INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Architects' Sketchbooks – otkrivena geneza arhitektonskog dela

08.06.2011. | Batiactu

Bez linije, šta bi bio rad arhitekte? Izdavač Thames & Hudson u divnoj knjizi otkriva knjizi Architects' Sketchbooks skice 85 arhitekata. Kroki, crteži, skice, kolaži... nije toliko važno šta će od toga na kraju ostati, ako je delo tu: magija postoji već od tog trenutka.

Kroki, žvrljotine, kolaži, slike, makete... svi otkrivaju liniju, uzavrelu kreativnost tog umetnika gradnje – arhitekte. Bez obzira da li su apstraktni ili figurativni, da li su već sami po sebi umetničko delo, oni su začetak stvaranja.

Za njih se interesuje Vil Džouns (Will Jones), autor ovog dela. 85 arhitekata pristalo je da mu da svoje radove, otkrivajući mu važnost crteža u njihovom stvaralačkom procesu. Bez obzira da li se radi o individualnom ili o zajedničkom radu, o jednostavnim potezima olokom ili o složenom kolažu, uranja se u izvesnu umetničku intimu svojstvenu arhitekti, koja mnogo govori o njegovoj ličnosti, kao i o onome što ga inspiriše.

Omaž liniji

Još jedna tema je takođe obrađena: između olovke i miša postoji li zaista rat koji će dovesti do nestanka prvog i pobede drugog? Arhitekta Norman Foster rekao je autoru ovog dela: „Zabrinut sam za one studente koji imaju utisak da je sofisticirana snaga hardvera dovela do toga da skromna olovka bude ako ne nepotrebna, onda sekundarna.“  I dodaje, nešto za šta se zaista ne može reći da greši: „Olovka i kompjuter su veoma slični po tome što su onoliko dobri koliko i osoba koja ih koristi.“

Nakon čitanja Architects' Sketchbooks, shvatamo da ne samo da crtež nije mrtav, već je i od suštinskog značaja, čak i kada je u procesu sveden na minimum. Pero, grafitna olovka, akvarel, flomaster, ugalj, pastel... tehnike se razlikuju, ali da li duša tada nestaje? „Kako ja vidim stvari, proces stvaranja je često fascinantniji od krajnjeg rezultata; u srcu arhitekture, koja učestvuje u procesu gradnje novih svetova, stoji jezik crteža“, ističe Narinder Sagoo (Foster + Partners) u predgovoru knjige. Njega autor inače nije slučajno izabrao pošto je on takođe i administrator u Campaign for drawing, udruženju koje promoviše crtež kao sredstvo razmišljanja i kreativnosti. 

Magija arhitekture

Ove skice otkrivaju sopstvenu istoriju, nadahnuće, poseban trenutak kada arhitekta saznaje „šta bi nešto moglo biti“, kao što objašnjava Australijanac Vil Alzop (Will Alsop). Kao da je važno ako na kraju ništa i ne postoji! Za Vila Džounsa „tu je ključ ovog dela: ne tražiti u njemu umetničku lepotu, čak i ako postoji u mnogim ovde reprodukovanim krokijima, već tražiti pre svega inspiraciju – ličnu potragu arhitekte – koja se odražava iza linija svakog crteža. Nemojte se zadovoljiti gledanjem krokija, maketa, slika i kolaža, već uronite u njih kako biste otkrili ono nemerljivo, magiju koja čini veliku građevinu.“ 


Shigeru Ban
Centar Pompidu u Mecu

„Krokiji koje Ban pravi su jednostavni, deskriptivni i pre svega posvećeni načinu na koji će projekat funkcionisati. (...) Svi Banovi krokiji prevode na uzoran način taj ogroman projekat u seriju šema velike jasnoće i konciznosti."


Laurie Chetwood

Za londonskog arhitektu, kroki predstavlja suštinsku etapu. On tu etapu posmatra kao „neformalno razmišljanje, kada arhitekta mora biti dovoljno otvorenog duha da bi sagledao sve mogućnosti.“
Daleko od toga da je protiv novih tehnologija – on sam koristi Note slate, ali se ipak ljuti na studente arhitekture koji ostavljaju blokove za crtanje i zamenjuju ih kompjuterima i programima za 3D crtanje. Smatra da nove generacije ne poseduju dovoljno veliku umetničku inspiraciju da bi stvarale zgrade koje će svoje korisnike zadovoljiti i na emotivnom i na funkcionalnom nivou.


