobrim delom pruža ispod ili u najboljem slučaju u nivou poplavnog talasa koji je u proleće 2014. dostigla reka Ljig.

Uvid na licu mesta, ali i pojedine „stručne sumnje“ ukazuju da ima razloga za bojazan da niski, ukopani i „vodoplavni propusti“ nisu jedina mana na trasi auto-puta – posebno, Lajkovac – Ljig. Za razliku, naime od „austrijske“ trase „Lajkovačke pruge“ koja ide po pobrđu leve obale reke Ljig i „stare“ Ibarske magistrale koja je „izdignuta“ na levoj obali, trasa novog puta uglavnom ide samom dolinom reke. Poznavaoci kažu da je jedan od razloga, (a ne zna se da li ima i drugih) tome ušteda, jer se na taj način uglavnom eksproprisalo poljoprivredno zemljište, dok bi rušenje građevina u naseljima iziskivalo veće troškove.

Međutim, takvo projektantsko i investitorsko opredeljenje ima potencijalno opasan nedostatak. Izdizanje trase pored reke i ukrštanje sa njom uveliko sužava korito, odnosno „posudu“ za razlivanje vode u slučaju većih, a videlo se to i u nedavnim poplavama. Takođe, nasipi i betonske konstrukcije nadvožnjaka sužavaju korito eventualnog poplavnog talasa. I bez toga, na pojedinim mestima duž trase i „golim okom“ je vidljivo da je ona gotovo u nivou sa visinom poplavnog talasa iz 2014. To se i sada može videti na obližnjim kućama blizu nadvožnjaka Bogovađa koji se upravo dovršavao dok je ekipa Danasa merila ukopanost ovih propusta kao i „vodostaj“ iz 2014. u odnosu na „putostaj“ nove trase.

Peta deonica Koridora 11 privedena je kraju, ali auto-put – iako je to trebalo da bude urađeno još prošlog leta – nije i ne zna se kada će biti pušten u rad. Glavni investitor projekta je Vlada Srbije, a izvođač radova kineska kompanija Šandong.

I dok je Šandong nadgledao radove na deonici tri, 24 kilometra puta na deonici od Ljiga do Lajkovca (deonica 5), Kinezi su u potpunosti poverili domaćem podizvođaču Energoprojektu. Iako su iz ove kompanije još ranije upozoravali na nepravilnosti u projektu, ništa nije promenjeno.

U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture za list Danas je rečeno da nikakve izmene glavnog projekta u pogledu nivelete auto-puta nisu vršene „u hodu“ i da izvođač radova Šandong sa svojim podizvođačem Energoprojektom izvodi radove na trasi auto-puta od Lajkovca do Ljiga u skladu sa projektnom dokumentacijom izrađenom od strane Instituta za puteve, koja je dobila sve neophodne saglasnosti Republičke revizione komisije.

– S obzirom na to da je tokom izgradnje navedene deonice uočeno da su pojedini pločasti propusti koji služe između ostalog i za prolaz poljoprivredne mehanizacije postavljeni dosta nisko u odnosu na okolni teren, projektantski nadzor – Institut za puteve je dostavio tehnička rešenja koja su tretirala ovaj problem i po kojima je izvođaču radova dat nalog da izvede radove – ističu u ovom Ministarstvu.

Kako izvođač radova još uvek nije u potpunosti izveo sve radove na odvodnjavanju i izradi odvodnih kanala, u Ministarstvu napominju kako je moguće da u zonama nekih pločastih propusta „stoji“ voda koja ne otiče.

– Izvođaču radova je naloženo da izvede sve odvodne kanale kako bi se naknadno izvršila provera odvođenja vode sa kompletnog trupa auto-puta, između ostalog, i u zonama pločastih propusta – navodi se u odgovoru Ministarstva Danasu.

Prvih 100 kilometara Koridora 11, od Obrenovca do Preljina, odnosno Čačka, trebalo je da bude pušteno u saobraćaj još jula prošle godine. Međutim, Šandong je u dva navrata aneksima produžio rok za predaju objekta. Kaznene penale, o čemu su mediji pisali pre nekoliko meseci, Šandong nije platio jer do kašnjenja nije došlo, kako je objašnjeno, njihovom krivicom, a uočene greške u radovima ispravili su o svom trošku.

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;