INFONET-468X60-BANNER

Parking garaže u funkciji novog javnog prostora

26.01.2011. | Michael Barbaro | New York Times

Iznenađujuće je da su dobitnici Pritzker-ove arhitektonske nagrade, arhitekti Herzog & de Meuron, projektovali parking garažu u Miami Beach-u vrednu 65 miliona dolara. Ali, kako izveštava Michael Barbaro novinar New York Times-a, ona se koristi za mnogo više od parkiranja. "Ljudi se otimaju da koriste ovaj prostor za sajam vina, večere i  joga seminare," piše Barbaro.

Kao završni detalj projekta, arhitekte su projektovale uzvišen zadnji sprat koji se koristi i kao prostor za razne manifestacije, sa mobilnim parking barijerama. Ovaj prostor možete iznajmiti od 12000 do 15000 dolara za noć.

Prostor se čak koristi i za održavanje venčanja. "Kada smo je videli, osetili smo strahopoštovanje", rekla je direktorka umetničke galerije i buduća mlada Nina Johnson. Objekat od sedam spratova je "karikatura koja podseća na ogromni stan u potkrovlju, sa preteranim spratnim visinama, pogledom od 360 stepeni i bez spoljnih zidova", prema Barbaro-u.

"Parking garaže, sumorna zdanja Amerike, prizivaju u meni mnoge reči (pacove, konzerve od piva, neprepoznatljive mirise). Oduševljenje obično nije jedna od njih".

Stvorena od strane firme iz Miami-a i svetski poznate arhitektonske firme, izgleda kao da je potpuno nova forma: karikatura koja podseća na ogromni stan u potkrovlju, sa preteranim spratnim visinama, pogledom od 360 stepeni i bez spoljnih zidova.

Ona, na mnogo načina, odaje počast američkoj auto industriji. Umesto da kriju automobile, kao što su garaže decenijama radile, one ih otvoreno slave.

Dok se zaljubljenici u automobilizam raduju, željni da prikažu svoje Aston Martin-e i Rolls-Royce, dešava se nešto neočekivano. Obični ljudi, od kojih mnogi ne žive u Miami-ju, isto tako dolaze - bez namere da parkiraju.

"Otišao sam do vrha i polako se spuštao dole", rekao je Peter Lampen, arhitekta koji je putovao 1200 milja iz New Jersey-a da bi video ovu sedmospratnicu.

Vlasnik objekta gospodin Wennett, kupio je parcelu 2005. godine. Čudna pravila zoniranja u gradu, kome hronično nedostaje parkinga, omogućili su da bude profitabilno izgraditi veliku garažu.

Gospodin Wennett, koji priznaje da mrzi većinu garaža u kojima je parkirao, ciljao je visoko - intervjuisao je 10 vodećih arhitekata širom sveta. Izbor je pao na Herzog & de Meuron, švajcarsku firmu najpoznatiju po transformaciji trafo stanice u Tate Modern galeriju u Londonu i projektu Olimpijskog stadiona u Pekingu (poznatog, po izgledu, kao "Ptičije Gnezdo").

Vlasnik je rekao arhitektama da želi objekat koji podseća na ulazni hol železničke stanice - da je veliko, prostorno, puno prirodnog svetla i za čim bi ljudi okretali glave.

Ono što su proizveli, početkom 2010, bilo je sve to: garažu sa spratnim visinama do 10m, triput većim od propisanih normi, upečatljivo unutrašnje stepenište, sa umetničkim detaljima koje ga upotpunjuju; konzole koje deluju nesigurno u izgledu (i osećaju), koje se oslanjaju na industrijski kabal da bi držale kola i ljude; i staklena kocka u kojoj je smeštena prodavnica dizajnerske odeće, moguće i prve koja je smeštena u sredini parking garaže.

"Ovo nije parking garaža", kaže gospodin Wennett. "To je, u stvari, urbani prostor". A i privatni dom. Vlasnik je izgradio za sebe veliki penthouse apartman na krovu.

Objekat u Miami Beach-u, zbog svog kontrasta, "postavlja nove standarde kakvi garažni prostori trebaju da budu", kaže Cathy Leff, direktorka Wolfsonian muzeja dizajna. Garaže u Miami-ju i širom zemlje, u svom pokušaju da se uklope, "postaju najviše nedefinisane zgrade zato što su one te velike, odvratne kocke", kaže ona.

Ali nemaju svi iste utiske pohvale. Rezultati anketa koje su sprovedene među vozačima u Miami-ju kažu da je cena parkiranja u garaži preskupa - oko 4 dolara na čas, u zavisnosti od doba dana, u poređenju sa okolnim garažama gde se cena kreće oko 1 dolar na čas. 

Grad Iowa (Ijova, SAD) angažovao je arhitektu za izradu projekta parking garaže

Lokalna firma Neumann Monson angažovana je od strane gradskog veća za projektovanje prve faze multifunkcionalne parking garaže. Projekat bi trebalo da košta između 20 i 30 miliona dolara, u zavisnosti od finalnih radova. Prvobitni koncept je da donji deo objekta služi kao parking prostor, dok bi gornji imao funkciju stanovanja. Stanovi će biti ukrojeni potrebama mladih, zaposlenih, ljudi tipa učitelja, policajaca, studenata. Neumann Monson dobiće kompenzaciju u vrednosti od oko 448,000 dolara...

  • Pogledajte celu priču - link


 

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;