Ben Emmett

Britanski arhitekta priča: „Crteži velikih formata olovkom ili mastilom omogućavaju artikulisanje intenziteta svetla i senke u divljem pejzažu. Energija linije opisuje latentnu atmosferu misterije i sirovosti, utisak koji možemo da osetimo ponovo samo šetajući se dugo kroz prirodu.“


Norman Foster
Centralna tržnica - Astana, Kazahstan

„Ja stalno pravim skice“, priznaje Norman Foster. „Iako je kompjuter uneo revolucionarne promene u naš način rada, i dalje crtamo rukom, a izrada maketa ima glavnu ulogu u našem birou.“


Sean Godsell

Za Australijanca „ Arhitektura je, na kraju krajeva, nešto sagrađeno; skica je istovremeno i sve i ništa. Međutim, sposobnost da se podari kompleksnost skici, da se nijanse projekta unesu u jednostavan dijagram, to je mesto gde počinje arhitektura, i to je taj trenutak koji skica zauvek uhvati.“ 


Steven Johnson

Arhitekta koji je na čelu The Architecture Ensemble kaže: „Ja počinjem sa crtanjem skica u bloku ispred klijenta kako bih dobio njegove komentare (...) Imam osećaj da klijenti mnogo više stvari primete na crtežima rukom nego na onima koji su rađeni na računaru.“


Junya Ishigami & Associates

„Hteo bih da stvari koje stvaram odražavaju istu mešavinu stvarnosti i iznenađenja“, objašnjava japanski arhitekta. „Zato ne iznenađuje“, kaže Vil Džouns „što njegove skice i makete imaju skoro eteričan karakter. Siluete okružene izmaglicom izgledaju kao da plutaju među zgradama ili izmaštanim svetovima (...) Išigamijeve skice i makete su lepe i neobične, ali njegov najveći talenat leži u njegovoj sposobnosti da transformiše svoje vizije u izgrađeni oblik.“


Kristofer Kelly

„Crtam kako bih shvatio svet. Neko zna da elokventno priča, neko da piše, a ja, ja crtam. Blok sa skicama je prazan prostor na kome mogu da istražujem ideje.“ Kanadski arhitekta toliko voli skice da sakuplja skice svojih kolega... 


O+A
Projekat za konkurs stambene arhitekture Casanova 2009

„U holandskom birou O+A ne veruju da će iz ideje brilijantnog arhitekte koji žvrlja po ivici papira da nastane stvarna zgrada. „Verujemo da su njegove skice odraz romantizma“, izjavio je jedan od partnera Auguste van Oppen. „Naš proces rada jeste naporni put u kome se ideje i prostor polako pretapaju u koncept. To može izgledati neefikasno, ali istraživanje je najbolji pokretač stvaranja.“


Luke Pearson

„Pirson je istovremeno i umetnik i arhitekta. Njegova diploma mu je omogućila da istražuje digitalni svet i crtež rukom. „Obožavam mogućnost brzog stvaranja ubedljivog prostora jednostavnim potezima rukom. U svetu gde se digitalni proizvodi nameću kao sredstvo istraživanja i teorijske prakse, ostajem čvrsto priklonjen jednostavnosti i istovremeno mnoštvu mogućnosti koje omogućavaju dijalog između ruke, olovke i podloge.“


SMAQ

„Sa jedne strane, skice omogućavaju veoma taktilan pristup, a sa druge, one su način brzog artikulisanja prvih nagoveštaja moguće strategije“, primećuje Andreas Quednau (...) Makete funkcionišu skoro na isti način, ali dodajući trodimenzionalni aspekt, one pružaju i mogućnost testiranja i procene prvih ideja.“


Mark West

Erupcije oblika koje crta Mark Vest menjaju način na koji percipiramo skicu jer nas one podstiču da preispitamo poreklo i samih linija koje povlače arhitekte.

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;